بین الملل

اعلام آمادگی رهبران اروپا برای گفتگو با ترکیه

رهبران اتحادیه اروپا آمادگی این اتحادیه را برای همکاری و گفتگو با ترکیه در پی نشست دو روزه آنها در شهر بروکسل اعلام کردند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی صباح، شارل میشل، رئیس شورای اروپا در یک کنفرانس خبری گفت، این بلوک آماده همکاری بیشتر با ترکیه برای رسیدگی به مساله مهاجرت است. وی در ادامه افزود: ما خواستار همکاری مسئولانه با ترکیه هستیم.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان هم نسبت به روابط مثبت‌تر با ترکیه اظهار امیدواری کرده و گفت، رهبران اتحادیه اروپا از نماینده عالی این اتحادیه خواسته‌اند یک گزارش برای نشست بعدی درباره همکاری اتحادیه اروپا با ترکیه آماده کند.

مرکل عنوان کرد، رهبران اتحادیه اروپا در نشستشان توافق کردند تع مساله صادرات تسلیحات به ترکیه باید در میان اعضای ناتو و در هماهنگی با دولت بعدی آمریکا مورد‌بحث قرار بگیرد. وی ادامه داد که مسائل لیبی و قره باغ نیز جزو عناوین مورد‌بررسی خواهند بود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه هم اظهار کرد، اتحادیه اروپا مشکلی با گفتگو با ترکیه ندارد و تحریم‌های جدیدی که این اتحادیه در ارتباط با اقدامات اکتشاف منابع انرژی از سوی ترکیه تدارک می‌بیند نشان می‌دهد که این بلوک دیگر پذیرای اقدامات بی‌ثبات‌کننده در پیرامون خود نخواهد بود.

رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه مشتریک که بعد از نشستشان در بروکسل منتشر شد، گفتند، پیشنهاد این بلوک برای یک “دستور کار مثبت” با ترکیه همچنان روی میز است.

آنها از فعالیت‌های اکتشاف منابع انرژی از سوی ترکیه در شرق مدیترانه انتقاد کردند اما خواستار تحریم‌های اقتصادی شدید علیه ترکیه نشدند.

این رهبران عنوان کردند: شورای اروپا بر منفعت راهبردی اتحادیه اروپا در توسعه روابط مبتنی بر همکاری و روابط دوجانبه سودمند با ترکیه مجددا تاکید می‌کند.

در این بیانیه آمده است: پیشنهاد یک دستور کار مثبت اتحادیه اروپا-ترکیه همچنان روی میز است به این شرط که ترکیه آمادگی خود برای یک شراکت واقعی با این اتحادیه و کشورهای عضو آن را نشان دهد و اختلافات را از طریق گفتگو و مطابق با قوانین بین‌المللی حل کند.

آنها اظهار کردند، همکاری میان اتحادیه اروپا و ترکیه می تواند اقتصاد و تجارت، ارتباطات مردم با مردم، نشست های مربوط به گفتگوی سطح بالا و تداوم همکاری بر سر مسائل مربوط به مهاجرت را پوشش دهد

همچنین این رهبران بر حمایتشان از این که مذاکرات تحت رهبری سازمان ملل برای حل جامع مساله قبرس از سر گرفته شود مجددا تاکید کردند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57175
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن