کارآفرینی

اشتغال بیش از 7 میلیون نفر در بخش تعاون کشور

به گفته معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حدود 3 میلیون تعاونی در دنیا فعال هستند که نزدیک به 280 میلیون نفر را مشغول به کار کرده‌اند. در کشور ایران نیز 94 هزار تعاونی وجود دارد که ده میلیون نفر عضو داشته و 1/7 میلیون نفر را در بخش تعاونی مشغول به کارکرده است.

به گزارش تفاهم آنلاین، محمد کبیری، خواستار توسعه سرمایه‌گذاری در بخش تعاون شد و تاکید کرد که توسعه بخش تعاون و حمایت از سرمایه‌گذاری‌های مردم در این حوزه کمک می‌کند که منابع مردم به سمتی هدایت شود که به اقتصاد کشور کمک کرده و ارزش افزوده قابل توجهی فراهم کند.

وی، توسعه بخش تعاون را نیازمند جلب اعتماد عمومی دانست و تصریح کرد که در زمینه توسعه شفافیت و حمایت‌های هدفمند از طریق نهادهای اقتصادی بخش تعاون، اقدامات نوینی در حال انجام است. کبیری، توسعه بخش تعاون را بهترین الگوی درمان امروز اقتصاد کشور توصیف کرد و خاطرنشان ساخت که توسعه این بخش به افزایش تاب‌آوری اقتصادی کشور در برابر تحریم‌ها منجر می‌شود.

توانمندسازی تعاونگران

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: اکنون بیش از آنکه به توسعه کمی تعاونی‌ها توجه کنیم به توسعه کیفی و توانمندسازی تعاونگران و تعاونی‌ها توجه داریم، همچنان که در این راستا بودجه شکل‌گیری و توانمندسازی معاونت تعاون در سال 1398 نسبت به سال 1396، 12 برابر، تسهیلات بانک توسعه تعاون در سال 1398 نسبت به سال 1396 نیز دوبرابر و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری هم افزایش 75 درصدی در صدور ضمانت نامه سرمایه‌گذاری داشته است.

کبیری گفت: یکی از اقدامات ما برای توسعه شفافیت همکاری با اندیشکده توسعه شفافیت برای ایران، جهت احصای شاخص‌های مربوط به شفافیت تعاون است، بر همین اساس می‌توان گفت که توسعه دولت الکترونیک وایجاد سامانه جامع هوشمند بخش تعاون برای نیل به اهداف این بخش محقق شد.

نوآوری در بخش تعاون

به گفته کبیری، یکی از مهم‌ترین اقدامات معاونت تعاون، ایجاد “مرکز نوآوری و توسعه تعاونی” است که با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌هایی صورت می‌گیرد که خروجی آن‌ها تعاونی خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: مرکز نوآوری و توسعه تعاونی(منتا)، 8 خدمت به تعاونی‌های دانش‌بنیان از قبیل؛ اموربانکی، امور مالیاتی، تأمین اجتماعی مشاوره حقوقی و سایر خدمات ارائه می‌کند.

کبیری به ظرفیت ایجاد شده توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون و شرکت حامیان اشاره کرد و گفت: تشکیل صندوق‌های خطرپذیر و جسورانه با همکاری این دو در دستور کار قرار دارد. استفاده از ظرفیت تأمین مالی خرد تضمین شده از دیگر اقدامات معاونت تعاون است که به موجب آن طرح‌هایی که واجد شرایط باشند و تأیید شوند از مزیت تضمین اصل سرمایه به مدت دو سال بهره مند خواهند شد.

حمایت از توسعه بازار تعاونی‌ها

کبیری به توسعه بازار تعاونی‌ها اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم در بخش تعاون، به اهداف خود برسیم، باید حمایت از “اس‌ام‌ای‌”‌ها را در دستور کار قرار دهیم و به این وسیله است که می‌توانیم شعار جهش تولید را به واقعیت تبدیل کنیم.

وی افزود: در همین راستا هدفمان حمایت از تولیداتی است که در جهت برطرف کردن نیاز مصرف‌کننده نهایی فعال هستند و در این جهت تفاهم‌نامه‌ای امضاء کرده‌ایم که طبق آن محصولات تعاونی‌ها در سکوهای فروش فروشگاه‌های آن لاین زنجیره ای قرارگیرد.

کبیری افزود: ایجاد خط اعتباری با نرخ‌های ترجیهی برای تعاونی‌های دانش‌بنیان و ایجاد خط اعتباری 8 تا 12 درصدی برای تعاونی‌های جوانان، زنان و توانگران و ایجاد خط اعتباری 200 میلیارد تومانی برای توسعه عمران شهرستان‌ها از جمله اقداماتی بود که برای حمایت از توسعه بازار تعاونی‌ها انجام شده است.

آخرین وضعیت تشکیل بانک تعاونی سهامی عام

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تشریح آخرین وضعیت تشکیل بانک تعاونی سهامی عام گفت: طبق قوانین بانک مرکزی باید حداقل سرمایه اولیه مورد نیاز از سوی تعاونی‌های متقاضی تامین گردد تا اجازه تاسیس بانک داده شود.

وی افزود: ساز و کار تشکیل بانک تعاونی سهامی عام، مربوط به بخش غیردولتی تعاون می‌شود.

به گفته کبیری، باید ۷ تعاونی در تشکیل این بانک مشارکت داشته باشند، اما نکته مهم مربوط به تهیه حداقل سرمایه است. در واقع طبق قوانین بانک مرکزی باید سرمایه این تعاونی‌ها به یک حداقلی برسد تا اجازه تأسیس بانک داده شود.

وی افزود: به محض اینکه این امکان در بخش غیردولتی تعاون به وجود آید، مذاکرات را با بانک مرکزی شروع می‌کنیم؛ با توجه به تجربیاتی که در گذشته وجود داشته است، بانک مرکزی سعی می‌کند با سخت‌گیری بیشتری این مجوزها را ارائه کند.

کبیری تصریح کرد: فعالیت بانک تعاونی سهامی عام در چارچوب قوانین بورس و بانک مرکزی خواهد بود و قطعاً اگر در بخش غیردولتی تعاون این امکان فراهم شود، مذاکرات در سطح عالی پیگیری می‌شود تا بتوانیم اولین بانک تعاونی سهامی عام را در کشور داشته باشیم.

توسعه بخش تعاون؛ توسعه رفاه اجتماعی

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باور ما این است که توسعه بخش تعاون به باز توزیع عادلانه ثروت در جامعه کمک می‌کند، تصریح کرد: توسعه بخش تعاون، توسعه رفاه اجتماعی به دست مردم است.

وی، توسعه بخش تعاون را در ایجاد اشتغال پایدار منطقه‌ای از طریق جذب منابع خرد و مردم مؤثر دانست و تصریح کرد: این سرمایه‌گذاری‌ها عمدتاً توسط خود مردم و با تسهیل گری دولت صورت گرفته است. آبگیرهای اقتصادی می‌تواند سیل نقدینگی را مهار و به ارزش افزوده و اشتغال مولد در کشور تبدیل شود.

کبیری با تاکید بر ضرورت احیای اعتماد مردم به بخش تعاون، تاکید کرد: در حوزه فرابخشی، نیازمند فرهنگ‌سازی در حوزه تعاون هستیم. اگر بخواهیم استفاده حداکثری از ظرفیت بخش تعاون داشته باشیم، تقویت نهادهای مالی بخش تعاون و اجرای قوانین معطل مانده بخش تعاون از سوی دستگاه‌های ذیربط ضروری است.

گزارش از: حجت سوری
soorihojat@yahoo.com

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=54493
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن