کارآفرینی

آیا بازار حسن آباد هم به سرنوشت بازار موبایل و لپ تاپ دچار خواهد شد ؟

ابزار های تخصصی نظیر میل های راهنما ، بوش اسپرو قالب پلاستیک و یا فنر های مختلف قالب سازی ، کالاهایی با مصارف بسیار خاص هستند. بنابراین این محصولات در هر فروشگاهی یافت نمی شوند.
اگر خریدار این ابزار باشید احتمالا شغل شما ارتباطی با قالب سازی دارد. معمولا دایره انتخاب برای مشترین این محصولات چندان وسیع نیست. یعنی احتمالا هر صنعتگری یک یا چند فروشگاه خاص برای اینگونه ابزار می شناسد. و مجبور است از همان فروشگاه های خرید کند. ولی بد نیست بدانیم میل راهنما ، بوش اسپرو و حتی فنر قالب سازی را نیز آنلاین می توان خرید !
اما این مسئله با اصل بازار رقابتی متغایر است. با نبود انتخاب های متعدد و رقابتی نبودن بازار امکان پایمال شدن حق مشتری هم افزایش می یابد. در سال هلی اخیر با رشد اقبال عمومی درباره خرید اینترنتی در بازار ها رقابت افزایش یافته است. اما این مسئله بیشتر درباره کالاهای با مصرف عمومی دیده می شود. بازار کالاهای تخصصی به دلایل بسیار کمتر در حوزه فروش اینترنتی یافت می شود.

تجربه موفقیت فروشگاه های اینترنتی همگام با رشد تکنولوژی و امکان ارائه خدمات بهتر از سوی فروشگاه های اینترنتی نسبت به فروشگاه های سنتی و بازار می تواند گویای این مسئله باشد که دیر یا زود بازار های تخصصی نیز به سمت فروشگاه های دیجییتال و آنلاین می روند.

هر چند این مسئله با دشواری های بیشتری نسبت به کالاهای عمومی همراه خواهد بود. اما شرایط جانبی همچون هزینه های رفت و آمد ، شیوع ویروس کرونا و تغییر سبک زندگی سرعت این تغییرات را افزایش داده و خواهد داد.

اما اگر از دید مشتری و مصرف کننده به موضوع نگاه کنیم زوایای متفاوتی را خواهیم دید. ابزار های تخصصی مانند میل راهنما ، فنر قالب و یا بوش اسپرو دارای تنوع بسیار زیاد بخصوص در سایز و مشخصات هستند. انتخاب درست این ابزار بسیار حیاتی است. این مسئله خرید اینترنتی این ابزار را نیز کمی پیچیده تر می کند.

به طور مثال اگر شما نیاز به یک فنر قالب با قطر داخلی و بیرونی مشخص و سختی خاص داشته باشید در یک فروشگاه تخصصی سنتی تنها کافیست این موارد را به فروشنده اطلاع دهید. فروشنده فنر مورد نیاز شما را تحویل خواهد داد. اما در فروشگاه اینترنتی شما مجبور خواهید شد از فیلتر های و جستجو های مختلفی استفاده کنید. در واقع بخشی از کار فروشنده نیز به عهده شماست. البته که در عوض امکان انتخاب بیشتر و شفافیت از مواهب انتخاب اینترنتی محصوب می شود و البته غالبا با قیمت کمتر و هزینه کمرت زمان و رفت و آمد!

نمونه این مسئاله را می توان در بانکداری الکترونیک نیز مشاهده کرد. در واقع مشتری در بانک مجازی بخشی از کار متصدی بانک را خود به تنهایی انجام می دهد. و در عوض کمی پیچیدگی بیشتر ، مزایایی نظیر شفافیت و امنیت اطلاعات نسیب مستری می شود.

عمده ترین دلیل رشد فروشگاه های اینترنی بحث دسترسی همگانی و صرفه جویی زمان و هزینه است. بازار سنتی ابزار قالب سازی در حسن آباد تهران واقع شده است. در این روزها بر خلاف بازار های سنتی دیگر مثل بازار کامپیوتر و یا موبایل که بسیار خلوت شده اند ، حسن آباد هنوز رونق خود را حفظ کرده است. کافیست سری به اطراف میدان حسن آباد بزنید تا متوجه شوید تا ببینید که این بازار هنوز کاملا پویا و شلوغ و پر تکاپوست .

اما بی شک با کمی گفتگو با فروشندگان این بازار در می یابید سایه سرنوشتی همچون پاساژ پایتخت یا بازار مویابل تهران هم کم بیش روی این بازار خود نمایی می کند. شاید فروشگاه های اینترنتی در آینده نزدیک با حسن آباد همان کاری را بکنند که تاکسی های اینترنتی با تاکسی های تلفنی و سنتی کردند. در نهایت باید پذیرفت که سبک زندگی کاملا تغییر کرده است.

در این تغییرات سریع معمولا آنها که اهمیت زمان را به درستی تشخیص داده و شناخت بهتری از بازار دارند و رویکردی نوین در جلب رضایت مشتری و ارائه خدمات بهتر دارند موفق می شوند.

به طور مثال یکی از بزرگترین و با سابقه ترین فروشگاه های ابزار صنعتی در کشور چند وقتی ست به شکل کاملا جدی وارد عرضه اینترنتی محصولات خود شده است و حتی امکان خرید اینترنتی بوش اسپرو قالب ، میل راهنما و فنر را نیز فراهم کرده است.

فروشگاه ابزار ماتریس با سابقه 2 دهه فعالیت تخصصی در بازار ابزار صنعتی و قالب سازی با شناخت کامل و امکانات مناسب به این عرصه وارد شده . هیچ دور از ذهن نیست این مجموعه که به قول معروف خاک این بازار را خورده است ، به زودی تبدیل به یکی از مراجع اصلی خرید ابزار تخصصی در کشور تبدیل شود. امکاناتی نظیر امکان ارسال رایگان ، ضمانت برگشت و اصالت کالا ، ضمانت بازگشت وجه ، مشاوره تخصصی رایگان همه و همه وجه تمایز این فروشگاه نسبت به بازار سنتی به مشتریان خود وعده می دهد. هر چند این نوع فروشگاه ها هنوز در کشور بسیار اندک و انگشت شمار هستند. اما می توانند آینده این بازار مهم باشند.

اگر مصرف کننده ، تولید کننده و یا فروشنده ابزار آلات تخصصی هستید پیشنهاد می کنیم همین امروز نگاهی نو به این فروشگاه های اینترنتی بیندازید. چرا که با توجه یه سرعت تغییرات ممکن است تنها با اندکی غفلت از غافله بسیار عقب بمانید!

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66072
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن