دسته‌بندی نشده

ابعاد افزایش سرمایه 1000 درصدی بیمه آسیا بررسی شد

افزایش سرمایه شرکت بیمه آسیا به عنوان بزرگترین شرکت غیردولتی صنعت بیمه کشور نزدیک است و سهامداران این شرکت منتظر تایید سازمان بورس و اوراق بهادار کشور هستند تا شاهد رونمایی رسمی از افزایش سرمایه 2500 میلیارد تومانی باشند. اما ورای انتظار سهامداران، کالبدشکافی ابعاد مختلف افزایش سرمایه 1000 درصدی بیمه آسیا نشان می‌دهد که این شرکت در آینده همچنان دست بالا را در میدان رقابت خواهد داشت و حتی زمینه‌های مساعد و گام‌های موثری در مسیر آزمون سخت و پیچیده آینده در حال برداشتن است.

به گزارش دنیای بانک و بیمه، پیشنهاد افزایش سرمایه بیمه آسیا را هم سازمان حسابرسی کشور به عنوان بازوی نظارتی و دیده‌بان حسابرسی تایید کرده و هم بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر بر آن مهر تایید زده است و با صدور مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، افزایش سرمایه 1000 درصدی بیمه آسیا از 230 میلیارد تومان به 2500 میلیارد تومان به رای سهامداران گذاشته خواهد شد.

هدف اعلام شده هیات مدیره بیمه آسیا از افزایش سرمایه شرکت یادشده آنهم از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها این است که ساختار مالی شرکت اصلاح شود، مقررات بیمه مرکزی دقیق رعایت شده و با اصلاح نسبت حقوق صاحبان سهام، در عمل هم بیمه آسیا از مزیت قانونی مالیاتی در ارتباط با افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی بهر‌ه‌مند خواهد شد و هم اینکه از این پس، سرمایه واقعی شرکت به 22 هزار و 284 میلیارد و 389 میلیون و 709 هزار و 679 ریال افزایش پیدا می‌کند.

این اتفاق مهم البته در اجرای برنامه‌های دولت و ریل‌گذاری بیمه مرکزی است به این معنا که سهم اتکایی واگذاری اجباری از 25 درصد به 10 درصد در رشته‌های غیرزندگی و از 50 درصد به 20 درصد در رشته‌های بیمه زندگی در افق 1400 خواهد رسید. معنای روشن این تصمیم کلیدی این است که از این پس بیمه آسیا با افزایش 1000 درصدی سرمایه‌اش می‌تواند تنها 10 درصد از ریسک پذیرفته شده در رشته‌های بیمه غیرزندگی و 20 درصد در رشته بیمه زندگی را به دیگر شرکت‌ها واگذار کند.

در مقام عمل این تصمیم ،دست هیات مدیره بیمه آسیا را برای اعمال مدیریت ریسک بازتر خواهد گذاشت تا آنها حق بیمه‌های تولید شده با ریسک کمتر را نزد شرکت نگه دارند و منابع ناشی از حق بیمه‌ها (درآمد حق بیمه) را برابر آیین‌نامه‌های بیمه مرکزی و برنامه‌های از پیش طراحی شده مدیریت شرکت، صرف سرمایه‌گذاری کنند که این مهم در نهایت سودآوری پایدار بیمه آسیا را تضمین می‌کند. علاوه بر اینکه همچنان بیمه آسیا در پرداخت خسارت‌ها و عمل به تعهدات خود در قبال بیمه‌گذاران در مقام نخست صنعت بیمه حفظ خواهد کرد.

افزایش قبولی ظرفیت ریسک بیمه آسیا پس از ثبت رسمی افزایش سرمایه، نه تنها کیفیت توانگری مالی شرکت در سطح یک با ضریب بالا را برای سال‌های آینده تضمین خواهد کرد، بلکه روی کیفیت سودآوری سهام شرکت و همچنین خدمات مورد انتظار بیمه‌گذاران اثر مثبت خواهد داشت و افزون بر اینکه بیمه آسیا در اصلاح سبد پرتفوی بیمه‌گری خود، مدیریت سبد سرمایه‌گذاری‌ها، اجرای برنامه‌های آینده‌نگرانه از جمله در اختیار گرفتن سهم بیشتر از بازار بیمه زندگی و به ویژه حضور پرقدرت در بازار بیمه اتکایی کشور را دست بالاتری خواهد داشت.

همیشه از بیمه آسیا انتظار می‌رود که در صنعت بیمه کشور تحول آفرین باشد و حالا در غیاب شرکت‌های بیمه‌گر اتکایی خارجی، به دلیل تحریم‌های ظالمانه، شرکت‌های بزرگ و باسابقه نظیر بیمه آسیا در این عرصه عملا به یک تکیه‌گاه مطمئن تبدیل خواهند شد و در آینده بخشی از ریسک پروژه‌های بزرگ صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور با لحاظ دقیق مدیریت ریسک و ارزیابی‌های فنی می‌تواند به بیمه آسیا منتقل شود و خلا جدی حضور یک شرکت مقتدر و با سابقه درخشان و پایه‌های مالی و مدیریتی مستحکم در این عرصه رفع خواهد شد.

حضور بیمه آسیا چه به عنوان بیمه‌گر مستقیم چه بیمه‌گر اتکایی در صنایع بزرگ و ملی کشور، هرچند در ظاهر فصل تازه‌ای از رقابت را رقم خواهد زد، اما در یک برآیند کلی به نفع کل صنعت بیمه کشور خواهد بود چرا که یک تکیه‌گاه مهم برای مدیریت ریسک ایجاد می‌شود که از آن می‌توان به عنوان توازن در توزیع ریسک‌های بزرگ یاد کرد.

بیمه آسیا در خدمت اقتصاد ملی

ورای اینکه چشم‌انداز سودآوری و بازده سهم بیمه آسیا در نتیجه بهبود و استحکام ساختار مالی این شرکت با افزایش سرمایه تقویت شده و استمرار خواهد داشت، اما از منظر دیگر قوی‌تر شدن همه جانبه بیمه آسیا به نفع اقتصاد ملی کشور از حیث افزایش ضریب نفوذ بیمه، مدیریت ریسک در پروژه‌های دارای مقیاس ملی در برابر ریسک‌های احتمالی و همچنین ایجاد یک سپر مستحکم در بازار بیمه‌اتکایی کشور آنهم در شرایط سخت تحریم‌ها خواهد بود. چرا که به هر میزان بیمه آسیا و دیگر شرکت‌های بیمه‌گر ایرانی بتوانند از نظر شاخص کفایت سرمایه و بهبود نسبت‌های مالی خود را تقویت کنند، دستکم در آینده حتی در دوران پساتحریم دیگر نیازی به انتقال ریسک‌ پذیرفته شده به بیمه‌گران خارجی نخواهند داشت، که می‌تواند زمینه جلوگیری از خروج ارز را فراهم سازد. البته این به معنای تایید گزاره حفظ 100 درصدی ریسک در داخل کشور نیست بلکه افزایش سرمایه شرکت بیمه آسیا و دیگر شرکت‌ها، موازنه مناسبی در در عرصه بیمه‌های اتکایی ایجاد خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که شرکت بیمه آسیا از هم اکنون خود را آماده حضور در یک آزمون رقابت جهانی می‌کند و با فروریختن نهایی تحریم‌ها، این شرکت فصل تازه‌ای را در صنعت بیمه جهان دستکم در قاره آسیا و منطقه رقم خواهد زد. بیمه‌گذاران و سهامداران بیمه آسیا از هم اکنون می‌دانند که به یک تکیه‌گاه مطمئن و مستحکم تکیه کرده‌اند و راحت می‌توانند سرمایه‌های خود را چه در قالب بیمه کردن ریسک‌های خود و چه سرمایه‌گذاری کردن روی سهام بیمه آسیا، در ساحل امن قرار دهند و با خاطری آسوده، اطمینان و آرامش را برای خود رقم بزنند. چرا که بیمه آسیا آینده‌ای روشن‌تر از گذشته و حتی اکنون را تجربه می‌کند. حالا وقت آن رسیده که همه به یک این گزاره جدی فکر کنیم که آسیایی شویم و به خانواده بزرگ بیمه آسیا بپیوندیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47031
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن