اقتصادیکارآفرینیگزارشیادداشت

کرونا و استراتژی‌های جدید کسب و کار

ویروس کرونا (کووید 19) به ساکنان کره زمین در قرن بیست و یکم شوکی عظیم وارد کرده است، که نه تنها سلامتی بلکه به شدت فعالیت اقتصادی ملت ها را تحت تاثیر قرار داده است. رکود فراگیر اقتصادی و بیکاری گسترده ناشی از اجرای سیاست های ناگزیر از قرنطینه و فاصله گذاری، چشم انداز نگران کننده ای را حداقل در کوتاه‌مدت برای اقتصاد جهان ایجاد کرده است. در حال حاضر، ایران جز اولین کشورها بعد از چین بود که این بحران را احساس کرد و در یکی از پرفروش‌ترین ماه های سال، کسب و کارهای سنتی مانند مغازه ها و فروشگاه های فیزیکی تا حد زیادی به تعطیلی کشیده شد. از فضای پر تنشی که در آن مشغول فعالیت هستیم با خبریم و نگران زندگی ها و کسب و کارهایی هستیم که در خطرند. اما درست در نقطه ی مقابل در همین روزهای سخت بعضی از کسب و کارها فروش چند برابری محصولات و خدماتشان را تجربه کرده اند.
چرا که همیشه شرایط بحران باعث به وجود آمدن راهکارهای نوینی می شود. اقتصاد مانند آب، راه خود را در بن بست ها هم پیدا می کند و همیشه جریان می یابد.
در گام اول می توان امیدوار باشیم که شرایط موجود به زودی تمام خواهد شد و دوباره همه چیز به روال عادی برخواهد گشت، ولی از سوی دیگر باید آمادگی ذهنی لازم برای مواجه با سناریوهای احتمالی این ویروس و ادامه شرایط قرنطینه را برای کسب و کارمان داشته باشیم. از این‌رو در شرایط فعلی، نیاز سازمان ها و کسب و کارها
به مدیرانی که حس رهبری را به کارکنان خود انتقال می دهند، کاملا برجسته خواهد شد.
کسب و کارهایی که در روزهای اخیر توانسته اند فروش زیادی را تجربه کنند، از روش هایی استفاده کرده اند که در زمان مدیریت بحران کارآمد است. به بیان دیگر شما به عنوان صاحب یک کسب و کار،
اکنون چشم به شرایط دوخته اید. باید سعی کنید در مواقع بحران شرایط را به سود خود عوض کنید و آمادگی تیم کسب و کارتان را افزایش دهید تا بتوانید در زمان‌های بحرانی بهترین خدمات را برای مشتریانتان داشته باشید.
فروش آنلاین؛ اولین چاره ی کسب و کارهاست.
گرچه برطرف نمودن فاصله ی زیاد بین اقتصاد سنتی و اقتصاد مدرن و دیجیتالی سال ها زمان می برد، اما باید این حرکت را از جایی شروع  کرد. بحران کرونا ،سبب شده تا اقتصاد کشورهای جهان سوم، بالاجبار به سمت و سوی دانش اقتصاد مجازی و کسب و کارهای فعال اینترنتی با سودهای هنگفت حرکت نمایند. از این‌رو اگر تاکنون در حوزه ی کسب و کارتان هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده اید و یا شاید حتی دانش لازم را هم نداشته باشید، باز هم باید دست به کار شوید. اگر لازم است، برای این حوزه هزینه ی اضافی متقبل شوید و مطمئن باشید این هزینه به سرعت به جیب تان برمی گردد. تمرکز بر ارتباط چند کاناله داشته باشید و برای تعامل با مشتریانتان از آن ها بهره مند گردید…
وب سایت ها، ایمیل، شبکه های اجتماعی، پیغام رسانی درون اپلیکیشن ها مصادیق بارزی از ارتباط تنگاتنگ شما با مشتریانتان هستند. البته شاید این موضوع برای تمامی مشاغل مصداق بارزی نداشته باشد، اما با کمی تغییر می‌توان آن را عملی ساخت. از صفحات مجازی در جلب اعتماد مخاطبان غافل نشوید و می‌توانید از این طریق، مشتریانتان را در جریان بسته بندی‌ها و رعایت نکات بهداشتی قرار دهید. چرا که اگر می‌خواهید در کسب و کارتان موفق باشید باید برای سلامتی مشتریانتان هم ارزش قائل باشید. خلاقیت و توسعه راهکارهای جدید بازاریابی و فروش، اهمیت زیادی دارد. اهتمام در تحقق این روش های نوین نه‌تنها فروش شما را افزایش خواهد داد، بلکه باعث ایجاد یک اطمینان دوطرفه در کسب و کارهایتان در روزهای آتی خواهد شد. یکی دیگر از توصیه های مهم به کسب و کارها برای عبور از بحران کرونا، مدیریت نقدینگی است. چرا که کسب و کارها همیشه هزینه هایی دارند که برای مدیریت آن ها به نقدینگی نیاز خواهند داشت. وجود برنامه ریزی های جدی برای مدیریت هزینه ها می تواند کسب و کارتان را از ضررهای احتمالی بیشتر محفوظ بدارد. البته علاوه برمدیریت نقدینگی، مدیریت نیروی انسانی تان را نیز در نظر بگیرید. حفظ روحیه ی کارمندان و در نهایت حفظ آن ها به عنوان نیروهای محرکه اصلی کسب و کارتان از اهمیت بالایی برخوردار است.
کند شدن روال کاری تان در این روزها، فرصت مغتنمی را ایجاد می کند که بر روی پروژه های کاری‌تان که تا امروز به علت وقت کم به تعویق افتاده اند، بیشتر زمان بگذارید و از شرایط موجود برای انجام فعالیت های توسعه ای، بهبود فرآیندها و افزایش بازدهی استفاده کنید. از خلاقیت خود بهره بگیرید و اگر صاحب یک استارت آپ نوپا هستید، ارزش افزوده ایجاد کنید. اینچنین می توانید از این بحرانی که پیش روی شماست به عنوان فرصت استفاده کنید و مسئولیت اجتماعی خود را به تصویر بکشید. به هرحال تجربه ی بشر ثابت کرده است که قرار گرفتن در شرایط دشوار و بحرانی، خلاقیت و نوآوری را به بیشترین میزان خود می رساند. در این شرایط چاره ای به جز دیدن نیمه ی پر لیوان نیست. پس بهتر است ،جوری با اضطرارهای پیش آمده ناشی از کرونا برخورد کنیم که علاوه بر اینکه خسارت های اقتصادی ناشی از آن را به حداقل می‌رسانیم، کوله باری از تجارب مفید برای آینده ی کسب و کارمان جمع آوری نماییم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=20837

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن