اقتصادی

افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ خرید تضمینی چای در ۷ سال اخیر

رئیس سازمان چای کشور گفت : نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای در دولت های یازدهم و دوازدهم ۲۰۰ درصد افزایش یافت.

حبیب جهانساز روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود : خرید تضمینی هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه یک از یک هزار و ۲۰۰ تومان در سال ۹۲ به چهار هزار و ۶۰۰ تومان در سال جاری و هر کیلوگرم برگ سبز چای درجه ۲ نیز از ۶۵۰ تومان درآن سال به سه هزار و ۳۰۰ تومان در سال ۹۹ افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پاییزه انجام می شود، خاطر نشان کرد: در سال جاری و طی چین اول ۵۶ هزار تن و از چین دوم تاکنون، ۴۸ هزار تن برگ سبز چای خریداری شده است.

وی به نقش چشمگیر دولت در افزایش تولید برگ سبز چای در کشور اشاره کرد و افزود: از ابتدای دولت تاکنون ضریب مکانیزاسیون با رشد ۱۲۵ درصدی و آبیاری باغات چای رشد ۷۳ درصدی داشته است.

وی عنوان کرد : از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۱۰۴ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است.

جهانساز عنوان کرد : از این میزان ۵۶ درصد برگ سبز چای خریداری شده درجه یک و ۴۴ درصد درجه ۲ است که به ارزش خرید انجام شده ۴۲۰ میلیارد تومان می باشد ضمن آنکه خرید تضمینی چای از چایکاران استان های گیلان و مازندران ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۱ درصد از مطالبات چایکاران گیلان افزون بر ۳۳۹ میلیارد تومان پرداخت شده است، افزود : از مجموع برگ سبز چای خریداری شده از چایکاران ۲۳ هزار و ۵۴۷ تن چای خشک تولید شده است.

استان های گیلان و مازندران بیش از ۵۵ هزار چایکار دارد، باغ های چای در این دو استان به وسعت حدود ۲۶ هزار هکتار است که ۹۰ درصد آنها در استان گیلان و ۱۰ درصد نیز در مازندران است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=43621
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن