انرژی

اردکانیان: حق آبه رودخانه هیرمند را دریافت می‌ کنیم

وزیر نیرو از جزئیات توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و افغانستان در قالب اجرای معاهده سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، رضا اردکانیان  وزیر نیرو با اشاره به مسئولیت وزارت نیرو به عنوان مسئول کمیسیون همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان، گفت: به اعتقاد من زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌ها بین ایران و افغانستان وجود دارد.

وزیر نیرو گفت: در آینده نزدیک دو نمایشگاه در زمینه فعالیت‌های تجاری، بازرگانی و صنعتی را برپا خواهیم کرد و کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی را در افغانستان برگزار می‌کنیم.

اردکانیان افزود: در زمینه برق، همکاری‌ها را با افغانستان توسعه خواهیم داد و زمینه بسیار خوبی برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور وجود دارد.

وزیر نیرو درباره حق آبه ایران از رودخانه هیرمند هم گفت: در چارچوب معاهده سال ۱۳۵۱ بین ایران و افغانستان عمل می‌کنیم که در آن معاهده، ساز و کاری تحت عنوان تشکیل هیئت کمیساریای هیرمند پیش بینی شده است که از هر دو طرف یعنی از جمهوری اسلامی ایران و افغانستان در آن عضو هستند.

اردکانیان گفت: از جمله وظایف این کمیساریای هیرمند، نظارت بر اجرای معاهده بوده و خوشبختانه با توجه به فضای خوب همکاری، این بخش از معاهده فعال است. جلسات کمیساریای هیرمند به صورت مرتب در تهران و کابل برگزار می‌شود.

وزیر نیرو همچنین گفت: اقدامات خوبی هم برای پایش اجرای معاهده هیرمند در حال انجام است و سفر اخیر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران هم تأکیدی بر این موضوع در گفت وگو‌های دو جانبه بود.

اردکانیان تصریح کرد: در سال آبی فعلی هم طبیعتاَ آن میزان از حق آبه رودخانه هیرمند را دریافت می‌کنیم و در شرایط خوبی به سر می‌بریم.

او درباره احداث سد جدید در مسیر رودخانه هیرمند تصریح کرد: به طور طبیعی هر نوع سازه آبی که در مسیر این رودخانه احداث شود، نباید بر قرارداد ایران و افغانستان در زمینه هیرمند تأثیر بگذارد و ما امیدوار هستیم این مسئله مورد توجه همکارانمان در افغانستان هم باشد.

وزیر نیرو افزود: قرارداد بین ایران و افغانستان درباره بهره برداری از رودخانه هیرمند یک قرارداد رسمی و تأیید شده دو کشور بوده که برای هر دو طرف قابل احترام است.

اردکانیان درباره رودخانه هریرود هم گفت: این رودخانه یک رودخانه مرزی است و در انتها، ایران و ترکمنستان از این رودخانه فصلی بهره‌مند هستند.

او افزود: رودخانه هریرود رودی است که در ماه‌هایی از سال پرآب می‌شود که ما سد دوستی را روی این رودخانه احداث کردیم.

اردکانیان در ادامه با اشاره به اینکه مذاکرات با مقامات افغانستان درباره هریرود در جریان است، گفت: وزارت امور خارجه در قالب سند همکاری‌های جامع و بلندمدت دو کشور بحثی را به این امر اختصاص داده است.

وزیر نیرو افزود: پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات برای استفاده از رودخانه هریرود بین ایران و افغانستان انجام شده است که امیدواریم در آینده نزدیک این سند جامع به طور رسمی به امضا برسد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=37037
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن