اقتصادی

اهداف درآمدی نیجریه به دلیل قیمت و تولید پایین نفت محقق نشد

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از بلومبرگ، نیجریه تنها توانسته ‌است نیمی از درآمدهای بودجه خود را در پنج ماه نخست امسال به‌دست آورد، زیرا قیمت‌ها و تولید پایین نفت سبب کاهش درآمد دولت شده است.

زینب احمد، وزیر دارایی نیجریه، روز پنجشنبه (۱۹ تیرماه) در جمع نمایندگان مجلس گفت: کل درآمد دولت از ماه ژانویه تا مه یک تریلیون و ۴۸۰ میلیارد نایرا (۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار) بوده است که تنها ۵۶ درصد اهداف درآمدی این دوره را شامل می‌شود. درآمد حاصل از فروش نفت تقریباً نیمی از کل درآمدها را به خود اختصاص داده است و درآمد غیرنفتی سبب ایجاد موازنه در درآمد شده است.

وی افزود: اگرچه کل ظرفیت تولید نیجریه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، تولید کنونی نفت این کشور برای پایبندی به توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، موسوم به «اوپک پلاس»  حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز است که با احتساب روزانه حدود ۳۰۰ هزار بشکه میعانات نفتی، مجموع تولید نفت و میعانات حدود روزانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه می‌شود.

تولید نفت در سال ۲۰۲۱ به‌طور میانگین روزانه یک میلیون و ۸۶۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۲ روزانه ۲ میلیون و ۹۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۳ روزانه ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار بشکه خواهد بود.

به گزارش شانا، ۲۳ کشور تولیدکننده نفت اوپک و غیراوپک حاضر در توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در نشست ماه آوریل بر سر کاهش تولید در سه مرحله به ترتیب ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای مدت دو ماه، ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه برای ۶ ماه و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه برای ۱۶ ماه به توافق رسیدند.

کاهش تولید روزانه ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه‌ای ماه‌های مه و ژوئن اوپک پلاس که قرار بود به ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز برسد، برای یک ماه دیگر و تا پایان ماه ژوئیه تمدید شد، با این تفاوت که مکزیک مشمول این تمدید یک ماهه نیست و کاهش تولید ماه ژوئیه ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

عربستان که ریاست کمیته وزارتی نظارت بر توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک (JMMC) بر توافق کاهش تولید را به‌عهده دارد، تلاش کرده است با فشار بر کشورهای تخطی‌کننده مانند عراق، قزاقستان، نیجریه و آنگولا آنها را به پایبندی به سهمیه کاهش تولید و جبران تولید بیش از حدشان در ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر وادار کند.

نشست بعدی کمیته مشترک وزارتی نظارت بر توافق اوپک و غیراوپک (JMMC) که قرار است ماهانه برگزار شود، ۱۵ ژوئیه (۲۵ تیرماه) و برای ارائه پیشنهاد درباره میزان کاهش تولید برگزار می‌شود.

بر اساس گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی که در روز جمعه (۲۰ تیرماه) منتشر شد، تولید نفت نیجریه در ماه ژوئن به‌شدت کاهش یافته است، اگرچه این کشور هنوز نتوانسته‌ است به‌طور کامل به سهمیه کاهش تولید خود مطابق توافق اوپک پلاس پایبند باشد،  تولید نفت نیجریه به کمترین سطح از سال ۲۰۱۶ رسیده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=33460
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن