اجتماعی

افزایش ۶۸ سانتی تراز آب دریاچه ارومیه

عضو شورای عالی محیط زیست ضمن اشاره به اینکه در جلسه اخیر این شورا بر اجرای مصوبات قانونی درباره معدن چادرملو و سنگ آهن مرکزی تاکید شد، گفت: متاسفانه قوانین در بخش معدن به‌طور کامل و دقیق اجرا نمی‌شوند و از بابت جبران خسارت‌های وارده به منابع طبیعی در اثر بهره‌برداری از معادن، شاهد سستی هستیم.

محمدرضا تابش در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به جلسه اخیر شورای عالی محیط زیست که به ریاست رییس جمهوری برگزار و به موضوعات مختلفی ازجمله دریاچه ارومیه، بوی نامطبوع تهران و.. پرداخته شد، اظهار کرد: در این جلسه نسبت به تصویب حدود عرصه‌های طبیعی واجد شرایط به‌عنوان مناطق چهارگانه حفاظت شده و بازنگری در حدود برخی مناطق حفاظت شده که دارای تعارضات مردمی و طرح‌های هادی روستایی بودند، اقدام شد.

وی ادامه داد: از این‌رو با مصوبه شورای عالی محیط زیست، درمجموع مساحت مناطق حفاظت شده کشور از ١١ درصد به ١٢ درصد افزایش یافت.
تصویب ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای صنعتی و معدنی

این عضو شورای عالی محیط زیست با بیان اینکه در این جلسه همچنین ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای صنعتی و معدنی تصویب شد، تصریح کرد: هرچند که ما در کشور قانون مدیریت پسماندها را داریم اما از ضوابط و روش‌های مدیریت پسماندهای صنعتی، معدنی، صنایع نفت و گاز و نیروگاهی غفلت کرده‌ایم. از این‌رو در این جلسه مقرر شد که اینگونه پسماندها نیز تابع ضوابط و مقرراتی باشند.

به گفته تابش با این مصوبه راه برای سرمایه‌گذاری در مدیریت و دفع پسماندها توسط بخش خصوصی واجد شرایط باز می‌شود و با ضابطه‌مند شدن بهره‌برداری از این پسماندها نفع دو جانبه‌ای برای محیط زیست و سرمایه‌گذاران پدید می‌آید.
آرادکوه نقش زیادی در ایجاد بوی نامطبوع تهران دارد

وی در ادامه با اشاره به اینکه در جلسه شورای عالی محیط زیست به مسئله بوی نامطبوع تهران نیز پرداخته شد، گفت: درباره علت بوی نامطبوع در تهران سازمان حفاظت محیط زیست گزارشی از بررسی‌های ارائه و اعلام کرد که دستگاه‌های مختلف باید چه برنامه‌هایی را با چه میزان بودجه‌ای در اولویت خود برای رفع بوی نامطبوع پایتخت قرار دهند.

این عضور شورای عالی محیط زیست تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست دلایل عمده انتشار بوی نامطبوع در تهران دامداری‌های حاشیه برخی اتوبان‌ها و رودخانه‌هایی هستند که تبدیل به محل تخلیه فاضلاب شده‌اند. البته محل دفع زباله آرادکوه نقش زیادی در ایجاد بوی نامطبوع دارد.

رییس فراکسیون محیط زیست مجلس دهم با بیان اینکه موضوع احیای دریاچه ارومیه نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در جلسه شورای عالی محیط زیست بود، اظهار کرد: طی این جلسه مسئولان و وزرای مربوطه گزارش مبسوطی از اقدامات انجام شده و حفر تونل‌هایی انتقال آب به دریاچه ارومیه ارائه دادند. بر اساس این گزارش‌ها در حال حاضر ٦٨ سانتیمتر، افزایش تراز آب دریاچه ارومیه را نسبت به سال مبنا شاهد هستیم.

تابش افزود: علاوه بر این تقریبا بیشتر نمک‌های کف دریاچه در آب حل شده و خطر گرد و غبارهای نمکی فعلا منتفی شده است. از سوی دیگر حق‌آبه زیست محیطی دریاچه ارومیه برای رسیدن به حالت تعادل ۳۴۰۰ میلیون مترمکعب است که تاکنون با اقدامات انجام شده ٢٥٠٠ میلیون مترمکعب آن تامین شده و مابقی این حق‌آبه نیز از طریق انتقال آب تامین خواهد شد.
قوانین در بخش معدن به‌طور کامل و دقیق اجرا نمی‌شوند

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه به طورکلی توسعه امری اجتناب‌ناپذیر است ولی چون در کشور ما توسعه براساس آمایش سرزمینی صورت نگرفته است با چالش‌هایی مواجه هستیم، گفت: باید برای این چالش‌ها چاره‌جویی شود تا دچار تبعات اقتصادی و اجتماعی حاد نشویم. برای مثال معدن چادرملو و سنگ آهن مرکزی، اشتغال زیادی را ایجاد کرده است اما میزان بهره‌برداری از طبیعت بکر منطقه و خساراتی که به محیط زیست، آب، خاک و هوای استان یزد وارد می‌کند قابل مقایسه با اینگونه اقدامات جبرانی نیست.

این عضور شورای عالی محیط زیست با تاکید بر حمایت از مناطق حفاظت شده‌ای مثل پارک ملی سیاهکوه، اظهار کرد: متاسفانه قوانین در بخش معدن به‌طور کامل و دقیق اجرا نمی‌شوند و از بابت جبران خسارت‌های وارده به منابع طبیعی در اثر بهره‌برداری از معادن، شاهد سستی هستیم.

تابش در پایان تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه معادن ملزم شده‌اند که یک درصد از فروش خود را برای جبران خسارت‌های زیست محیطی اختصاص دهند. در این زمینه اقداماتی صورت گرفته ولی این اقدامات متناسب با درآمدهای زیاد این معادن و البته حجم تخریب‌ها. به هرحال در جلسه شورای عالی محیط زیست مقرر شد که سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت صنعت این موضوع را پیگیری کنند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=61920
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن