اقتصادیبانک-بیمه-بورس

وضعیت تورم در ۳ دهه گذشته

به گزارش ایسنا، مسعود خوانساری در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: برآوردها از نرخ تورم در اقتصاد ما نشان می‌دهد که در ۲۸ سال گذشته نرخ تورم دو رقمی بوده و در ۱۰ سال آن این نرخ بیش از ۲۰ درصد ثبت شده است. این در حالی است که میانگین آمار جهانی ۲.۵ درصد بوده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: در سال ۱۳۷۴ نرخ تورم در اقتصاد ایران به ۴۸ درصد رسید و رکوردشکن شد. در سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ نیز نرخ تورم بسیار بالا رفت و در سه ماهه ابتدایی امسال نیز به نظر نرخی میان ۲۸ تا ۳۰ درصد خواهد بود.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های نهادهای بین‌المللی از رشد اقتصادی جهان و ایران در سال جاری میلادی تشریح کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که رشد اقتصادی جهان در سال جاری حدودا منفی پنج درصد خواهد بود. این در حالی است که رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه منفی هشت درصد اعلام شده است. در رابطه با ایران نیز صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی منفی شش درصد و بانک جهانی منفی ۵.۳ درصد را پیش‌بینی کرده‌اند.

خوانساری به رشد منفی اقتصاد ایران در سال‌های گذشته نیز پرداخت و اظهار کرد: ما در سال ۱۳۹۷ رشد منفی ۵.۴ و در سال ۱۳۹۸ رشد منفی ۶.۵ درصد را ثبت کردیم که در صورت تحقق پیش‌بینی رشد منفی در سال جاری، اقتصاد ایران در همین دوره کوتاه ۱۶ درصد کوچک خواهد شد.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که شاخص سرمایه‌ گذاری در اقتصاد ایران بسیار کاهش یافته است، اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد که حدفاصل سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ ارزش افزوده صنعت منفی بوده و سرمایه‌ گذاری در حوزه ماشین‌آلات نیز در هفت فصل گذشته منفی بوده است که این موضوع رکود در بخش‌های مهمی از تولید را نشان می‌دهد.

خوانساری اضافه کرد: نرخ رشد سرمایه نسبت به استهلاک نیز از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۶ نزولی بود اما در دو سال اخیر منفی شده است و این موضوع نشان می‌دهد که استهلاک سرمایه از سرمایه‌ گذاری‌های جدید در ایران بیشتر است و همین مساله کار را دشوار خواهد کرد.

وی با اشاره به رشد نقدینگی و پایه پولی در اقتصاد ایران گفت: آخرین آمار منتشر شده از نقدینگی در خردادماه امسال نشان می‌دهد که میزان آن به ۲۶۲۵ هزار میلیارد تومان رسیده است و احتمالا این روند در ماه‌های پیش‌رو نیز ادامه خواهد داشت. پایه پولی ما در سال گذشته ماهانه ۲.۴ درصد رشد داشته و اگر این روند ادامه پیدا کند ما با مشکلاتی همچون کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30416
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن