گزارش

اصول انتخاب فرش در منزل

برای خانه های ایرانی انتخاب فرش بسیار مهم می باشد، چون بر زیبایی دکوراسیون خانه تاثیر می گذارد. خیلی از طراحان مبنای پیشنهاد می کنند برای چیدمان خانه ابتدا از انتخاب فرش شروع کنید و سپس دیگر لوازم منزل را خریداری کنید. فرش ها دارای تنوع زیادی دارد و انتخاب آن برای خانه کمی سردرگم کننده است. برای انتخاب فرش در منزل باید به نکاتی توجه کرد که در این مطلب به آن ها می پردازیم.

اصول انتخاب فرش مناسب برای خانه

در انتخاب فرش برای منزل به جز زیبایی فرش، باید به اصول دیگری، از جمله: نوع فرش، جنس فرش، رنگ فرش، طرح فرش و متراژ فرش نیز توجه کرد. در ادامه این مطلب نحوه انتخاب فرش مناسب را بررسی می کنیم.

جنس فرش

فرش های ماشینی در جنس های متفاوتی مانند آکریلیک، پلی پروپیلن، پلی استر و یا ترکیبی از این متریال بافته می شود. هر یک از این مواد، ویژگی های مخصوص به خود دارد که بر دوام آن تاثیر می گذارد. فر شهای اکریلیک یکی از بهترین فرش های ماشینی هستند که از دوام بالایی نیز برخوردار است. فرش های پلی پروپلین تنوع رنگی بالایی دارد و فرش پلی استر نیز در از نظر طرح و رنگ بسیار متنوع هستند.

فرش های دستباف نیز از جنس ابریشم و یا پشم بافته می شوند. معمولا از فرش های ابریشمی در تابلو فرش یا در مکان های کم رفت و آمد استفاده می شود. برای جاهای پر رفت و آمد، مانند راهرو و اتاق پذیرایی، فرش های مقاوم تر به کار می رود.

برای اتاق کودک بهتر است از فرش های اکریلیک استفاده کنید، چون پرزدهی بسیار کمی دارند و ایجاد حساسیت و آلرژی نمی کنند. همچنین قابلیت شستشوی بسیار بالایی داشته و در برابر نور و گرما، تغییر رنگ نمی دهند.

طرح فرش

فرش ها از نظر طرح و نقش تنوع زیادی دارند مثلا فرش طرح افشان یا فرش خشتی ، جهت استفاده در  دکوراسیون های مختلف و نیز سلایق گوناگون طراحی می شوند. پیشنهاد می کنیم که فرش را با توجه به نوع دکوراسیون و سبک منزل خود انتخاب نمایید.

اگر سبک خانه شما مدرن است از فرش های مدرن و ساده خریداری نمایید. و برای دکوراسیون های کلاسیک نیز می توانید از فرش های سنتی و تلفیقی انتخاب نمایید تا چیدمان خانه لذت ببرید.

اگر مبلمان و یا کاغذ دیواری با طرح شلوغ دارید، انتخاب فرش ساده بهترین گزینه می باشد. و همچنین اگر مبلمان منزل ساده می باشد، بهتر است فرش های طرح دار و شلوغ استفاده کنید.

رنگ فرش

بهتر است انتخاب رنگ فرش با توجه به دکوراسیون منزل و نوع کاربری اتاق انتخاب شود. به طور معمول برای سالن و اتاق پذیرایی از رنگ های گرم استفاده می شود تا القا کننده حس نشاط و سرزندگی ساکنین خانه باشد. برای اتاق خواب های کوچک از فرش رنگ روشن و خنثی، مانند بژ، طوسی، خاکستری، سفید و … انتخاب کنید تا حس آرامش را در محیط تداعی کند. و برای اتاق های بزرگ هم می توانید فرش هایی با رنگ گرم انتخاب شود.

رنگ های خنثی و روشن برای اتاق خواب، انتخاب خوبی می باشند. ما رنگ های سفید و سبز را برای این فضا ها پیشنهاد می کنیم، چون باید ایجاد حس آرامش بخش در فضا می شود. اگر خانه فرش در معرض گرد و غبار می باشد، پیشنهاد می کنیم فرش ماشینی با رنگ زمینه گردویی، بادامی و یا ترمه ای انتخاب نمایید تا گرد و غبار را کمتر نشان دهد.امروزه فرش ماشینی با رنگ های متنوعی تولید میشود و هر سال رنگ خاصی مد و بورس میشود امسال فرش رنگ طوسی بعنوان رنگ سال شناخته شده

اندازه و متراژ فرش

یکی از نکات مهم و تاثیر گذار در دکوراسیون منزل، توجه به متراژ فرش می باشد. بهتر است ابعاد محل مورد نظر را اندازه گیری کنید و فرشی کوچکتر از آن محل خریداری نمایید.

اندازه فرش اتاق پذیرایی باید طوری باشد که پایه های اول مبل روی فرش بماند، تا وقتی روی فرش می نشینید پاها روی فرش قرار گیرد. برای میز ناهار خوری نیز فرش انتخاب کنید تا کل میز و صندلی روی فرش قرار گیرد. برای فرش اتاق خواب هم باید توجه کنید که در مقداری از فرش زیر تخت برود. یعنی زمان پایین آمدن از تخت، پاها روی فرش قرار گیرد.

فرش مناسب فضای کوچک

با توجه به کوچک شدن خانه ها و آپارتمان های امروزی، انتخاب فرش متناسب با فضای کوچک خانه یکی از دغدغه های افراد است. بنابراین برای خردی فرش ماشینی برای خانه کوچک در ابتدا باید به رنگ فرش توجه کنید. رنگ های خنثی باعث بزرگ تر جلوه دادن فضا می شوند. و بالعکس رنگ های گرم و تیره فضا را کوچکتر و دنج تداعی می کنند.

اگر خانه شما کوچک است، پیشنهاد می کنیم از فرش ماشینی ساده و با طرح و نقش کمتر استفاده کنید. چون فرش شلوغ، مناسب فضا های کوچک نیست و آن را دلگیر نشان می دهد. اما اگر علاقمند به فرش های پرنقش هستید، بهترین گزینه انتخاب فرش با یک طیف رنگ و رنگ روشن می باشد.

فرش گرد می تواند گزینه خوبی برای فضای کوچک خانه باشد. چون باعث می شود، خانه دلبازتر به نظر آید. توجه داشته باشید که، اگر قصد خرید فرش گرد برای منزل خود را دارید، ابعاد فرش را به گونه ای انتخاب کنید تا وسایل منزل بر روی فرش قرار نگیرد و در اطراف مبلمان باشد.

نکات انتخاب‌فرش

برای انداختن فرش در منزل باید به نکاتی توجه نمایید، که در ادامه آن ها را بررسی می کنیم.

  • باید فاصله فرش تا دیوار را رعایت کنید. یعنی ابعاد فرش را طوری انتخاب کنید که کمی از دیوار فاصله داشته باشد. برای خانه های کوچک این فاصله باید بین ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر و در فضا های بزرگ از ۵۰ سانتی متر تا بیشتر فاصله تا دیوار باید رعایت شود.
  • نکته بعد، رعایت فاصله بین فرش ها می باشد. به طور معمول، این فاصله براساس فرم فرش و ابعاد آن تعیین می شود.
    شما با چیدن فرش می توانید فضا های مختلف را از هم جدا کنید. برای مثال، با انتخاب فرش حدود بین پذیرایی، نهارخوری و سالن را تعیین کنید.
  • اگر در خانه فرزند کوچک یا حیوان خانگی دارید، احتمال کثیف شدن فرش در خانه زیاد است. بنابراین فرش هایی انتخاب کنید که بتوانید به راحتی جابه جا و شستشو نمایید.
  • رنگ ها و طرح های فانتزی گزینه بسیار خوبی برای اتاق بازی و اتاق خواب کودک می باشد.
  • برای اتاق کودک فرشی انتخاب کنید که مقاومت زیادی در مقابل شستشو داشته باشد. و بدون پرزدهی باشد تا حساسیتی برای کودک ایجاد نکند.

کلام آخر

همان طور که گفتیم، استفاده از فرش راهی برای بخشیدن روح و گرما به فضای منزل می باشد. فرش های خوب و باکیفیت دارای عمر و دوام بالایی هستند، پس در انتخاب فرش ماشینی دقت لازم را داشته باشید. در این مطلب قصد داشتیم تا اصول انتخاب فرش مناسب منزل را برای شما توضیح دهیم. اما مهم ترین اصل در انتخاب فرش، توجه به جنس، نوع فرش، سبک دکوراسیون، رنگ می باشد. با انتخاب درست فرش ماشینی خوب می توانید دکوراسیون زیبا و چشم نوازی داشته باشید.

اگر قصد خرید فرش با کیفیت را دارید میتوانید مستقیم از کارخانه ستاره فرش کوروش با قیمت بسیار عالی خرید کنید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=75086
برچسب ها

نوشته های مشابه

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن