کارآفرینی

کارآفرینی با گیاهان دارویی

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از تسنیم،‌ برای حرکت در مسیر اقتصادی، نیازمند یک حرکت جهادی از سوی جوانان آماده به کار هستیم. برخی تصور می‌کنند جهاد، صرفا ‌خدمت در جبهه و جنگ است.

اما گاهی جهاد، ایجاد یک خط تولید و بکارگیری جوانان جویای کار است. زهرا کاوه، خواهر شــهید محمود کاوه اسـت که بدون استفاده از موقعیت شغلی خود، خواست ماننــد برادرش برای کشــورش مفید باشــد و برای این منظور در سـال 1388 اقدام به تأســیس یــک کارگاه کوچک چای با یک دستگاه تی‌بگ زن کرد که اکنون تبدیل به یک کارخانه با نام گل‌کوه شده است.

در شرایطی که کشور ایران بهره‌مند از گیاهان دارویی و کمیاب در جهان است و کشور چین خریدار پر و پا قرص این گیاهان اســت، خانــم کاوه تصمیم می گیرد با توجه به توانی کــه دارد، مانع خروج این گیاهان از کشور شود و تا جایی کـه می‌تواند اقدام به فـرآوری و عرضـه آن در بازار ایــران و جهان کند و شروع به عرضه این گیاهــان دارویی در قالب چــای می‌کند.

لازم به ذکر است که در مورد گیاهان دارویی موضوعات مختلفی مطرح می‌شــود؛ به عنوان مثــال از گیاهان دارویی می‌توان افزون بر اهداف دارویی برای بهبود عطر و طعم غذاهای مختلف نیز استفاده کرد، بدون اینکه بــر کالری‌های غذا افزوده شــود.

به طور همزمان، گیاهان دارویی فواید سلامت بسیاری نیز ارائه می‌کنند. در حقیقت، داروهای گیاهی هزاران ســال است که برای درمان بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. توانایی‌های بهبودی و ترمیمی ‌انواع مختلف گیاهان دارویی بســیار چشمگیر و شناخته شده هستند.

فتاحی-مدیر داخلــی و کنترل کیفیــت کارخانه گل‌کوه در مــورد نحوه فعالیت این شــرکت دانش‌بنیان می‌گوید: این شــرکت دانش بنیان در سال 1388 به ثبت رســید و از سال 1389 بــه طور رســمی ‌فعالیت خود را با استفاده از نخبگان آغاز کرد. در آن زمان شــش کارگر با یک دســتگاه در کارگاه مشغول به کار شــدند، اما بعد از 8 سال تعداد افراد شاغل در این کارخانه بــه حــدود 70 نفر بصورت مســتقیم و غیرمستقیم می‌رسد.

وی می‌افزایــد: زمانــی کــه شـرکت تأسیس شــد و فعالیت خود را کلیــد زد، تصمیم گرفته شد تا وارد عرصه گیاهان دارویی شــود که کار آســانی نبود، اما با توجه به روحیــه جهادی که در همه اعضــای خانواده خانم کاوه مشاهده می‌شد، موفقیت‌شان دور از انتظار نبود.

فتاحـی با بیــان اینکه چهار ســال اســت در ایــن کارخانه مشغول به فعالیت است، می‌گوید: انگیــزه کار برای هــر فردی که وارد این کارخانه می‌شــود، زیاد اســت، به همین دلیــل افراد به بهتریــن نحو کار خــود را انجام می‌دهند.

وی تصریح کرد: 45 نفر بیمه شده در این کارخانه مشغول به کار هستند و 25 نفر در قالب بازاریاب و بسته‌بند در خانه‌هایشان درآمد کسب می‌کنند. مدیر داخلــی و کنترل کیفیــت کارخانه گل‌کوه ادامه داد: یک دســتگاهی که در ابتدای فعالیت، شـش نفر را شاغل کرد، اکنون به شــش دســتگاه افزایش یافته و در شرایط اقتصـادی که همه بنگاه‌های تولید در حال تعدیل نیرو هستند، ما به دنبال جذب هستیم.

فتاحــی اظهار کرد: اکنون محصولات ما به کشورهای امارات، عمان، عراق و روسیه صادر می‌شود و ســالانه 10 هــزار دلار صادرات داریم کــه قصد داریم در سال آینده این میزان را به دو برابر برسانیم.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=33272
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن