اقتصادی

افزایش تمرکز بر تحقیق در زمینه فن آوری های نوظهور در برنامه پنج ساله چین

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که در آخرین برنامه پنج ساله چین از فناوری بلاک چین به طور خاص نام برده شده و از افزایش تمرکز بر تحقیق در زمینه فن آوری های نوظهور خبر می دهد.

به گزارش تفاهم آنلاین،؛ خبرگزاری محلی Pingwest گزارش داد که، کلمه “بلاک چین” برای اولین بار در چهاردهمین برنامه منظم پنج ساله چین ذکر شده است که اولویت های اقتصادی این کشور را برای دوره ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ مشخص می کند.

کاوش چین در فناوری جدید در سال های اخیر بی وقفه بوده است. از طرح در حال اجرای این کشور برای راه اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی گرفته تا استفاده از کیف پول های دیجیتال سخت افزاری بیومتریک برای یوان دیجیتال، می توان عنوان کرد که چین در حال حاضر در خط مقدم صدور ارز ملی قلمداد می شود.

همه اینها علی رغم این مسئله است که یک بی اعتمادی عمومی نسبت به ارزهای رمزپایه متن باز و غیرمتمرکز در داخل چین وجود دارد و این مسئله در ممنوعیت فعالیت صرافی های ارزهای رمزپایه و عرضه اولیه سکه مشخص می شود.

آغاز پرداخت یوان دیجیتال در فروشگاه های شانگهای چین، همراه با راه اندازی دستگاه های خودپرداز در منطقه شنژن نیز با هدف چین برای داشتن ۶۵٪ از جمعیت خود در مناطق شهری تا پایان پنج سال آینده همسو است.

تمایل این کشور برای همکاری با شرکتهای تجاری برای دستیابی به این هدف اخیراً مشهود شد، زمانی که بندر بازرگانان چین – بزرگ ترین اپراتور بندر در کشور – برای ترویج ادغام فناوری بلاک چین در این بندر با Alibaba همکاری کرد.

این برنامه پنج ساله در زمینه های دیگر مورد انتقاد قرار گرفت، به ویژه به دلیل عدم جاه طلبی اقتصادی گسترده تر و تمرکز شدید بر روی کاهش بدهی. در تضاد با تصمیم اخیر جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده برای صدور ۱٫۹ تریلیون دلار دیگر به عنوان بخشی از بسته محرک کووید ۱۹، چین اخیراً برنامه هایی را برای راه اندازی یک بسته ۱۴۰ میلیارد دلاری برای همین منظور اتخاذ کرده است.

پیش بینی می شود هزینه های فناوری در سال های آینده با بازدهی بیشتری به تولید ناخالص داخلی چین کمک کند و هزینه های تحقیق و توسعه قرار است هر سال تا پایان سال ۲۰۲۵ حدود ۷ درصد افزایش یابد.

میترا اکبری خاتون آبادی

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=69070
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن