اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

آب شرب شهروندان گیلان استاندارد است/ 7857 میلیارد ریال برای طرح های آبرسانی در دست اجراء

به گزارش  تفاهم آنلاین به نقل ازدفتر روابط عمومی و آموزش همگانی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان، مدیرعامل این شرکت نظارت بر تأمین کیفیت و بهداشت آب شرب و اجرای استانداردها و قوانین ملی مرتبط با آن و دفع پساب بهداشتی را از اهداف اصلی شرکت آب و فاضلاب استان گیلان اعلام کرد.

سید محسن حسینی رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با اشاره به جمعیت تحت پوشش خدمات آبرسانی این شرکت عنوان کرد: 99.93درصدجمعیت شهری و 77.32 درصد جمعیت روستایی استان از خدمات آب شرب بهداشتی بهره مند می باشند.

وی با تشریح منابع تأمین آب استان تصریح کرد: آب شرب بهداشتی در استان گیلان از طریق چاه و چشمه های پراکنده به صورت فعال و رزرو و همچنین منابع سطحی از جمله سد آیت ا… بهجت، چشمه سفیدآب و رودخانه بهارستان و سپیدرود تامین می گردد.

وی در ادامه گفت: پس از استحصال آب از طریق منابع زیرزمینی و سطحی، باتوجه به شرایط نوع آب و به منظور ارتقای کیفی آب در حد استاندارد کشوری و بین المللی، با بهره برداری از 13 تصفیه خانه در سطح استان فرایند تامین آب شرب بهداشتی انجام می گیرد و در مجموع آب با بالاترین حد کیفیت استاندارد به شبکه توزیع منتقل می شود.

حسینی با برشمردن تعداد آزمایشگاه های کنترل کیفی شرکت اظهار داشت: شرکت آب و فاضلاب استان گیلان دارای 44 واحد آزمایشگاه کنترل کیفیت آب با تجهیزات مدرن و پیشرفته مانند دستگاه های گازکروماتوگرافی، دستگاه طیف سنج پلاسمای جفت القائی ICP ، یون کروماتوگرافی و … در بخش های میکروبی، فیزیکوشیمیایی، بیولوژی، ریزآلاینده آلی و ریزآلاینده معدنی می باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: به منظور کنترل بهداشتی آب شرب شهروندان استان گیلان، در این آزمایشگاه ها همه آزمون های کیفی با تواتر زمانی و مکانی مشخص، پایش کیفی منابع تامین، مخازن ذخیره و شبکه های توزیع تحت نظارت کارشناسان مجرب و مطابق دستورالعمل ها و استانداردهای ملی و جهانی آب شرب ( 1053 ، 1011 و WHO) انجام می گیرد و صحت انجام آزمون ها هر ساله توسط شرکت های معتبر تحت عنوان آزمون مهارت تخصصی (PT) مورد ارزیابی قرار می گیرند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان افزود: نتایج این آزمون ها نشان می دهد که آب شرب شهروندان از نظر پارامترهای مورد پایش مطابق با استاندارد کشور و مطلوب می باشد که  همزمان و همراه با این آزمون ها، مراکز بهداشت در سطح استان نیز با انجام آزمون های مذکور امر نظارت بر آب شرب را به عهده دارند.

وی با تأکید بر لزوم ارتقاء کیفیت آب در خدمات رسانی مناسب تصریح کرد: به منظور ارتقای کیفیت آب شرب، هر ساله شرکت آب و فاضلاب استان گیلان مطابق دستور العمل های کشوری با تدوین و اجرای برنامه شستشوی مخازن و شبکه توزیع،  نسبت به تخلیه رسوبات از شیرهای تخلیه و شستشوی شبکه توزیع اقدام می نماید. همچنین سامانه ارتباطات مردمی 122 آماده پاسخگویی به مردم عزیز استان در خصوص مشکلات مرتبط با کیفیت آب شرب می باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با برشمردن شهرهای برخوردار از تصفیه خانه بزرگ آب گیلان اظهار داشت: مدول اول تصفیه خانه بزرگ آب گیلان با ظرفیت تولید 3 متر مکعب در ثانیه و از سال 1377 آب شرب 10 شهر استان شامل شهرهای رشت، انزلی، خمام، آستانه، کیاشهر، سیاهکل، لاهیجان، لنگرود، کومله و شلمان و روستاهای مسیر را تامین می نماید.

وی در ادامه افزود: در سال 1393 با اتمام عملیات ساخت سد آیت الله بهجت بر روی رودخانه شهربیجار، آب این رودخانه با مطلوبیت بسیار بالا به عنوان منبع اصلی آب سطحی ورودی به تصفیه خانه بزرگ قرار گرفت، که با اتمام ساخت و وارد مدار شدن پروژه عظیم فاز دوم تصفیه خانه بزرگ در تابستان سال 99 و افزایش ظرفیت تولید تا 6 مترمکعب در ثانیه، منجر به ارتقاء کیفیت آب شرب 14 شهر و بسیاری از روستاهای استان گیلان می گردد و جمعیت شهری و روستایی بیشتری از مردم محترم استان گیلان از آب تولیدی تصفیه خانه برخوردار می شوند.

حسینی با اشاره به بافت زمین شناسی منطقه و بالا بودن غلظت یون آهن و منگنز در منابع آبی زیرزمینی مناطق جلگه ای استان یادآور شد: ایجاد طعم و رنگ قهوه ای آب به دلیل مجاورت آب استحصالی از چاه های این مناطق با هوا می باشد که در حال حاضر با استفاده از سیستم نوین حذف آهن و منگنز، در نهایت مقادیر یون های موجود در آب شرب شبکه توزیع استان گیلان مطابق استاندارد ملی ایران – شماره 1053 – در محدوده مجاز می باشد و با بهره برداری از فاز دوم تصفیه خانه بزرگ و پروژه های اجرای خطوط انتقال آب، بیشتر چاه ها در مناطق جلگه ای از مدار بهره برداری خارج خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان با برشمردن طرح های آبرسانی در دست اجراء تصریح کرد: طرح آبرسانی به آستارا، تأمین آب شرب رشت، ایجاد و تکمیل تأسیسات آب شهرهای رشت و انزلی، طرح آبرسانی به شهرهای رشت و انزلی و خمام و طرح آبرسانی به شهرهای صومعه سرا، فومن و شفت در حال اجراست که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح 7857 میلیارد ریال می باشد.

وی اضافه کرد: همچنین سه طرح دیگر آبرسانی استان که توسط شرکت آب منطقه ای در دست اقدام است شامل پروژه های آبرسانی شرق دور (شهرستانهای رودسر و املش )، غرب دور ( شهرستان های تالش، رضوانشهر، و ماسال)، شرق نزدیک (شهرستانهای لاهیجان، لنگرود و آستانه) و همچنین طرح آبرسانی به رودبار از سد دیورش می باشدکه اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه های آنها حدود دو هزار میلیارد ریال می باشد.

در بخش روستایی استان نیز در تمامی شهرستان ها طرح هایی تحت عنوان نواحی دوازده گانه استان و همچنین شهرستان های سیاهکل و رودبار در قالب مجتمع های روستایی در دست اقدام است و در 69 روستا نیز در قالب اعتبارات صندوق توسعه ملی در سطح استان پروژه با اعتباری بالغ بر 17.5 هزار میلیارد ریال در حال اجراست.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=23081
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن