اقتصادی

افتتاح ۳۸۳ طرح تعاونی در سال جاری

مدیرکل تعاونی های تولیدی وزارت کار گفت: در هفته تعاون امسال ۳۸۳ طرح تعاونی افتتاح می شود.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، البرز محمدی درباره اقدامات معاونت تعاون وزارت کار در سال جهش تولید اظهار کرد: رویکرد معاونت تعاون در دو سال گذشته در چند حوزه متمرکز شده که شفافیت، نوآوری، توانمندسازی تعاونی ها، تقویت نهادهای مالی بخش تعاون و دولت الکتروینک از جمله رویکردها بوده و تلاش شده تا بیشترین نگاه به حوزه تولید باشد.

شفافیت و نوآوری دو رویکرد مهم معاونت تعاون

وی ادامه داد: معاونت تعاون در مدت اخیر روی دو بحث شفافیت و دولت الکترونیک تمرکز کرده و سامانه جامع بخش تعاون راه اندازی شده است. در این سامانه فعالیتهای تعاون مثل اتاق شیشه ای شفاف و قابل دسترس است و اعضا می توانند بر مدیران و هیات مدیره ها نظارت کنند.

مدیرکل تعاونی های تولیدی وزارت کار افزود: در بحث نوآوری با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی توانستیم ۱۲ مرکز نوآوری را تاکنون ایجاد کنیم که مرکز نوآوری ملی در هفته های آینده راه اندازی می شود.

اختصاص خط اعتباری ویژه برای توانمندسازی تعاونی ها

محمدی ضمن اشاره به ایجاد اندیشکده های بخش تعاون اظهار کرد: در این مدت اقدامات زیرساختی برای توسعه و توانمندسازی بخش تعاون صورت دادیم و روی خط اعتباری،سرمایه در گردش، نقدینگی و توسعه بازار تعاونی ها متمرکز شدیم؛ خوشبختانه با همکاری و مساعدت صندوق توسعه ملی توانستیم خط اعتباری خوبی برای بخش تعاون دریافت کنیم که در هفته تعاون اعلام خواهیم کرد.

افتتاح ۳۸۳ طرح تعاونی در هفته تعاون

وی از افتتاح ۳۸۳ طرح تعاونی جدید در هفته تعاون خبر داد و گفت: در دو سال گذشته بیش از ۱۶۰۰ طرح تعاونی با اشتغالزایی ۶۷ هزار نفر و سرمایه گذاری ۶۸۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

به گفته محمدی، بودجه معاونت تعاون پیش از این ۵ میلیارد تومان بود که در دو سال اخیر به ۷۰ میلیارد تومان رسیده و در جهت تخصیص به تعاونی ها و تقویت و توانمندسازی بخش تعاون صرف می شود.

پرداخت تسهیلات ۱۳ هزار میلیارد تومانی بانک توسعه تعاون

مدیرکل تعاونی های تولیدی وزارت تعاون تصریح کرد: برای تقویت تعاونی ها از ظرفیت بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون استفاده کردیم. بانک توسعه تعاون در سال ۱۳۹۸ نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکتهای تعاونی اختصاص داد و اساسنامه بانک اجازه داده تا ۷۰ درصد منابع خود را به تعاونی ها بدهد.

وی افزود: صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون نیز به کمک بخش تعاون آمده و برای کسانی که استطاعت مالی ندارند، ضمانت نامه صادر کرده به نحوی که طی سال ۹۸ بیش از ۳۴۰ هزار میلیارد تومان ضمانت نامه از سوی صندوق صادر شده است.

تشکیل ۹۷ تعاونی دانش بنیان و نوآور

مدیرکل دفتر تعاونی های تولیدی وزارت تعاون همچنین از اختصاص خط اعتباری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای ایجاد تعاونی های دانش بنیان خبر داد و گفت: در حال حاضر ۹۷ تعاونی فعال در حوزه دانش بنیان داریم و درصدد هستیم تا تعاونی های نوآور و نوبنیان را در کنار مراکز نوآوری ایجاد کنیم. هدف ما از راه اندازی مراکز نوآوری این است که تعاونی ها از شکل سنتی خارج شده و به سمتی بروند که قابل رقابت در سطح ملی و بین المللی باشند.

به گفته محمدی هم اکنون در ۱۲ استان کشور مراکز نوآوری ایجاد شده و کلینیک های مشاوره کسب و کار در حال راه اندازی است.

وی گفت: در حوزه خودرو تعاونی هایی داریم که قطعات خودرو تولید می کنند و حتی برخی تعاونی ها این ادعا را دارند که خودروی برقی در بخش تعاون تولید کنند به همین دلیل مصمم هستیم که به بحث نوآوری ورود و روی خلاقیت و نوآوری و توسعه بازار ایجاد ساختار کنیم.

جزییات اجرای طرح “تام” در ۸ رسته

مدیرکل تعاونی های تولیدی وزارت تعاون با اشاره به برنامه های وزارت تعاون در سال جهش تولید گفت: استراتژی و برنامه وزارت تعاون، ایجاد اشتغال، تثبیت شغل و هدف محور کردن تسهیلات است و در این راستا با همکاری معاونت اشتغال وزارتخانه طرح “تام” را در ۸ رسته در سال جهش تولید دنبال می کنیم.

محمدی به جزییات بیشتری از این طرح اشاره کرد و توضیح داد: از ابتدای امسال طرحی به نام “تعاون،اشتغال و محرومیت زدایی” که دارای چند محور است در دستور کار قرار داده ایم و از ظرفیت بخش تعاون برای اشتغالزایی و رفع محرومت در مناطق مختلف در هشت رسته از جمله پوشاک، صنایع تبدیلی و تکمیلی و میگو و آبزیان استفاده کرده ایم.

وی ادامه داد: در این طرح بهره برداران خرد کشاورزی را که آسیب پذیرترین قشراند ولی در خط مقدم تولید محصولات کشاورزی هستند و در قالب تعاونی های محلی و منطقه ای تشکیل و تجمیع شده اند به بنگاههای پیشران و زنجیره های پشتیبان متصل کرده ایم تا از این طریق هم ثبات قیمتگذاری داشته باشیم، هم اشتغال تثبیت شود و هم محصول با قیمت پایین تر به دست مصرف کننده برسد.

به گفته مدیرکل تعاونی های تولیدی وزارت کار، در این طرح از ظرفیت و مسئولیت اجتماعی چند دستگاه پیشران وابسته به وزارت کار استفاده شده و با کمک نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بنیاد مستضعفان، طرح درحال پیگیری است و تاکنون در سیستان و بلوچستان، ایلام، فارس و کرمان بنگاههای پیشران فعال شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=40700
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن