اقتصادیانرژی

افزایش ۵۱ درصدی تولید در جهش دوم پتروشیمی

به گزارش ایرنا، بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ طراحی طرح‌های پیشران در صنعت پتروشیمی به عنوان یک راهبرد مورد توجه قرار دارد و این طرح‌ها با هدف رفع نیازهای داخلی و بی‌نیازی از واردات، ایجاد توازن و تنوع بخشی محصولات، کمک به تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین دستی اجرا می‌شوند.

برای رسیدن به این اهداف، جهش دوم و سوم در صنعت پتروشیمی تعریف شده است که در جهش دوم ظرفیت تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن در سال می‌رسد که ارزش آن نیز بیش از ۲۵ میلیارد دلار خواهد بود.

در جهش سوم نیز با ظرفیت تولید ۱۳۳ میلیون تن در سال، ‌ درآمد پتروشیمی ۳۷ میلیارد دلار بالغ خواهد شد.

در جهش دوم اگرچه تمرکز بر افزایش تولید محصولات بالادستی پتروشیمی است اما جهش سوم محصولاتی خاص و با ارزش در رده‌های میانی و پایین‌دستی تولید خواهد کرد. طرح‌هایی که به گفته وزیر نفت تنها طرح‌هایی بر روی کاغذ نیست و پیشرفت مطلوبی نیز دارد و قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل و افتتاح شود.

جهش دوم اما تا سال آینده در صنعت پتروشیمی محقق خواهد شد تا آنجا که بهره‌برداری از این طرح‌ها از روز پنجشنبه (۵ تیرماه) با افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری آغاز شد.

در واقع مجتمع پتروشیمی میاندوآب نخستین طرح از ۱۷ طرح که در قالب جهش دوم پتروشیمی افتتاح می‌شود.

اگرچه شیوع کرونا ممکن است بهره‌برداری از چند طرح در قالب این جهش را به ابتدای سال ۱۴۰۰ موکول کند اما به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، سال ۹۹ سال طلایی این صنعت خواهد بود تا آنجا که به طور یقین ۱۲ طرح امسال و در سال جهش تولید به ارزش ۱۱.۳ میلیارد دلار به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت تولید تا پایان امسال به ۹۰ میلیون تن افزایش پیدا می‌کند و رشدی ۳۵ درصدی خواهد داشت.

این ۱۷ طرح شامل متانول کاوه، فاز نخست پتروشیمی بوشهر، تولید کاتالیست لرستان، پتروشیمی میاندوآب، پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه، پالایش گاز بید بلند ۲(تامین کننده خوراک واحدهای پتروشیمی)، اوره و آمونیاک لردگان، فاز دوم پتروشیمی ایلام، پتروشیمی هگمتانه همدان (که برای نخستین بار pvc با گرید پزشکی را تولید خواهد کرد)، فاز نخست پتروکیمیای ابن سینا، پتروپالایش کنگان، اکسیر حلال عسلویه، فاز نخست پتروشیمی مسجد سلیمان، پالایش پارسیان سپهر، سبلان، فاز نخست آرتا انرژی و دی آریا پلیمر است که امسال و سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و جهش دوم پتروشیمی را رقم می‌زند.

جهشی که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی را ۵۱ درصد افزایش خواهد داد و درآمد را نیز ۶۶ درصد بالا می‌برد.

افزایش درآمد صنعت پتروشیمی با جهش دوم پتروشیمی به ۲۵ میلیارد دلار در حالی محقق می‌شود که مجموع درآمد این صنعت در سال ۹۲ و در آغاز دولت تدبیر و امید، ۱۲ میلیارد دلار بود.

در این زمینه، وزیر نفت به انجام ریل‌گذاری مستحکم برای آینده صنعت پتروشیمی به عنوان جهش سوم صنعت پتروشیمی اشاره کرده و گفته که جهش سوم فقط طرح‌هایی نیستند که در کاغذ باشند، بلکه شامل طرح‌هایی هستند که هم اکنون برخی از آن‌ها پیشرفت فیزیکی خوبی دارند و ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی کشور را با رشد ۳ برابری از ۱۲ میلیارد سال ۹۲ به ۳۷ میلیارد دلار می‌رساند. به عبارت دیگر در سال ۱۴۰۴ شاهد رشد ۵۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰ خواهیم بود.

زنگنه با تاکید بر اینکه تثبیت ریل‌گذاری توسعه صنعت پتروشیمی و تکمیل زنجیره ارزش در سال آخر دولت اتفاق می‌افتد، ‌ افزوده که طرح‌های پیشران در سه زیر شاخه متانول، پروپیلن، اتیلن، بنزن در حال طراحی است که بخش عمده اتیلن انجام شده است.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه وزارت نفت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، اهداف دولت و رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه توسعه پتروشیمی را به خوبی در این سال‌ها دنبال کرده و موفق بوده، یادآوری کرده که ارزش تولیدات صنعت پتروشیمی در سال ۷۶ یک میلیارد دلار بوده که این رقم با تحقق جهش اول و دوم صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ این رقم به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30159
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن