اقتصادی

چرا نقدینگی‌ها به سمت تولید نمی‌رود؟

مهدی بشارتده سلوطی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تاثیر ساختارهای نامناسب اقتصادی بر نوسان بازار، با بیان اینکه فرض نخست هرگونه فعالیتی همچون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در تمام جوامع امنیت است، اظهار کرد: با فرض اینکه محیط اطراف به وسیله ارزش‌گذاری‌هایی که از لحاظ فرهنگی، قانونی یا نهادهای نظارتی، امنیتی و انتظامی ‌سنجیده می‌شود، باید به اندازه‌ای باشند تا با خیال آسوده به فعالیت خودشان ادامه دهند؛ بنابراین در بعد اقتصادی هم همین مورد مطرح است.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد داریم باید در این شرایط اقتصادی امنیت‌سازی اقتصادی اتفاق بیفتد تا بتوانیم فضا را مناسب کنیم، گفت: منظور از امنیت‌سازی اقتصادی این است که یک اقتصاد باید آن قدر امن باشد تا قابلیت پیش‌بینی پذیری برای فضای اقتصادی ایجاد کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی، افزود: به عنوان مثال، فردی که قرار است یک سرمایه‌گذاری یا کسب‌وکاری را راه‌اندازی کند، باید این شرایط وجود داشته باشد تا با بررسی‌هایی که از سوی آن فرد در بازار‌های داخلی و خارجی صورت می‌گیرد، سرمایه‌های خود را پیش‌بینی کند و متاسفانه این کار در کشور ما نیز غیرقابل اتفاق و غیرقابل پیش‌بینی است‌.

وابستگی به نفت، ساختار اقتصادی کشور را ناامن می‌کند

بشارتده سلوطی، علت ناامنی اقتصادی کشور را چنین توصیف کرد و گفت: اگر بخواهیم از یک فضای بالاتری به اقتصاد نگاه کنیم، در می‌یابیم که، یک مرتبه ناامنی در ساختار اقتصادی کشور وجود دارد که یکی از عوامل آن وابستگی درآمدی به نفت بوده است؛ به دلیل این ه از اوایل دهه ۵۰ تا ۸۰ حرف اول اقتصاد ایران را نفت می‌زد و نقش اصلی را در تعیین درآمد کشور داشت.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت و در پی سقوط قیمت آن باعث شد که سهم این ماده، در درآمدهای بودجه کشور، کمتر شود، گفت: رهبر انقلاب عنوان کردند که باید بند ناف نفت را از اقتصاد کشور خارج کنیم و این اعتقاد، اعتقاد درستی است، چرا که اقتصاد ایران، اقتصاد ناامنی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: اگر اقتصاد کشور امن نباشد، ممکن است حتی موجب سرایت ناامنی به بخش‌های دیگر جامعه شود، یعنی اقتصاد نفتی ناامن موجب تمرکزگرایی، فساد، رانت و فشار بیرونی می‌شود، چرا که شاهراه اصلی اقتصاد ما نفت است.

بشارتده سلوطی با بیان اینکه در سال‌های گذشته در بحث صادرات حدود ۱۸ درصد کاهش و در بخش پتروشیمی ‌۱۹ درصد افزایش داشتیم، گفت: این امر نشان می‌دهد که صنعت پتروشیمی، با توجه به اینکه قابلیت‌های خوبی در کشور دارد، می‌توانیم از آن ارزش افزوده خوبی ایجاد کنیم و متاسفانه امروزه سیستم اقتصادی کشور ما به دنبال ارزش افزوده کالا نمی‌رود. وی با اشاره به اینکه صادرات کشور عملا صادرات خامی‌ شده است، عنوان کرد: همانطوری که قبلا تاکید کردیم، صادرات خام برابر با خروج منابع است و امروز هم ما صادرکننده نفت نیستیم، بلکه فروشنده نفت به کشور‌های همسایه هستیم، در واقع صادراتی صورت نمی‌گیرد و این عمل زمانی مفهوم پیدا می‌کند که نفت خام تبدیل به صنایع شده و محصول نهایی آن صادر شود.

تولید؛ مادر تمام شاخص‌های اقتصادی

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مادر تمام شاخص‌های اقتصادی، تولید است، گفت: وقتی تولید بهبود پیدا کند، اشتغال و درآمد مردم هم بهتر می‌شود و در پی آن تورم کاهش می‌یابد.

بشارتده سلوطی افزود: در حال حاضر در کشور ما 2200 میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد و مشکلی در سرمایه و نقدینگی وجود ندارد؛ مشکل این است که نمی‌توانیم این سرمایه را به سمت تولید ببریم و سوالم از مسئولان مربوطه این است که چطور این نقدینگی‌ها به سمت بازارهای موازی، خودرو، بورس، ارز و غیره می‌رود، اما به سمت تولید نمی‌رود؛ بنابراین این امر نشان می‌دهد که متاسفانه مسئولان اعتقادی به تولید داخل ندارند و اینگونه نقدینگی‌ها عملا در کشور ما سرگردان شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه ایران، کشوری است که ۹ درصد منابع جهان را برای یک درصد جمعیت جهان در اختیار دارد، یادآور شد: با این منابعی که در اختیار داریم، وضع اقتصادی کشور ما نباید نامناسب باشد؛ بنابراین مسئولان کشور ما باید تغییر رویه دهند و به تولید داخل متکی شوند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=33501
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن