اقتصادی

معاینه فنی معیار مناسبی برای تشخیص فرسودگی خودرو نیست

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران به ارزیابی عامل معاینه فنی به عنوان معیار فرسودگی خودرو در آیین نامه ماده 8 قانون هوای پاک پرداخت.

حسین مقدم در گفتگو با خبرخودرو اظهار داشت: معاینه فنی نمی تواند معیار درستی برای تشخیص فرسودگی خودرو باشد .البته این نکته نیز حائز اهمیت است که با توجه به شرایط کنونی کشور از لحاظ اقتصادی واردات و تولید خودرو و جایگزینی خودروهای جدید با فرسوده سن را نیز نمی توان ملاک و به عنوان یک راهکار اجرایی جهت خروج این خودروها لحاظ کرد. بنابراین با عنایت به شرایط موجود و عدم امکان خروج این خودرو ها براساس سن از چرخه تردد به نظر می رسد بهترین راهکار برای تردد خودرو فرسوده در شهر، افزایش تعداد مراجعات آن به معاینه فنی است تا بتواند حداقل های ایمنی و آلایندگی را کسب کند.

وی ادامه داد: متاسفانه خودروهای فرسوده به علت فرسودگی قطعات و کاهش درصد قابلیت اطمینان از لحاظ ایمنی و آلایندگی دارای شرایط ثبات نبوده و نیازمند کنترل و پایش مستمر هستند. خودرویی که در آزمون های معاینه فنی حداقل های ایمنی و آلایندگی را پاس کرده ممکن است در مدت زمان بسیار کوتاهی از وضعیت و شرایط صحت و حداقل های ایمنی خارج شود. در نتیجه پیشنهاد ما این است که تعداد دفعات معاینه فنی خودروها را براساس سن فرسودگی افزایش دهیم و چنانچه خودرو با تعمیرات لازم قادر به دریافت برگه معاینه فنی نگردید، خودرو فرسوده تلقی شده و خدمات مربوط به ماده ۸ قانون هوای پاک نظیر امکان خرید و فروش و بیمه شخص ثالث به خودرو داده نشود اما اگر با تعمیرات و اصلاحات لازم بتواند حداقل های ایمنی و آلایندگی را در بازه های زمانی سه ماهه پاس کند با اخذ برگه معاینه فنی مجوز تردد و خدمات داده شود.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره اظهارات یکی از کارشناسان حوزه اسقاط که ساختار معاینه فنی در کشور را دارای نقصان دانسته بود،گفت: اظهارات کارشناسی که مدعی بودند که خودرو بدون حضور در مراکز می تواند برگه معاینه فنی را دریافت کند کاملا اشتباه است چرا که سال های زیادی است که سامانه یکپارچه ملی معاینه فنی در سراسر کشور وجود دارد که بر این اساس معاینه فنی با حضور خودرو و با خواندن پلاک توسط دوربین های پلاک خوان، تحلیل تصویر، تبدیل تصویر به یک عدد و سپس کسب اطلاعات خودرو از سامانه پلیس راهور به صورت خودکار انجام می شود.

مقدم افزود: قسمت مکانیزه معاینه فنی به صورت سیستمی انجام می شود و امکان دخل و تصرف در نتایج آزمون وجود ندارد و نیز دوربین دومی در سالن مراکز وجود دارد که کنترل می کند که همان خودروی پذیرش شده، تست شود. لذا سامانه سیمفا با روش های کنترل مکانیزه میزان تخلفات را به حداقل رسانده اما در تمام دنیا بخشی از معاینه فنی توسط اپراتور ها انجام شده که می تواند فرآیند آن را دچار نقصان کند. بخشی از معاینه فنی مربوط به عیوب ظاهری شامل بدنه، شیشه، لاستیک است که توسط اپراتور سنجش می شود و ممکن است خطاهایی در این زمینه به وجود آید و می توان گفت این بخش از نقاط ضعف مراکز معاینه فنی است که با نظارت های مراکز می توان این مشکلات را به حداقل رساند. ضمن اینکه یقینا هر فرآیند کاری که انسان در آن نقش داشته باشد می تواند دچار نواقصی شود.

وی خاطرنشان کرد: شایان ذکر است که هر سیستمی دارای نواقصی بوده و وزارت کشور با نظارت مستمر و روش های کنترلی دیگر مانند راه اندازی سامانه سیمفا میزان تخلفات را به حداقل رسانده اما اینکه معاینه فنی بدون حضور خودرو صورت بگیرد نشان از عدم آگاهی این کارشناس از روند معاینه فنی در کشور دارد.

مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای تهران درباره استانداردهای معاینه فنی در کشور تصریح کرد: معاینه فنی در کشور ما بر اساس استاندارد ملی ۹۱۸۱ انجام می شود و همه مراکز معاینه فنی فعالیت خود را بر مبنای این استاندارد انجام می دهند. در این استاندارد به حدود مجاز آلایندگی خودرو اشاره شده که تشخیص حدود مجاز آلایندگی متناسب با شرایط موجود در حوزه اختیارات سازمان حفاظت از محیط زیست است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
< >