اقتصادی

ابررایانه سیمرغ در دانشگاه امیرکبیر رونمایی شد

فاز نخست بهره‌برداری از ابررایانه ملی سیمرغ که قابلیت‌های متعددی چون تحلیل کلان داده، هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و... دارد، امروز (یکشنبه) با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه امیرکبیر رونمایی شد.

به گزارش تفاهم آنلاین، ظرفیت پردازشی  ابررایانه سیمرغ تا ۵ پتافلاپس با استفاده از زیر ساخت‌های فعلی و تا ۱۰ پتافلاپس در فازهای بعدی قابل افزایش است. این پروژه در فضایی به مساحت تقریبی ۲۵۰ متر مربع با قابلیت گسترش به ۴۰۰ متر مربع اجرایی شده است.

ابررایانه سیمرغ با ظرفیت ۴۲ رک قابل گسترش به ظرفیت ۸۴ رک بر مبنای سطح سوم استاندارد TIA_۹۴۲ ساخته شده است و می‌تواند از توان پردازشی ۵ پتافلاپس پشتیبانی کند. این ابررایانه بر مبنای فناوری فضای مجازی و رایانش ابری طراحی شده است.

مجازی‌سازی باعث افزایش بهره‌وری از منابع موجود و انعطاف‌پذیری در ارائه خدمات متنوع شده و همچنین امنیت داده‌ها را دو چندان خواهد کرد.
از قابلیت‌های ابررایانه سیمرغ می‌توان در کاربردهای نوین نظیر هوش مصنوعی، تحلیل کلان داده، اینترنت اشیاء، بازی سازی و پویا نمایی، شبیه‌سازی‌های علمی، هواشناسی و تحلیل داده‌های ژنتیک بهره برد.

برای طراحی و راه‌اندازی این ابررایانه، حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که از جمله آن‌ها وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طریق پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ۵۰ میلیارد تومان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ۲۰ میلیارد تومان، وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۱۳ میلیارد تومان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از ۲۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و حمایت کرده‌اند.

ابررایانه «مریم میرزاخانی» ظرف یکسال آینده ساخته می شود

محمد جواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از این ابررایانه، اظهار داشت: دختران ایرانی در عرصه توسعه توسعه فناوری اطلاعات در این سال‌ها زحمات زیادی کشیدند و در حوزه آی‌سی‌تی، بالاترین نرخ مشارکت را بانوان داشتند ولی کمتر دیده شدند.

وی افزود: به احترام تلاش آن‌ها با تصمیم‌ جمعی که گرفته شده است، عملیات اجرایی ساخت ابررایانه بعدی جمهوری اسلامی‌ ایران‌ را برای تامین زیرساخت‌های هوش مصنوعی‌ از امروز آغاز می‌کنیم.

وی افزود: این ابررایانه ۱۰۰ برابر سیمرغ ظرفیت خواهد داشت و به پاس قدردانی از تلاش دختران ایرانی در توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات، نام این ابررایانه را به نام دانشمند ایرانی مریم میرزاخانی «ابررایانه مریم» نام‌گذاری کردیم.

آذری جهرمی با اشاره به اینکه برای ساخت این ابررایانه تامین اعتبار انجام شده است، گفت: از امروز توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات عملیات اجرایی ساخت این ابررایانه پیگیری می‌شود و باید ظرف مدت یکسال به سرانجام برسد و خدمات دهی خود را به فعالان بخش آی‌سی‌تی آغاز کند.

وی در تشریح جزئیات ساخت این ابررایانه در جمع خبرنگاران نیز گفت: برای راه‌اندازی «سوپرکامپیوتر مریم» برای مجموعه های توانمند کشور فراخوانی منتشر خواهد شد و توانمندی دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در این زمینه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وزیر ارتباطات با بیان این مطلب که سرمایه گذاری این طرح از سوی وزارت ارتباطات انجام می شود، گفت: بر اساس فراخوان منتشر شده، عملیات اجرایی این ابررایانه در یکی از دانشگاه های کشور اجرایی می‌شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=70315
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن