اقتصادی

آغاز اجرایی شدن فاز دوم راه‌اندازی سایت‌های 5G ایرانسل

مدیرعامل ایرانسل از آغاز اجرایی شدن فاز دوم راه‌اندازی سایت‌های 5G ایرانسل، خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، دکتر بیژن عباسی‌آرند که در «مراسم رونمایی از کاربست‌های 5G در ایران» سخن می‌گفت، به تهیۀ مقدمات راه‌اندازی رسمی شبکۀ نسل پنجم ایرانسل از یک سال و نیم قبل و همزمان با روندهای جهانی اشاره کرد و «تخصیص فرکانس»، «همکاری همۀ اپراتورها» و «بومی‌سازی تجهیزات» را سه نکتۀ مهم در مسیر توسعۀ 5G در ایران دانست.

در این مراسم که صبح روز یکشنبه، ۶ مهرماه ۱۳۹۹، در سالن همایش‌های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و با حضور مهندس محمدجواد آذری‌جهرمی-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از معاونان و مدیران این وزارتخانه، از جمله مهندس حسین فلاح جوشقانی-رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و دکتر سیدستار هاشمی-معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، همچنین دکتر علیرضا زالی-رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران، مهندس منوچهر منطقی-دبیر ستاد توسعۀ فناوری‌های فضایی و حمل‌و‌نقل پیشرفتۀ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، دکتر غلامحسین مظفری-مدیرعامل سازمان منطقۀ آزاد کیش، دکتر محمود نیلی احمدآبادی-رئیس دانشگاه تهران، دکتر محمود فتوحی-رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر مهدی اخوان بهابادی-مدیرعامل همراه اول و شماری از فعالان تشکل‌های بخش خصوصی برگزار شد، ایرانسل دو تفاهم‌نامه برای توسعۀ پزشکی از راه دور و حمل‌ونقل هوشمند بر بستر شبکۀ نسل پنجم تلفن همراه، امضاء کرد.

نخستین تفاهم‌نامه، بین ایرانسل با معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دانشگاه شهید بهشتی در زمینۀ پیاده‌سازی خدمات مشاورۀ جراحی از راه دور (telemedicine) با استفاده از قابلیت‌های 5G و دومین تفاهم‌نامه نیز بین ایرانسل با ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان منطقۀ آزاد کیش، در زمینۀ طراحی و ایجاد پایلوت حمل‌ونقل هوشمند شهری، مبتنی بر شبکه‌های ارتباطات سلولی نسل جدید، در چارچوب شبکۀ ملی اطلاعات امضا شد.

مدیرعامل ایرانسل، در این مراسم با اشاره به سابقۀ توسعۀ شبکۀ نسل سوم و چهارم تلفن همراه در ایران، نقش اپراتورها در این زمینه را بی‌بدیل و ارزنده برشمرد و استفاده از این تجربه را در ترسیم نقشۀ راه توسعۀ 5G ضروری دانست.

دکتر عباسی‌آرند با اشاره به اینکه ایرانسل، از بیش از یک سال و نیم پیش، با رصد توسعۀ این فناوری در دنیا، آمادگی اولیه را در پیش گرفته و با تدارک یک برنامۀ عملیاتی برای تهیۀ مقدمات ورود به این نسل از فناوری، فاز نخست ارائۀ خدمات 5G را راه‌اندازی کرده است، از همکاری و هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه و نیز از مجموعۀ کارکنان ایرانسل برای اجرای این پروژۀ سنگین، تشکر کرد و با تشریح برنامه‌های اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران برای توسعه 5G، از آغاز اجرایی شدن فاز دوم راه‌اندازی سایت‌های نسل پنجم ایرانسل، خبر داد.

وی همچنین با تأکید بر لزوم پیش‌بینی و تصویب الزامات فنی و حقوقی توسعۀ 5G، سه نکتۀ «تخصیص فرکانس»، «همکاری همۀ اپراتورها» و «بومی‌سازی تجهیزات» را در مسیر توسعۀ این فناوری در ایران، مهم برشمرد و با اشاره به اینکه فرکانس، مهمترین سرمایه و زیرساخت در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات است، بر لزوم تعیین تکلیف تخصیص فرکانس به اپراتورها برای توسعۀ خدمات جدید، تأکید کرد.

دکتر عباسی‌آرند، همچنین با توجه به حجم سنگین سرمایه‌گذاری لازم برای توسعۀ فناوری جدید و شرایط اقتصادی موجود و ناپایداری نرخ ارز، همکاری همۀ اپراتورها در این زمینه را برای پرهیز از ایجاد هزینه‌های اضافی، لازم و مهم دانست.

مدیرعامل ایرانسل به روند آغاز شده در کشور برای بومی‌سازی تجهیزات ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و با اشاره به اقدامات ایرانسل در این زمینه، از جمله تولید مودم‌های نسل جدید، بر تلاش برای قطع وابستگی به پیمانکاران خارجی با کمک دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان، تأکید کرد.

وی همچنین از توسعۀ مرکز نوآوری ایرانسل خبر داد و با اشاره به ورود شرکت‌های بزرگ و محققان دنیا به مباحث مربوط به نسل ششم تلفن همراه یا 6G، از دانشگاه‌های ایرانی خواست تا با هدایت دانشجویان به سمت پژوهش در این زمینه، از این فرصت استفاده کنند. ایرانسل تلاش می‌کند همچون گذشته، با پیشتازی در ارائۀ 6G، به وظیفۀ خود برای ارائۀ سریع آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا به مردم ایران، عمل کند.

راه اندازی فاز دوم 5G ایرانسل در عباس‌آباد و دانشگاه تربیت مدرس 

در این مراسم همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تدوین برنامۀ «ایران هوشمند» توسط این وزارتخانه با همکاری دانشگاه تهران و بررسی آن در شورای عالی فضای مجازی، دستیابی به سهم صادرات غیرنفتی از طریق اقتصاد دیجیتال را نیازمند حرکت همگام همۀ بخش‌ها دانست و تأکید کرد که در این صورت، «در عصر آیندۀ دنیا، ما سهمی غیرنفتی خواهیم داشت و سهمی که روزی با فرش و پسته داشتیم، با اقتصاد دیجیتال به دست می‌آید».

آذری‌جهرمی با اشاره به مقاومت ۱۲ساله در برابر ورود نسل‌های سوم و چهارم تلفن همراه به ایران و از دست رفتن فرصت پیشرفت کشور، تفاهم‌نامه‌های منعقد شده در این مراسم، از جمله تفاهم‌نامۀ اجرای پایلوت طرح حمل‌ونقل هوشمند شهریِ کشور در جزیرۀ کیش با همکاری ایرانسل و یا تفاهم‌نامۀ پزشکی هوشمند با همکاری هر دو اپراتور را در راستای تلاش برای پیش‌بینی نیاز آیندۀ کشور ارزیابی کرد.

وی همچنین با بیان اینکه «امروز 5G ایرانسل، در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و ساختمان مرکزی شرکت ایرانسل و مناطق اطراف این دو ساختمان، در حال خدمات‌دهی است و به زودی در منطقۀ عمومی عباس‌آباد تهران و دانشگاه تربیت مدرس نیز راه‌اندازی می‌شود»، ابراز امیدواری کرد با اشاره به وعدۀ مدیرعامل همراه اول، به زودی شاهد راه‌اندازی سایت‌های نسل پنجم آن‌ها هم باشیم.

آذری‌جهرمی، همچنین بر لزوم سرمایه‌گذاری دولت در کنار اپراتورها در زمینۀ توسعۀ 5G تأکید کرد و خبر داد که تا پایان سال، خدمات نسل پنجم خانگی قابل دسترسی خواهد بود.

وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود با اشاره به رشد شدید مصرف دیتا به‌خصوص در حوزۀ آموزش آنلاین گفت: «همان‌طور که همراه اول از آموزش و پرورش پشتیبانی می‌کند، ایرانسل و مخابرات نیز در کنار بخش آموزش‌عالی و دانشگاه‌های کشور قرار گرفته و از نظر پهنای باند و زیرساخت لازم، از این بخش پشتیبانی می‌کنند.»

دکتر سیدستار هاشمی-معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات نیز در این مراسم، با انتقاد از برخی اظهارنظرها دربارۀ لوکس بودن فناوری 5G، ارائۀ خدمات نسل پنجم تلفن همراه را موجب برقراری عدالت در لایۀ خدمات شبکۀ ملی اطلاعات دانست و افزود: ما دنبال بسط خدمات عادلانه بین تمامی مناطق کشور هستیم.

وی تأکید کرد: با وجود گسترش و رواج آموزش آنلاین در کشور، هنوز محتوای آموزشی از کیفیت مطلوب برخوردار نیست.

دکتر علیرضا زالی-رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران نیز طی سخنانی، از مجموعۀ وزارت ارتباطات برای فعالیت‌های انجام شده در مقابله با کرونا تشکر کرد و با اشاره به توسعۀ پزشکی از راه دور در جهان، زیرساخت ها و بستر ارتباطی مناسب را مهمترین بستر استراتژیک لازم برای این موضوع دانست و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده را برطرف کنندۀ این نیاز عنوان کرد.

دکتر محمود فتوحی-رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز بر لزوم همکاری بیشتر دولت، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها برای پرداختن به معضلات موجود در کشور تأکید و ابراز امیدواری کرد که دوشادوش مجموعۀ وزارت ارتباطات، دانشگاه‌ها بتوانند رسالت اصلی خود را در حل مسائل اساسی کشور ایفا کنند.

گفتنی است که پیش از این، در اولین روز مردادماه سال جاری، نخستین سایت 5G ایران، توسط ایرانسل در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، راه‌اندازی و به‌وسیلۀ رئیس جمهور، رونمایی شده بود. همچنین، ۷مردادماه سال جاری، با حضور خبرنگاران، همزمان با افتتاح دومین سایت 5G ایران در ساختمان مرکزی ایرانسل، رکورد سرعت بیش از 1.5 گیگابیت برثانیه، به ثبت رسید.

ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، به عنوان اپراتور پیشگام در ارائه تکنولوژی‌های روز جهانی به مردم کشور، در شهریورماه ۱۳۹۶، نخستین آزمایش شبکۀ 5G در ایران را انجام داده و نمونه‌ای از شبکۀ کامل (End to End) نسل پنج، شامل هستۀ شبکه و رادیو را در حضور مهندس محمدجواد آذری جهرمی-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، آزمایش کرده بود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=47510
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن