اقتصادی

آغاز برداشت خرما در کشور

رییس انجمن ملی خرمای ایران گفت: مشکلاتی چون کرونا، تحریم، افزایش هزینه حمل و نقلی و بازگشت ارز تجار را در رقابت خارجی محدود کرده است. نباید اجازه دهیم رقیبان در دنیا جای ما را بگیرند. اگر آنها بازارهای ما را به دست آورند به راحتی نمی توانیم این بازارها را پس بگیریم.

 

محسن رشید فرخی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه قیمت خرما با قیمت سال گذشته آن برابر است، گفت: تنها کالایی که قیمت آن نسبت به سال گذشته تغییری نکرده خرما است و این در حالیست که تولیدکنندگان در مناطق مرزی و در گرمای شدید مشغول به کار هستند و بایستی برای تهیه مایحتاج اولیه خود نسبت به سال گذشته بیشتر هزینه کنند.

وی اضافه کرد: امسال حدود ۱ میلیون ۲۰۰ هزارتن تولیدات خرما داریم. البته نگرانی هایی درباره کرونا، تحریم، هزینه حمل و نقل و برگشت ارز وجود دارد که در حال حل کردن آنها هستیم.

رییس انجمن ملی خرمای ایران ادامه داد: قیمت خرما در مبدا بسته به نوع و کیفیت آن از حدود ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان خرید و فروش می شود. خرمای مضافتی و کبکاب بیشترین مصرف داخلی را دارند و خرمای پیارم ۲۰ درصد مصرف داخلی داشته و ۸۰ درصد آن صادراتی است و قیمت آن در مبدا بیش از ۴۰ هزارتومان است.

رشید فرخی به وضعیت صادرات نیز اشاره کرد و گفت: صادرات مواد غذایی در دنیا تحت تاثیر کرونا قرار گرفته است و در کشور نیز بحث تحریم ها هم مطرح است. هزینه حمل و نقل بین المللی به شدت افزایش یافته و بازگشت ارز به داخل کشور با مشکلاتی همراه است. در صدد رفع این مشکلات هستیم و با توجه به ارز آوری این محصول به نظر می رسد دولت باید حمایت هایی را از این بخش داشته باشد.

به گفته وی مشکلات پیش رو، تجار را در رقابت خارجی محدود کرده است. نباید اجازه دهیم رقیبان در دنیا جای ما را بگیرند. اگر آنها بازارهای ما را به دست آورند به راحتی نمی توانیم این بازارها را پس بگیریم. تولیدکنندگان، صنایع تبدیلی و تجار این بخش واقعا در حال فعالیت هستند و امیدواریم دولت از آنها حمایت کند.

وی در پایان گفت:فصل برداشت خرما چندروزی است که در مناطق جنوبی کشور آغاز شده اما اوج برداشت در شهریورماه خواهد بود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=39635
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن