گزارش

آشنایی با انواع پروانه برج خنک کاری

بجهت آشنایی با انواع پروانه برج خنک کاری باید با نحوه عملکرد فن یا سیستم حوض هوارسانی و انواع پروانه اکسیال و سانتریفیوژ برج خنک کاری آشنایی یابید. سیستم حوض هوارسانی از مهمترین بخشهای عملکردی برج خنک کننده می‌باشد. میزان هوادهی و جنس تیغه‌های سازنده پروانه ازجمله فاکتورهای حائز اهمیت در طراحی دستگاه است. کارکرد صحیح فن، تهویه مطبوع مناسب و تامین میزان هوای لازم برای تبادل حرارت تاثیر مستقیم بر کاهش دمای آب دارد. انواع پروانه برج خنک کاری شامل دو مدل آکسیال (محوری) و سانتریفیوژ (گریز از مرکز) میباشد. برای آشنایی بیشتر جالب است بدانید که چرخش پروانه حول محوری ثابت دلیل اصلی نامگذاری اکسیال است. درحالیکه در سیستم هوارسانی سانتریفیوژ به صورت بکوارد یا فوروارد با نیروی گریز از مرکز می‌باشد. در این مقاله مباحث ذیل را بررسی خواهیم کرد:

  • انواع پروانه برج خنک کاری
  • معرفی و آشنایی با فن سانتریفیوژ و اکسیال
  • پروانه برج خنک کننده فایبرگلاس، مولتی وینگ و آلومینیوم
  • آشنایی با محاسبه، طراحی و تولید انواع پروانه کولینگ تاور
  • دلایل استفاده از مدل محوری در بخش حوض هوارسانی دستگاه
  • عوامل موثر بر قیمت، نحوه خرید، بها و هزینه تمام شده برای انواع پروانه کولینگ تاور
  • نحوه گزینش و انتخاب محصول مناسب با توجه به نوع کاربری

پروانه از مهم‌ترین قطعه‌ها در جابه‌جایی هوا درون سیستم برج خنک کاری است. پروانه تعداد مشخصی تیغه یا پره دارد. چرخش تیغه‌ها باعث انتقال هوا از جایی به جای دیگر می‌شود. مهم‌ترین قسمت برج های خنک کن بخش هوارسانی یا به عبارتی فن کولینگ تاور می‌باشد. معمولا در برج های خنک کننده جهت مکش و دمش هوای خنک به درون دستگاه از فن محوری استفاده می‌گردد. پروانه انواع مختلفی دارد، در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم. نحوه کارکرداین سیستم هوارسان طوری است که حول یک محور معین به چرخش در می‌آید. این پروانه‌ها معمولا در مدل‌های مختلف با سرعت چرخشی حدود 300 تا 900 دور بر دقیقه گردش می‌کنند. جنس پره پروانه عمدتا از مواد سبک ساخته شده چون هرچه وزن و گشتاور پره‌ها بیشتر باشد در مرور زمان فشار زیادی به موتور، شفت و بلبرینگ وارد می‌کند.

خنک کاری
آشنایی با انواع پروانه برج خنک کاری

آشنایی با نحوه عملکرد پروانه برج خنک کاری

همانگونه که گفته شد فن یا پروانه برج خنک کاری وظیفه هوارسانی و انتقال هوا را داخل دستگاه دارد. انتقال هوا بوسیله‌ی هاب و تیغه‌ها است و هوا از بیرون وارد برج می‌شود، پره ها و تیغه‌ها به صورت تسمه گیربکسی مستقیم داخل صفحه هاب قرار گرفته‌اند. زمانی‌که موتور روشن می‌شود، صفحه هاب شروع به گردش و تیغه‌ها نیز می‌گردند بدین سبب هوا از بیرون دستگاه مکیده و به درون آن وارد می‌کند. جابه‌جایی هوا و ایجاد چرخش سبب کاهش دمای داخلی بین 4 تا 6 درجه می‌گردد میزان زاویه تیغه‌ها با میزان خنک کاری برج رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه زاویه میان پره‌ها زیاد باشد خنک سازی داخلی افزایش پیدا می‌کند.

آشنایی با پروانه برج خنک کاری محوری

پروانه اکسیال از انواع فن برج خنک کننده است که با آن فن محوری نیز می‌گویند. تیغه این بخش با گردش حول محوری ثابت معمولا با راندمان 80 درصد باعث جابه‌جایی و گردش هوا داخل دستگاه می‌شود. کاربرد فن محوری در کاربری‌های تک جهته مانند ورود و خروج هوا از محیطی به محیط دیگر و یا هوارسانی بالا در قسمت‌های متفاوت است. می‌توان گفت که به علت افت فشار استاتیک در کاربری‌هایی با مقدار آلودگی بالا و تجهیزات هوادهی با طول کانال کشی نمی‌توان از این نوع پروانه استفاده نمود. قطر فن رابطه عکس با سرعت گردش آن دارد به طوری‌که هر چقدر قطر بزرگتر باشد در جهت رسیدن به مقدار هوادهی ثابت، با سرعت کم‌تری می‌چرخد. زمان طراحی این بخش هر اندازه که قطر پشت تا پشت تیغه افزایش پیدا کند میزان سرعت چرخشی آن کاهش می‌یابد.

مزیت‌های پروانه برج خنک کاری محوری

  • آلودگی صوتی آن چنانی ندارد و سروصدای ضعیفی ایجاد می‌کند.
  • هنگام کار ارتعاش و لرزش پایین دارد.
  • مقدار هوادهی یا هوارسانی بالا در برج خنک کاری و هم‌چنین دارای راندمان خوب می‌باشد.
  • مصرف انرژی مطلوب به علت عدم فشار استاتیکی
  • انتقال و جابه‌جایی هوا به صورت مکنده و دمنده
  • نیاز به سرویس و روغن کاری در دوره‌های آورهال
  • انواع آن وزن سبکی دارد و به راحتی حمل می‌شود.
  • توانایی این را دارد که میزان دبی هوا از طریق تغییر دادن زاویه تیغه‌ها دگرگون کند.
  • مقاومت بالا در مقابل شکستگی، ساییدگی، رطوبت، تابش اشعه خورشید و جلبک زدگی دارد.

آشنایی با پروانه برج خنک کاری سانتریفیوژ

انواع پروانه سانتریفیوژ امروزه به دلیل مصرف انرژی زیاد، لرزش بسیار بالا، راندمان پایین و خرابی مدام در برج خنک کاری کمتر استفاده می‌شود. این نوع در کولینگ تاورهای فلزی کاربرد دارد. بهتر است بدانید که به علت چرخش بالای پروانه یا تیغه قدرت هوادهی بسیار بالایی دارد. نظر مهندسان در هنگام انتخاب نوع فن را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید تصمیم به گزینش یکی از دو نوع پروانه کنید. بنابراین استفاده از فن برج خنک کننده سانتریفیوژ منسوخ گشته است.

فن صنعتی کولینگ تاور

انواع پروانه هوارسان برج خنک کاری صنعتی عمدتا از فولاد ضد زنگ یا فولاد براق و با پنج تیغه نوک تیز تولید و ساخته می‌شوند. این تجهیز را در حالت روبه جلو یا معکوس می‌توان تنظیم نمود و بر طبق میزان جابه‌جایی هوایی که تولید می‌کنند و مقدار سروصدای کم بر خلاف اندازه آنها درجه بندی می‌شوند. در حقیقت این هواکش صنعتی به دلیل کیفیت بالا و صدای کم تعجب مردم را برانگیخته است، اگر هواکشی دیدید که صدای زیادی تولید می‌کند احتمال است که به خوبی نگهداری و تعمیر نشده باشد. یک فن صنعتی می‌تواند عمل  خنک کردن محیط را تا سال‌های طولانی برایتان انجام دهد. توجه داشته باشید که بعضی از مدل‌های این هواکش ها به طور سفارشی می‌توان برای برج خنک کاری طراحی و تولید کرد.

قیمت فن برج خنک کن

قیمت انواع هوارسان محوری برج خنک کاری از عوامل بسیاری تاثیر می‌پذیرد. همانگونه که توضیح دادیم انتخاب فن باید بر اساس نکاتی مثل افزایش یا کاهش حجم هوادهی که به تعداد تیغه‌ها، عرض پره‌ها، زاویه میان پره‌ها و نوع سیستم هوادهی بستگی دارد. قطعا همه این موارد بر قیمت فن تاثیر بسزایی دارد، اما به طور کل قیمت پروانه کولینگ تاور بر اساس جنس پره‌های فن، نوع آن، سایز و ابعاد، اندازه شافت، نوع کاربری و ظرفیت برج خنک کن تعیین می‌شود. شما مشتریان عزیز همیشگی ما دقت کنید که پروانه برج خنک کاری باید طوری باشد که از بالاترین مقاومت در برابر ساییدگی و شکستگی داشته باشد. باتوجه به نوسانات ارزی از ارائه قیمت دقیق فن معذوریم. جهت طراحی، تولید و استعلام قیمت پروانه برج خنک کننده می‌توانید با کارشناسان مجتمع صنعتی CTR تماس حاصل نمائید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=73094
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن