انرژی

ایجاد ظرفیت‌های جدید فروش و صادرات نفت در شرایط تحریم

وزیر نفت گفت: در شرایط تحریم ظرفیت‌های زیادی در حوزه نفت ایجاد شد و ایران در زمینه صادرات و فروش نفت با قبل از سال ۹۷ قابل مقایسه نیست.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، “بیژن زنگنه” در مراسم امضای قرارداد مرحله سوم نگهداشت تولید ادامه‌داد: یک درصد از افزایش ضریب تولید نفت خام معادل هفت میلیارد می‌شود که با نفت ۴۰ دلاری درآمدی ۳۰۰ میلیارد دلاری به دنبال خواهد داشت، بنابراین افزایش ضریب بازیافت باید به خواست و توقع ملی تبدیل شود.

وی، سرمایه گذاری در حوزه افزایش ضریب بازیافت را الزامی برشمرد و افزود: در این مرحله یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام می‌ شود که ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید نفت اضافه کرده و درآمدی معادل یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ایجاد خواهد کرد، بنابراین سرمایه گذاری در کمتر از یک سال باز می‌گردد.

زنگنه تاکید کرد: همه این قراردادها فقط با پیمانکاران ایرانی منعقد شده و ۷۲ درصد ارزشی تجهیزات نیز ساخت داخل است،همچنین تمام منابع از بازار سرمایه تامین می شود و این برای نخستین بار است.

وی با بیان اینکه پیش از این میلیاردها دلار هزینه شد اما افزایش تولید اتفاق نیافتاد، گفت: در این قراردادها پیمانکار پول خود را از محل افزایش تولید دریافت می کند، همه این قراردادها نیز با انجام مناقصه واگذار شده و فقط یکی دو مورد بدون انجام مناقصه به قرارگاه خاتم‌الانبیا واگذار شده است.

وزیر نفت ادامه داد: چهار درصد هزینه‌های هر طرح صرف فعالیت های اجتماعی می‌شود و این موضوع به‌طور رسمی در کشور پذیرفته شد.

وی با اشاره به اینکه انعقاد این قراردادها در شرایط تحریم‌ها اتفاق افتاد، افزود: تلاش کردیم در شرایطی که به دلیل تحریم ۱۴.۵ درصد سهم وزارت نفت از صادرات نفت از بین رفت، اما برای پیمانکاران کار درست شده و امید و اشتغال ایجاد کنیم.

زنگنه تاکید کرد: در دوران تحریم بسیار سختی کشیدیم اما درس های بزرگی آموختیم و ظرفیت های بزرگی ایجاد شد.

وی با تاکید بر اینکه تحریم ها مردنی هستند اما ما از ظرفیت هایی که به وجود آمده دست نمی کشیم و از این ظرفیت ها بعد از تحریم استفاده خواهیم کرد، گفت: ظرفیت برای فروش و صادرات نفت با قبل از تحریم‌ها قابل مقایسه نیست، اگر شرکت های خارجی بیایند همکاری می‌کنیم اما ظرفیت های خود را کنار نمی گذاریم و از این موضع قدرتمندتر مذاکره می کنیم.

وزیر نفت ادامه داد: در طرح‌های میدان محور توسعه مبتنی بر چاه محور را دنبال می کنیم تا با استارتاپ ها احیا شوند، این کار برای ایجاد ظرفیت جدید فناور دانش بنیان برای خدمات حفاری و نفتی است.

وی افزود: در تلاشیم تا این ایده تبدیل به طرح شود و پس از صحبت‌های رهبر معظم انقلاب این ایده پیگیری شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه انرژی زیادی در کشور هدر می‌رود و این در حالی است که دانش آموخته‌های زیادی در این زمینه داریم، گفت: ایده این است که انرژی صرفه‌جویی شده توسط شرکت های دانش بنیان خریداری شود.

به گفته وزیر نفت، در سال ۹۹ مصرف سوخت مایع ۱.۵ میلیون بشکه در روز است و مصرف گاز معادل پنج میلیون بشکه در روز برآورد می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه امسال نسبت به پارسال تولید گاز کشور معادل ۲.۵ فاز پارس جنوبی اصافه شده، اما باز هم برای تامین گاز مشکل داریم زیرا ۱۲ درصد مصرف گاز خانگی اضافه شده است.

زنگنه افزود: باید تاکید اصلی را بر بهینه‌سازی مصرف انرژی بگذاریم، اما مردم فکر می کنند اگر پنجره ها باز باشد کرونا می رود، در حالی که مصرف را افزایش می دهد و برای خانه لازم نیست که پنجره باز شود و نقشی در کنترل کرونا ندارد.

وی گفت: گاز خانگی را نمی‌توانیم قطع کنیم و فشار به صنایع می آید، البته در استان‌های تهران، البرز و قم هیچ مازوتی مصرف نمی شود.

زنگنه با انتقاد از برخی اظهار نظرها که مصرف مازوت را به دلیل ناتوانی در صادرات عنوان می کنند، ادامه داد: برخی افراد که از مسوولان هستند می گویند که اینها به این دلیل مازوت مصرف می کنند که توان صادرات ندارند، همین جا اعلام می کنم که اگر ۳۰ میلیون لیتر مازوت هم بدهند توان صادرات داریم و حتی مدیر بین الملل نفت تقاضای مازوت برای صادرات دارد.

وی افزود: بعد می‌گویند شرکتی معرفی می کنیم که مازوت ببرند و اتوبوس بدهند. آن کشور اگر قصد کمک دارد، پول های بلوکه شده نفت ایران را آزاد کند. چرا در کار هم دخالت می‌کنیم؟

زنگنه ادامه داد: با ادارات دولتی پر مصرف برخورد کردیم و گاز تعدادی از آنها نیز قطع شد.

به گزارش ایرنا، افزایش ضریب بازیافت نفت از آن جهت در میادین نفتی ایران اهمیت دارد که این عدد در ایران حدود 25 درصد است. به این معنا که تنها 25 درصد از منابع موجود و شناسایی شده قابل برداشت است.

از سوی دیگر از آنجا که اغلب میادین نفتی ایران در نیمه عمر خود قرار دارند و خطر کاهش تولید نفت از این میادین با توجه به افت فشار وجود دارد. از همین ایران در تلاش است تا با طراحی بسته های مختلف، ‌تولید نفت را در سطوح فعلی نگه داشته و حتی با استفاده از تکنولوژی روز، این تولید را افزایش دهد.

همچنین همگام با برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت تولید نفت، هدف اصلی از تدوین و اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، حفظ جریان کار و اشتغال در میان پیمانکاران و سازندگان ایرانی صنعت نفت است و به این منظور، ضمن بهره‌مندی صرف از توان پیمانکاران ایرانی، ‌فهرستی از کالاهای پرمصرف طرح که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد تهیه و در قراردادهای مربوطه گنجانده شده است و پیمانکاران صرفاً ملزم به تامین اقلام این فهرست از محل تولیدهای داخلی هستند. پیش‌بینی می‌شود در پایان اجرای همه بسته‌های کاری این طرح، سهم ساخت داخل بالغ بر ۸۰ درصد باشد.

مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی‌شده در طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت (هر سه مرحله) معادل ۶.۲ میلیارد دلار است که با حساب هزینه‌های تأمین مالی و ارقام بازپرداخت در تعهد دولت به ۷.۲ میلیارد دلار می‌رسد.

این اسناد همکاری که امروز (دوشنبه، ۲۲ دی‌ماه) با حضور وزیر نفت امضا شد، شامل هفت بسته قراردادی است.

قراردادهای بسته‌های گلخاری، گچساران ۳ و ۴، بینک، بی‌بی‌حکیمه، سولابدر و لالی بنگستان به ترتیب با شرکت‌های حفاری شمال (هلدینگ انرژی‌گستر سینا)، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، توسعه پتروایران، مشارکت ماشین‌سازی اراک، مشارکت صنایع نفت و انرژی قشم و مارون‌کاران، شرکت ملی حفاری ایران و مهندسی و ساختمانی جهانپارس به امضا رسید و قرارداد بسته‌های اهواز ۲ و ۳ و ۵ و رشادت نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا شد.

طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت در گستره فعالیت سه شرکت تابع شرکت ملی نفت ایران (شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران) در محدوده جغرافیایی هفت استان کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس و هرمزگان تعریف شده و شامل ۳۳ پروژه (۲۹ پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه در بخش فراساحل) است که نخستین قرارداد آن، مهرماه سال ۹۷ برای پروژه سیری (میدان‌های سیوند و اسفند) شرکت نفت فلات قاره ایران امضا شد.

چندی بعد در بهمن‌ماه سال ۹۷، ۹ قرارداد دیگر این طرح مشتمل بر ۶ بسته کاری شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (پروژه‌های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری، نرگسی، منصوری آسماری و رامشیر) و سه بسته کاری شرکت نفت مناطق مرکزی ایران (پروژه‌های دانان، سعادت‌آباد و نفت‌شهر) به امضا رسید.

در ادامه این روند، مردادماه امسال نیز ۱۳ قرارداد مشتمل بر ۱۱ قرارداد به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (رامین، منصورآباد، مارون ۲ و ۵، زیلایی، اهواز ۱ و ۴، مارون ۱ و ۴، سیاهمکان، مارون ۳، مارون ۶، چیلینگر و گرنگان و بالارود) و دو قرارداد (میدان‌های فروزان و رسالت) به کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره ایران با پیمانکاران ایرانی امضا شد.

امروز نیز با امضای هفت قرارداد دیگر به کارفرمایی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب (میدان‌های بینک، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و۴، گلخاری، بی‌بی‌حکیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵) و امضای آخرین بسته قراردادی شرکت نفت فلات قاره ایران (میدان رشادت)، تعداد بسته‌های قراردادی تعیین‌تکلیف‌شده طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت شرکت ملی نفت ایران به ۳۱ بسته رسید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=60002
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن