اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

افزایش ۴۰ درصدی واردات کالاهای اساسی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از برنامه پایش، حسین مدرس، قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی، دیشب در برنامه پایش که با موضوع «تنظیم بازار شب عید» روی آنتن رفت، با اشاره به نحوه تأمین کالاهای اساسی کشور، گفت: اصل تأمین نیازهای مازاد کشور، از ابتدای سال در دستور کار ما بود، کمبود، گرانی و نارضایتی مردم رمز عملیات رسانه‌ای دشمن است و ما برای همه شرایط کالاهای مورد نیاز کشور را تأمین کرده‌ایم.

وی افزود: در طول سال ۹۸ ضمن اینکه نیاز کشور را تأمین کرده‌ایم، ذخایر خوبی از کالاهای اساسی نیز ذخیره نموده‌ایم، در بنادر جنوبی و شمالی کشور بیش از ۴.۵ میلیون تن کالاهای اساسی دپو شده است، همه دستگاه‌ها کمک کرده‌اند تا در این زمینه کشور مشکلی نداشته باشد. بیش از ۴۰ درصد ورودی کشتی‌های کالاهای اساسی کشور افزایش پیدا کرده است، این حجم از کالاها بی‌نظیر است، مردم نباید تسلیم فضاسازی رسانه‌های معاند در خصوص کمبود کالاهای اساسی شوند.

این مسئول وزارت صنعت با بیان اینکه انعطاف پذیری سیستم اقتصادی کشور بی نظیر است، افزود: در چند روز اخیر بیش از ۲ برابر نیاز مردم جنس از فروشگاه‌ها خریداری شده است و اتفاقی در بحث مدیریت کالاها رخ نداده که نشان دهنده آمادگی ما در خصوص مدیریت نیازهای اساسی کشور است. در این چند روز همه قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگ با وجود خریدهای زیاد، خالی نشده به گونه‌ای که فروشگاه‌ها از پر کردن قفسه‌ها به زحمت افتاده‌اند.

مدرس با تاکید بر اینکه دولت در بخش تأمین کالاهای اساسی به صورت فعالانه حضور دارد، گفت: بازار کشور در وضعیت عادی و متعادل به سر می‌برد، البته بخش عمده‌ای از کسب و کارهای خرد نظیر پیک‌های موتوری و آژانس‌ها به دلیل بیماری کرونا آسیب دیده است، ما توصیه می‌کنیم مردم برای تأمین نیازهایشان از این کسب و کارها استفاده کنند و خود به طور مستقیم اقدام به خرید نکنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در خصوص اقلام بهداشتی نظیر ماسک و الکل توضیح داد: در بخش شوینده‌ها در حدود ۱.۵ میلیون تن ظرفیت کشور است و این در حالی است که تولید کشور ۵۰۰ هزار تن است که نشان دهنده کارکرد با ۳۰ درصد ظرفیت است. بیماری کرونا باعث فعال شدن ظرفیت خالی کارخانه‌های تولید شوینده شد، به هر حال بهم ریختگی ابتدایی در اول بحران طبیعی است، در ابتدای شیوع کرونا وزارت بهداشت داروخانه‌ها را از فروش ماسک و شوینده‌ها منع کرد و ما با رایزنی با این وزارتخانه درصدد اجازه گرفتن برای فروش این اقلام در داروخانه‌ها هستیم.

به گفته مدرس ستادی برای بررسی اثرات ویروس کرونا در تجارت تشکیل شده که در آنجا پیشنهاد شد که بسته طراحی شود که در آن بخشی از مالیات، استمهال وام‌های بانکی، بیمه تأمین اجتماعی و یک سری سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شود تا کسب و کارهای آسیب دیده از این ویروس نابود نشوند. هر چه از تحریم‌های آمریکا می‌گذرد، ما ظرفیت‌های داخلی را بیشتر می‌شناسیم، که همین باعث افزایش تاب آوری اقتصاد کشور شده است، تغییر حاصل اختیار نیست بلکه تابع اجبار و اضطرار است.

وی افزود: در دولت یک ستاد اقتصادی به ریاست رئیس جمهور وجود دارد که مسئولیت اقتصاد کشور بر عهده آن است، این ستاد هر هفته تشکیل جلسه می‌دهد و در مورد وضعیت اقتصادی کشور تصمیم می‌گیرد.

مدرس با بیان اینکه در یازده ماه اخیر صادرات کشور ۴۰ میلیارد دلار بوده است، گفت: ۴۰ میلیارد دلار نیز واردات در کشور داشته‌ایم که نشان دهنده حجم ۸۰ میلیارد دلاری صادرات و واردات کشور است، بخش عمده‌ای از کالاهای کشور قابلیت صادراتی پیدا کرده است. بعضی از کالاها نیاز است از نظر قیمتی کنترل شوند، اگر برخی کالاها به نرخ‌های جهانی در بورس کالا به فروش برسد، به تبع آن سایر قیمت‌های صنایع مختلف نیز افزایش می‌یابد، بنابراین باید طرف مصرف کننده نیز حمایت شود و دلیل کنترل نرخ‌ها در بورس کالا نیز همین مسئله است.

مسئول بازرگانی کشور با تاکید بر اینکه رکورد وزنی صادرات کشور نیز در سال ۹۸ زده شد، افزود: ما به لحاظ حمایت از تولید کشور، واردات ۲ گروه کالا را ممنوع کردیم، امروز ایران اقتصادی با حجم ۴۵۰ میلیارد دلار دارد که ۱۰ درصد آن را نیز واردات تشکیل می‌دهد. ما باید از اقتصاد کشور حفاظت کنیم، به همین دلیل در حال طراحی سامانه‌ای هستیم تا وارد کنندگان نتوانند کالاهای ۲ گروه را وارد کنند.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی در زمینه بازار خودرو نیز افزود: بخش خودرو کشور، جز صنایع پیشران هستند که بیش از ۱۰۰ رشته شغل با آنها حرکت می‌کنند، امروز ما باید از صنعت خودرو کشور حمایت کنیم، میانگین تولید کشور به روزانه ۴ هزار دستگاه رسیده است. اتفاقی که در بازار خودرو رخ داده نوعی سوداگری است که به دنبال کاسبی هستند، بر اساس آمارها در ثبت نام خودرو پراید با ظرفیت ۲۰ هزار دستگاه، در یک لحظه ۵۰۰ هزار تقاضا وارد سیستم شده است که عمدتاً نیز از آی‌پی های خانگی بوده‌اند.

مدرس با بیان اینکه پارکینگ‌های خودروسازان در حال حاضر خالی از ماشین است، گفت: تلاش می‌کنیم بازار خودرو را رو به آرامش ببریم، نقدینگی‌های سرگردان را باید مدیریت کرد، چرا که این نقدینگی می‌تواند هر بازاری را ویران کند.

به گفته این مقام مسؤول زیرساخت ما در بنادر به خوبی در حال شکل گیری است، از مردم خواهش می‌کنیم وارد مغازه‌هایی شوند که روی کالاها قیمت درج کرده‌اند و بدون قیمت کالایی را نخرند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=16048
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن