اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

۴۱ سال تلاش در عرصه زمین شناسی و اکتشافات معدنی

به گزارش تفاهم  بررسی عملکرد سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در دوره ۴۱ ساله انقلاب اسلامی گویای دستاوردهای مختلف است که تهیه نقشه های یکصد هزارم برای پوشش کل کشور با عملکرد ۹۰ درصدی، بخشی از این مهم محسوب می شود.

روابط‌عمومی سازمان یاد شده به مناسبت سالگرد انقلاب اسلامی در گزارشی آورده است، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور در ۴۱ سالی که از انقلاب اسلامی سپری شده، در بحث تولید اطلاعات پایه، نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی، ژئوفیزیک زمینی و هوایی، هیدروژئوشیمی و لایه‌های دیگر دستاوردهای ارزشمندی دارد.

سازمان مزبوردرقالب نقشه‌های مقیاس یک‌دویست‌وپنجاه‌هزارم پوشش سراسری را کامل کرده است و در ارتباط با باقیمانده نقشه های یکصد هزارم هم آورده است، ۱۰درصد بقیه نقشه های مورد نیاز در این مقیاس در نواحی کویری بوده و یا در اولویت این سازمان قرار نگرفت.

قرار است سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور تا سال ۱۴۰۰ پوشش سراسری نقشه‌های زمین‌شناسی درمقیاس یکصدهزارم را کامل کند.

همچنین تهیه نقشه های زمین شناسی با مقیاس یک بیست و پنجهزارم از سال ۱۳۸۴ در قالب ۶ لایه آغاز شد.

جمهوری اسلامی ایران در شمار ۱۰کشور دنیا برای تهیه نقشه‌های یک ۲۵ هزارم محسوب می شود و این نقشه‌ها کاملا تخصصی و در لایه‌های زمین‌شناسی، زمین‌شناسی اقتصادی، زمین‌شناسی مهندسی، مخاطرات، آب زمین‌شناسی و زیست‌محیطی تهیه می‌شوند و تاکنون حدود ۴۰۰ لایه از آن چاپ شده است.

علاوه براین از سال ۱۳۸۰ به بعد از ژئوفیزیک هوایی برای کشف کانسارهای پنهان به عنوان لایه اطلاعاتی استفاده می‌شود و تا کنون برداشت‌های حدود ۱۵۰هزار کیلومتر مربع کشور انجام شده و هزاران آنومالی ثبت شده که برخی بوسیله مزایده در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

نقشه‌های ژئوشیمی از دیگر نقشه‌های اطلاعات پایه‌ای زمین‌شناسی‌ است که در مقیاس یکصدهزارم به غیر از زاگرس و کپه‌داغ برای کل ایران توسط این سازمان تهیه شده است.

همچنین از جمله فعالیت‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی به ویژه امسال به اجرا درآمده، واگذاری بخشی از فعالیت‌های این سازمان به بخص خصوصی بوسیله مناقصه‌هاست و همچنین در بحث تولید نقشه‌های زمین‌شناسی، ژئوشیمیایی و آنالیز آزمایشگاهی به زودی مناقصه‌هایی برگزار می‌شود که به سرعت اکتشاف در کشور کمک خواهد کرد.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور بعد از انقلاب اسلامی یکی از گام هایی که برداشت، ثبت جهانی ژئو پارک قشم است و در طبس و جلفا هم فعالیت‌هایی دردست اقدام دارد که انتظار می رود ثبت جهانی‌ آنها هم به مورد اجرا گذاشته شود.

برپایه این گزارش، انجام مطالعات مورد نیاز در زون‌های اکتشافی ۲۰ گانه اول و دوم به مساحت ۹۴۰ هزار کیلومتر مربع که منجر به چاپ اطلس پتانسیل مواد معدنی شد که براساس آن ریسک اکتشاف کاهش پیدا کرد.

این سازمان پیشنهاد دارد که بخش‌های خصوصی و دولتی در صورت تمایل به فعالیت در بخش آهن می‌توانند از تلفیق لایه‌های مختلف اطلاعات پایه در قسمت‌های خاصی از کشور فعالیت کنند که این امر باعث کاهش زمان، مساحت، قیمت و ریسک اکتشاف ‌می‌شود.

شکل گیری کنسرسیوم اکتشاف در نتیجه مشورت با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌‎معدنی کشورکه اطلاعات پایه مورد نیاز کنسرسیوم همان اطلاعات پایه این سازمان است و قرار است کنسرسیوم کار اکتشافی که توسط سازمان انجام گرفته، تداوم دهد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد در ۶۰ سال گذشته اطلاعات پایه‌ این سازمان در مقیاس‌های کوچک ۲۵۰هزار و یکصدهزار بوده، اما چند سالی است که نقشه‌های بزرگ مقیاس و به‌روز تهیه شده تا ضعف‌ نقشه‌های کوچک مقیاس‌ درآن برطرف شود.

واقعیت اینکه فعالیت اکتشافی در مجموع یک ریسک بزرگ است، اما این را هم نمی‌شود انکار کرد که ۱۰۰درصد اطلاعات تهیه شده توسط سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور کامل نیست.

سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور دو دسته اطلس تهیه کرده است که یکی در دهه ۸۰ در مقیاس یک میلیونیم بود و دیگری در سال ۹۶ در مقیاس یکصدهزارم تهیه شدکه دقت دومی ۱۰ برابر اطلسی است که در دهه ۸۰ منتشر شد.

امروز از مجموع ۴۸ محدوده معدنی که در اختیار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور قرار دارد، به زودی شاهد آزادسازی برخی مناطق خواهیم بود تا محدوده‌ها بوسیله مزایده در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد که بر همین اساس پس از برگزاری مزایده در هفته‌های آتی ۱۲ محدوده نیز واگذار خواهد شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=13353
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن