اجتماعی

استخراج طلای کثیف در خانه

طلای کثیف لقب جدید و جذاب زباله تولیدی بشر است. امروزه تنها دفع زباله و رهایی از این حجم عظیم پسماند مسئله نیست. مسئله استفاده بهینه از منابع و افزایش کارایی آن است. در دنیای امروز در فرایند گذر از اقتصاد خطی به اقتصاد چرخشی مسئله بازیافت اهمیت ویژه‌ای دارد.

استخراج طلای کثیف در خانه

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ طلای کثیف لقب تازه و جذاب همان حجم عظیم زباله تولیدی بشر است. اگر تا چندی پیش تنها رهایی از این حجم عظیم زباله مطرح بود. حالا مسئله تازه‌ای مطرح شده که ارزش این زباله را در حد عنوان طلا افزایش داده است. در حقیقت حالا مسئله بازیافت تنها یک موضوع زیست محیطی نیست. مسئله کاهش منابع و لزوم کاهش هزینه و افزایش کارایی در این حوزه است. به عبارت ساده‌تر سرمایه‌گذاری در طلای کثیف یا بازیافت زباله برای محافظت از زمین ضرورت دارد. در دنیای امروز فرمول قدیمی اقتصاد خطی یعنی استخراج، تولید، مصرف و دفع دیگر جوابگو نیست. اکنون اقتصاد چرخشی تنها راه‌حل نجات بشر است.

طلای کثیف
ضرورت استخراج طلای کثیف

اقتصاد چرخشی چیست؟

منظور از اقتصاد چرخشی فرایند استخراج، تولید، مصرف و بازیافت منابع است. در واقع اقتصاد چرخشی مبتنی بر بازیافت تعریف می‌شود اما فراتر از مدیریت پسماند و بازیافت عمل می‌کند. هدف اصلی در اقتصاد چرخشی از یک سو تولید محصولات بهتر و بادوام و به حداقل رساندن ضایعات و از سوی دیگر بهره‌برداری از طلای کثیف و بازیابی منابع است. البته در اقتصاد چرخشی تنها زمانی که هیچ راهی برای ترمیم، تعمیر یا استفاده مجدد وجود نداشته باشد مسئله بازیافت مطرح می‌شود. به عبارت دیگر بازیافت تمام زباله‌ها یا پسماندها ضروری نیست. بلکه بخشی از پسماندها را به سادگی می‌توان از مواد زائد جداسازی کرد. علاوه بر آن، در اقتصاد چرخشی تمرکز مسئله مدیریت پسماند، تنها در بخش مصرف نیست. از همان ابتدای چرخه و در هنگام تولید نیز باید تولید محصولاتی بادوام و در عین حال قابل بازیافت مورد توجه قرار گیرد. در نتیجه می‌توان گفت مسئله مهم، تولید و مصرف محصولاتی است که به سادگی بازیافت می‌شوند. مزایای چنین فرایندی کاهش مصرف مواد خام، افزایش سرعت و کاهش هزینه بازیافت و مصرف دوباره مواد زائد است.

طلای کثیف
اهمیت تفکیک زباله در مبدأ

بهره‌برداری از طلای کثیف در خانه

کمیت، کیفیت و ترکیب پسماند تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. موقعیت جغرافیایی، فصل سال، آداب و رسوم مردم، شرایط اقتصادی، عادات غذایی و میزان آشنایی مردم با فرهنگ بازیافت همه از عوامل مؤثر در این حوزه هستند. به همین ترتیب فرایند بازیافت و بهره‌برداری از طلای کثیف نیز متفاوت خواهد بود.

به عنوان مثال مهمترین اقدام در بازیافت زباله جامد، مدیریت آن است. فرهنگ‌سازی در زمینه تفکیک زباله در مبدأ نقش بسیار مؤثری در کاهش هزینه و افزایش کارایی فرایند بازیافت دارد. بسیاری از موادی که در قالب زباله جامد دفع می‌شوند به سادگی قابل بازیافت هستند. در حالی که ترکیب آنها با دیگر پسماندها مانع از بازیافت ساده و مؤثر آنها می‌شود. ضمن اینکه این مواد فاسد نمی‌شوند و بسیاری از معضلات آلودگی زباله‌های شهری را ندارند. تمام این امتیازات در صورتی است که این مواد در مبدأ تفکیک شوند و وارد پسماند شهری نشوند.

از سوی دیگر بخش عمده زباله شهری را پسماند مواد غذایی تشکیل می‌دهد. این پسماند تر و فاسدشدنی بزرگترین معضل جمع‌آوری و بازیافت زباله است. در حالی که این زباله‌های تر به سادگی می‌توانند بازیافت شده و به کمپوست تبدیل شوند. بازیافت زباله‌های تر و تولید کود یا کمپوست، سریع‌ترین و ارزان‌ترین روش بازیافت این نوع زباله است. تولید کمپوست خانگی یا تولید کمپوست با استفاده از کرم‌های زباله‌خوار در خانه امکان‌پذیر است. حتی این امکان وجود دارد تا از این راه کسب درآمد داشته باشیم. بنابراین کافی است وجود طلای کثیف را باور کنیم تا علاوه بر کمک به محیط زیست بتوانیم از آن کسب درآمد کنیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=72085
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن