بین الملل

افتتاح پروژه آزمایشی کریدور ترانزیتی ایران ــ افغانستان ــ ازبکستان

کریدور ترانزیتی ایران ــ افغانستان ــ ازبکستان با عبور آزمایشی ۲ دستگاه کامیون از ایران به افغانستان و در نهایت ازبکستان به‌صورت آزمایشی فعال شد.

به گزارش تسنیم، مصطفی آیتی مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای اولین بار دو کامیون از مبدأ گمرک شهید رجایی بندرعباس به‌مقصد ازبکستان از مسیر افغانستان ارسال شد.

در پی موفقیت افتتاح کریدور کتای و ارسال کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس به‌مقصد قرقیزستان و تاجیکستان در 5 مرداد 99، این بار محموله‌های ترانزیتی از این گمرک، توسط دو دستگاه کامیون تحت صحابت کارنه تیر با خروج از گمرک مرزی دوغارون و عبور از کشور افغانستان به مقصد ازبکستان ارسال شد.

وی افزود: توسعه کریدورهای ترانزیتی از مسیر افغانستان به‌عنوان مسیری کوتاه و کم‌هزینه به‌مقصد کشورهای آسیای میانه، با استفاده از کارنه تیر، مورد حمایت اکو, ایرو بوده و گمرک ایران با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، مصمم به توسعه آن با استفاده از کارنه تیر است.

مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: با افتتاح آزمایشی این کریدور، به‌نظر می‌رسد افغانستان عزم جدی در توسعه ترانزیت در قلمروی خود و اتصال کشورهای آسیای میانه به آبهای جنوب از جمله بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) را دارد.
آیتی افزود: در پی فعال کردن کریدور حمل‌ونقل ترکیبی هند ــ چابهار ــ افغانستان با استفاده از کارنه تیر، توسعه کریدورهای جدید از طریق افغانستان به‌مقصد کشورهای آسیای میانه، از سال 98 آغاز و با افتتاح کریدور کتای و ارسال 7 دستگاه کامیون به تاجیکستان و قرقیزستان رسماً اجرایی شد.

کریدور جدید ایران ــ افغانستان ــ ازبکستان می‌تواند به‌عنوان یک مسیر جدید کوتاه و کم‌هزینه، نقشی مؤثر در توسعه تجارت و همکاری‌های منطقه‌ای داشته باشد و منجر به افزایش صلح و امنیت پایدار در افغانستان شود.

وی تصریح کرد: اهمیت این کریدور از آنجا بیشتر می‌شود که ازبکستان اخیراً به‌درخواست اجرای پروژه تیر الکترونیکی (eTIR) جمهوری اسلامی ایران پاسخ مثبت داده است و با ایجاد زیرساختهای لازم در نرم‌افزار آسیکودای گمرک افغانستان، اجرای اولین کریدور الکترونیکی کارنه تیر eTIR Corridor (ایران ــ افغانستان ــ ازبکستان) بین 76 کشور عضو کنوانسیون تیر امکان‌پذیر شد.

مدیرکل ترانزیت گمرک اضافه کرد: ایران، اقتصادی‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه (CIS) به‌دلیل دسترسی کوتاه به آبهای آزاد است و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور ایران ــ افغانستان ــ ازبکستان با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه‌ها، منجر به توسعه تجارت و نهایتاً رشد اقتصادی منطقه خواهد شد، در واقع این مسیر کنار مسیر ترکمنستان به ارتقای حمل‌ونقل، ترانزیت و تجارت در منطقه اکو کمک می‌کند.
آیتی در خصوص پروژه‌های تیر الکترونیکی گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران با اجرای پروژه‌های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (1394)، آذربایجان (1398) و حمل‌ونقل ترکیبی اسلوونی ــ ایران (1396)، هند- ــ چابهار ــ افغانستان (1398) و کریدور کتای (مرداد 1399) تلاش کرده است با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم کند.

وی در خصوص نتایج اقتصادی توسعه ترانزیت اظهار داشت: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال، منجر به گسترش مناسبات منطقه‌ای نیز خواهد شد.
آیتی در خصوص اعضای کنوانسیون تیر و اهداف آن گفت: کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالاست که 76 کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا؛ چین، اتحادیه اروپا، هند، روسیه و… عضو آن و تسهیل‌کننده عبور کالا بین کشورهای مسیر هستند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=39297
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن