اجتماعی

الزامی شدن استفاده از مجری ذیصلاح برای ساخت بنا در پایتخت

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران بیان کرد: بر اساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان شهرداری، شورای اسلامی پایتخت و نظام مهندسی استان تهران، استفاده از مجری ذیصلاح برای شروع و انجام عملیات ساختمانی الزامی شد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، سعید سعیدیان افزود: این تفاهمنامه به منظور اجرای شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و الزام حضور سازندگان ذیصلاح به‌منظور افزایش کیفیت ساخت‌وساز و کاهش حوادث ساختمانی منعقد شده‌است.

وی یادآورشد: سازندگان ذیصلاح در دو بخش مهندسی و استادکاران و کارگران دارای صلاحیت از موارد مطرح و قیدشده در تفاهم‌نامه است.

سعیدیان اظهارداشت: بر اساس این تفاهم‌نامه،حضور سازنده ذیصلاح برای گروه‌های ج و د ساختمانی یا بناهای دارای بیش از ۶ طبقه با ارتفاع از روی زمین و مساحت بالغ بر پنج هزار مترمربع در تمامی مناطق اجباری و در منطقه ۲ برای تمامی گروه‌های ساختمانی الف، ب، ج و د الزامی است.

ساختمان‌ها از لحاظ اهمیت به چهار گروه الف، ب، ج و د تقسیم بندی میشوند و در مورد هر یک از این گروهها نیز مهندسین عمران و معماری متناسب با آنها در صلاحیتهای نظارت و طراحی تعیین شده‌است.

گروه نخست ساختمانی الف برای بناهای دارای یک تا ۲ طبقه با حداکثر زیر بنای ۶۰۰ متر مربع، گروه ب برای ساختمان های سه تا پنج طبقه با حداکثر زیر بنای ۲ هزار متر مربع، ج برای بناهای ۶ تا ۱۰ طبقه با حداکثر زیر بنای پنج هزار متر مربع و د برای بیش از ۱۰ طبقه ارتفاع و بالغ بر پنج هزار متر مربع زیر بنا، تعیین شده‌است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: این تفاهم‌نامه به‌ صورت آزمایشی، به مدت یک سال اجرا می‌شود تا در صورت حصول نتیجه در تمامی گروه‌ها و در همه مناطق پایتخت اجرا شود.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برحسب ماده ۴ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان و الزام فراگیری آموزش فنی و حرفه‌ای برای اشتغال به کار توسط سازندگان ذیصلاح، متعهد شدند که یک سال آینده نسبت به پیگیری از مراجع مربوطه برای دریافت مدارک و سپری کردن دوره‌های لازم از جمله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اقدام کنند.

سعیدیان الزام استفاده از مجری ذیصلاح را از مطالبات دیرینه اعضای سازمان نظام مهندسی برشمرد و ادامه داد: تفاهم کرده‌ایم که مجوز شروع عملیات ساختمانی تا معرفی و ثبت قرارداد مجری ذیصلاح صادر نشود.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، تاکید کرد: پایان عملیات ساختمانی نیز منوط به امضای مجری و صدور شناسنامه فنی است.

وی ابراز امیدواری کرد که گام‌به‌گام اقدامات مثبت و مؤثری در همین زمینه صورت بگیرد و شاهد افزایش کیفیت هرچه بهتر ساخت و ساز در تهران باشیم.

گفتنی است که تفاهم‌نامه سه‌جانبه با حضور سعید سعیدیان رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران، محمد سالاری رئیس گروه معماری و شهرسازی شورای شهر تهران و افشین حبیب زاده نایب رئیس گروه عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران، در راستای اجرایی نمودن شناسنامه فنی و ملکی ساختمان و الزام حضور سازندگان ذی‌صلاح به‌منظور افزایش کیفیت ساخت‌وساز و کاهش حوادث ساختمانی روز اول شهریور منعقد شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=42246
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن