گیلان

افزایش 60 درصدی صادرات شرکت های تعاونی گیلان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان از افزایش ۶۰ درصدی صادرات شرکت‌های تعاونی استان گیلان در سال 98 خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، عباس علیزاده امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن اجتماعات اداره کل تعاون استان برگزار شد، با بیان اینکه دولت در خصوص مشاغل آسیب‌دیده در ایام کرونا اقدامات مؤثری انجام داده است، اظهار کرد: دولت اوایل اسفندماه، پنج هزار میلیارد تومان به صندوق تأمین اجتماعی واریز کرد تا هم به مشاغل آسیب‌دیده کمکی شده باشد و هم بیمه بیکاری در کشور پرداخت شود.

وی با اشاره به آسیب ۱۴ رسته شغلی در گیلان در دوران کرونا گفت: تاکنون ۲۶ هزار نفر در سامانه اعلام‌شده توسط وزارت کار در استان گیلان ثبت‌نام کرده و پس از پایش‌های صورت گرفته این میزان به ۲۲ هزار نفر مشمول دریافت بیمه بیکاری در سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان با اذعان به اینکه شرکت‌های تعاونی در ایام کرونا بسیار به تولید محصولات بهداشتی کمک کردند، افزود: در ایام کرونا بسیاری از واحدهای تولیدی در گیلان تعطیل شد ولی بعضی از واحدهای تولیدی شرکت‌های تعاونی در این ایام به کمک کادر درمانی و مردم گیلان آمده و به تولید مواد ضدعفونی کمک کردند.

علیزاده با اشاره به سهم استان گیلان میزان اعتبار در نظر گرفته‌شده در ایام کرونا تصریح کرد: دولت ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به مشاغل آسیب‌دیده اختصاص داد که از این میزان سهم گیلان یک‌هزار و ۱۲۰ میلیارد تومان است لذا هر مشاغلی که توسط دولت تعطیل شدند به ازای هر یک فرد بیمه‌شده ۱۶ میلیون تومان تسهیلات دریافت کرده و‌ برای پرداخت سه ماه تنفس داشته و مدت بازپرداخت آن ۲۴ ماه است.

وی با تأکید بر لزوم توجه به ظرفیت‌های شرکت‌های تعاونی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار دو هزار و ۳۶۰ تعاونی فعال با بیش از ۱۹۵ هزار عضو در استان گیلان وجود دارد‌ که با استفاده از ظرفیت این تعاونی‌ها برای ۳۸ هزار نفر اشتغال ایجادشده که بسیار می‌تواند مثمر ثمر باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با ابراز خرسندی از افتتاح ۱۱۲ تعاونی جدید در استان گیلان گفت: استان گیلان در طی این چند سال به دلیل تحریم‌های آمریکا با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای مواجه شده ولی با تلاش تعاون‌گران در سال گذشته ۱۱۲ تعاونی با چهار هزار و‌۲۷۰ نفر عضو تشکیل‌شده و برای پنج هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کردیم.

علیزاده نقش مردم در انجام کارهای اجرایی را بسیار مؤثر برشمرد و افزود: وظیفه دولت نظارت بر مردم بوده و باید امور اجرایی غیر حاکمیتی را به مردم واگذار کنیم تا از این طریق شاهد مشارکت جمعی در حوزه خدمات و اقتصاد باشیم لذا بسیار امیدواریم مردم در کارهای عمرانی در شهرستان‌های خود از طریق شرکت‌های تعاونی نقش مهم خود را ایفا کنند.

وی با تأکید بر اینکه شرکت‌های تعاونی در کشور دارای مزیت و ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه اقتصادی و خدماتی هستند، خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۶ شرکت تعاونی توسعه عمران در گیلان افتتاح شد که تاکنون این آمار به هشت شرکت ارتقا پیداکرده و به‌زودی با بهره‌برداری از دو شرکت تعاونی توسعه تعاون دیگر در شهرستان رودسر و شفت این آمار به ۱۰ شرکت خواهد رسید‌.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان با اعلام شرایط تشکیل شرکت‌های تعاونی توسعه عمران در شهرستان‌های مختلف بیان کرد: برای تشکیل این شرکت‌ها باید نیم درصد جمعیت آن منطقه مورد پذیره‌نویسی قرارگرفته تا با سرمایه ۳۰۰ میلیون تومان ثبت شوند.

علیزاده از رشد ۶۰ درصدی صادرات شرکت‌های تعاونی در استان گیلان خبر داد و گفت: در سال ۹۷ شرکت‌های تعاونی در گیلان ۳۰ میلیون دلار صادرات داشتند که با تلاش‌های انجام‌شده این آمار در سال گذشته به ۵۴ میلیون دلار رسیده است.

وی گریزی هم به چگونگی اجراشدن طرح روستا تعاون در استان گیلان زد و تصریح کرد: در روستاها باید به ایجاد اشتغال پایدار کمک کنیم به همین منظور ۳۷ شرکت تعاونی جدید و ۶۹ شرکت تعاونی با ماهیت روستا تعاون در روستاهای استان گیلان به‌روزرسانی شد که تعداد فرصت‌های شغلی جدید در این تعاونی‌ها درمجموع یک هزار و ۵۶۲ نفر است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان همچنین به پیگیری طرح روستا تعاون با همکاری استانداری گیلان و سازمان برنامه‌وبودجه اشاره کرد و افزود: تاکنون ۳۷ شرکت تعاونی جدید و ۶۹ شرکت تعاونی با ماهیت روستا تعاون در روستاهای استان گیلان به‌روزرسانی شد که تعداد فرصت‌های شغلی جدید در این تعاونی‌ها درمجموع یک هزار و ۵۶۲ نفر است.

علیزاده با تأکید بر اهمیت آموزش و ارتقای دانش مدیران و اعضای شرکت‌های تعاونی بیان کرد: در سال گذشته ۵۲ هزار نفر ساعت دوره آموزشی برای اعضا شرکت‌های تعاونی به‌صورت مجازی و حضوری برگزارشده است.

وی با اذعان به اینکه ۲۵ درصد اقتصاد کشور باید به شرکت‌های تعاونی اختصاص پیدا کند، تصریح کرد: بر اساس برنامه پنجم، ۲۵ درصد اقتصاد کشور را باید تعاون در اختیار بگیرد و این آمار در کشور ۶ درصد است ولی این آمار در گیلان بیشتر است به‌طوری‌که ۱۰۰ درصد در گیلان‌ و ۴۰ درصد گوشت سفید توسط تعاون گران تولید می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گیلان از ساخت ۱۲ هزار واحد مسکن مهر در استان گیلان توسط شرکت‌های تعاونی خبر داد و افزود: تاکنون بیش از ۱۲ هزار واحد مسکن مهر ساخته و در اختیار مردم قرار داده شد و تا پایان سال بخشی دیگر در اختیار مردم قرار می‌گیرد‌،‌همچنین در هفته تعاون یک ساختمان ۲۲۰ واحدی مسکن مهر هم توسط این اداره کل کلنگ زنی می‌شود.

علیزاده با اشاره به افتتاح پنج طرح بزرگ در هفته تعاون بیان کرد: در هفته تعاون پنج طرح با میزان اعتبار ۹۱ میلیارد تومان و با اشتغال هزار و ۵۴۸ نفر در گیلان به بهره‌برداری می‌رسد که از این میزان اعتبار ۴۵ درصد توسط اعضا سرمایه‌گذاری شده است.

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=44025
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن