اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

کریدور شمال_جنوب ایران شاهراه اوراسیایی

به گزارش تفاهم آنلاین، همیشه موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیک ایران مورد توجه کشورهای بزرگ جهان بود و موقعیت مناسب ریلی و جاده‌ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای عمان، دریای مکران، سواحل دریای خزر در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده‌ است. کشورمان می تواند از مسیرهای ریلی و جاده‌ای برای عبور و ترانزیت کالا از خطوط ریلی و جاده‌ای به درآمد قابل توجه‌ای برسد. کریدور حمل و نقل شمال_جنوب از ۱۰ کریدور ترانزیتی ریلی و ترکیبی است که در نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپایی در سال ۱۹۹۲ با عنوان شاهراه ترانزیتی میان ایران،روسیه هندوستان به تصویب رسیده است. این کریدور با هدف پیوند قاره‌های آسیا و اروپا در سال ۲۰۰۰ در سن پترزبورگ به امضا رسیده است. از طریق کریدور شمال و جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای اروپا، اسکاندیناوی و روسیه از طریق ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا برقرار می‌کند.
ایران از طریق کریدور شمال جنوب شرایط تجاری و گمركی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری لجستیکی و گردشگری را بهبود ببخشد. همچنین علاقه مندی کشورهای هند و روسیه که به عنوان دو قطب اقتصاد جنوب آسیا و شرق آسیا یاد می‌شوند می توانند با استفاده از کریدور شمالجنوب ایران، تبادلات اقتصادی خود را به بهترین نحو انجام دهند اما برای انجام چنین اقداماتی نیاز اساسی به زیرساخت‌های لازم است. اکنون کشورهای عضو کریدور شمال_جنوب برای تبادلات تجاری به اجبار مسیر بندر بمبئی،اقیانوس هند، باب‌امندب، دریای سرخ، کانال سوئز، تنگه جبل‌الطارق، اقیانوس اطلس،دریای مانش و دریای بالتیک گذر میکند. اما همین تبادلات از مسیر ایران حدود ۲۵ درصد در هزینه حمل صرفه‌جویی می‌شود.
دکتر البرت بغزیان،کارشناس اقتصادی در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ما درباره مزایای کریدور شمال و جنوب گفت: کریدور چابهار_ بندر انزلی سبب افزایش سرعت، تجارت و ترانزیت می شود، همچنین حجم مبادلات کالا بین هند و پاکستان و کشورهای حاشیه اقیانوس هند با کشورهای روسیه و آسیای مرکزی را افزایش می دهد. البته همکاری مناسب بنادر ایرانی با بنادر روسیه و قزاقستان، که بستر مناسبی را برای همکاری بیشتر این کشورها فراهم می‌‌کند و به طور کلی کاهش تنش بین کشورهای حاشیه خزر هم می شود.
وی ادامه داد: کشورمان می‌تواند از طریق همین گذر به درآمد میلیاردی برسد. در کل زمانی که وابستگی تجارت و ترانزیت کشورهای جنوبی آسیا به کانال سوئز کاهش پیدا کند، قطب‌های خارجی جدید تولیدی، اقتصادی و تجاری در منطقه ایجاد می شود که باز هم این موضوع سبب توسعه اقتصادی ایران می شود.
کریدور شمال_جنوب کلید قدرت سیاسی،اقتصادی و فرهنگی
کریدور شمال_جنوب ایران علاوه بر قدرت اقتصادی سبب گسترش و توسعه سیاست و فرهنگ نیز می‌شود. درآمد حاصل از ترانزیت در حدی است که با برنامه ریزی می‌توان درامد آن را تا حدودی جایگزین درآمد نفتی کرد. لهستان یکی از کشورهایی است که از طریق ترانزیت و حمل و نقل جاده ای اروپا و پل ارتباطی شرق و غرب قاره سبز به درآمد بالایی رسیده است. اکنون که روسیه از طریق اتحادیه اروپا در تحریم اقتصادی به سر می‌برد؛ تلاش می‌کند که مسیر ایران را جایگزین مسیر کانال سوئز کند و همین امر در افزایش قدرت سیاسی کشورمان بسیار حائز اهمیت است. مسیر بندر چابهار به بندر انزلی به دلیل جاذبه‌های دیدنی که دارد می‌تواند در بخش صنعت گردشگری ایران نقش مهمی را ایفا کند.
ابراهیم رزاقی، کارشناس اقتصادی نیز دراین خصوص و در گفتگو با خبرنگار ما، درباره نقش کریدور شمال-جنوب در توسعه گردشگری، گفت: باتوجه به کشتی‌های مدرن گردشگری که در روسیه وجود دارد و همچنین مناطق طبیعی چشم نوازی که در بندرانزلی وجود دارد می تواند شرایط حضور گردشگران را مهیا سازد و بخش صنعت گردشگری درامد‌های خوبی را وارد کشورمان کند. همچنین احداث اسکله های تفریحی هم می‌تواند گردشگران بسیاری از شرق اروپا را به سمت خود جلب کند. اگر زیر ساخت ‌های گردشگری در ایران ایجاد شود کریدور شمال_جنوب موقعیت بسیار خوبی در بخش جذب گردشگری است. بهره‌برداری از کریدور شمال-جنوب برای کشورمان از لحاظ افزایش سهم ترانزیتی و در مقابل برای سایر کشورها در جهت کاهش هزینه حمل‌ونقل و افزایش امنیت اهمیت بسیاری دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30309
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن