دسته‌بندی نشدهمناطق آزاد-گردشگری

نقاط قوت و ضعف گردشگری در ایران

گردشگری و جهانگردی از صنعت های پویا با رشد سریع در ایران و جهان می باشد که سرعت پیشرفت و ترقی در این صنعت روز افزون می باشد، اما این صنعت در نقاط و مواردی درگیر قوت و ضعف می باشد که این نقاط قوت و ضعف در صنعت گردشگری در ایران نیز مشاهده می شود.

نقاط قوت و ضعفی که در گردشگری ایران وجود دارد می بایست کشف و بررسی شوند تا به مرز شناسایی دقیق به آنها رسید و بتوان عملکردی متناسب با نقاط تعیین شده داشت.

گردشگری موضوع جدید و تازه ای نیست که بتوان گفت مختص همین زمان که ما هستیم وجود پیدا کرده، بلکه گردشگری از قدیم تر ها بوده اما به شکل سیر و سفر و حتی به شیوه ی تجارت بوده است و علاوه بر اینکه در اقتصاد،جامعه و حتی فرهنگ و آداب و رسوم نیز تاثیر گذار می باشد و در این زمینه ها ورود پیدا کرده است.

 

ایران و گردشگری

گردشگری در ایران به جهت داشتن شرایط آب و هوایی بکر و همچنین به لحاظ داشتن ویژگی ذاتی به دلیل قدمت تاریخ و تمدن ایران پتانسیل جذب توریست را در خود ایجاد کرده است.بنابراین ، فرصت های سرمایه گذاری می توانند امیدوارانه در صورت توجه در ایران انتخاب شوند.

ایران ، سرزمین چهار فصل ، تاریخ و فرهنگ ، سوغات و اصالت با کوه و بیابان ، جنگل ، دشت و دریا ، فرهنگ و سنت اینها موارد بی نظیری برای جذب گردشگران بین المللی است.

سامان دهی ورود گردشگر به داخل کشور ایران نیازمند برنامه ریزی منظم و هدفمند از جانب مسئولان زیربط می باشد که بتوانند به کنترل ورودی ها و منابع و شرایط حاکم بر این صنعت داشته باشند.

 

نقاط قوت گردشگری در ایران

 

  • ارزان ترین مقصد جهانگردی جهان

ایران به دلیل پایین بودن قیمت سوخت ، اتاقهای هتل ارزان قیمت به عنوان شایع ترین دلایل ، توسط مجمع جهانی اقتصاد به عنوان کم هزینه ترین مقصد سفر شناخته شده است. ترکیه و ایران از نظر سفر و جهانگردی مشترکات زیادی دارند. با این حال ، ایران یک مکان توریستی جذاب است اما به اندازه بوقلمون از جذب بسیاری از گردشگران فاصله دارد. ایران در رده بندی رقابت پذیری مشابه در شاخص ورود بین المللی گردشگران از بسیاری از رقبای خود پیشی می گیرد و تقریباً به اندازه آرژانتین تعداد گردشگران بین المللی را دارد که در گزارش رقابت پذیری در رتبه 52 قرار دارد.

 

  • استانهای بیشتر بازدید شده

ایران دارای 22 مکان میراث جهانی یونسکو است که در رتبه نهم در سراسر جهان قرار دارد. مسافران می توانند مکان هایی را از شهرهای باستانی با مساجد خیره کننده گرفته تا مناظر طبیعی زیبا و بسیاری از جاذبه های گردشگری دست نخورده انتخاب کنند.

  • گردشگران بین المللی

بیشتر بازدیدکنندگان از طریق زمین (64.7٪) و 34.6٪ از هواپیماها به عنوان وسیله سفر استفاده کرده اند.

بیشتر بازدید کنندگان بین المللی در طول تابستان در تعطیلات تابستانی خود از ایران بازدید کرده اند و در مورد فصل تعطیل ، ماه اول زمستان کمترین گردشگر را به خود جلب کرده است.

 

  • گردشگران داخلی

ایرانیان ملت و مردمی “مسافرتی” هستند. در سه ماه اول تقویم ایران ، بیش از 75 میلیون سفر بین شهرهای ایران (سفرهای داخلی) انجام شده است. با توجه به شرایط عالی آب و هوا و تعطیلات ، سه ماه اول سال ایران محبوب ترین دوره برای سفرهای داخلی است.

در حالی که اکثر گردشگران داخلی برای بازدید از دوستان و خانواده خود سفر می کنند ، اما اکثر آنها به رغم این واقعیت که ایران هتل و مهمان خانه در سراسر استان های خود دارد ، در خانه اقوام خود اقامت پیدا می کنند.

  • تنوع آب و هوایی

ایران از تنوع آب و هوایی بسیار خوبی بهره می برد و کشوری چهار فصل بوده که در زمان سال می توان یک منطقه را برای گردشگری انتخاب نمود. محیط امن ایران نیز یک منطقه بزرگ در یک منطقه پرتلاطم در خاورمیانه است. مجلس ایران همچنین در تلاش است تا با پیوند دادن سازمان جهانگردی و صنایع دستی به یک وزارتخانه جداگانه جدید ، میراث فرهنگی ایران را ارتقا بخشد ، منظور از این امر تأثیر مثبت قابل توجه در صنعت گردشگری ایران است.

 

  • دارا بودن کیفیت بالا در درمان و بهداشت

مطالعات نشان می دهد که بیشتر بیماران برای یافتن درمان با کیفیت بالا و با هزینه کمتر سفر می کنند ، ایران دارای سیستم بهداشتی و درمانی باکیفیت و کم هزینه است که این کشور را به یک مقصد درمانی مطلوب تبدیل می کند.

بیکاری راهنماهای گردشگری در ایران نیز یکی از نقاط ضعف این حوزه می باشد که باید برای استفاده بهینه از این افراد برنامه ریزی نمود.

 

نقاط ضعف در صنعت گردشگری ایران

  • مجموعه ای از موانع مانند تحریم ها و تبلیغات غرب ، به ویژه در رسانه ها ، مانع شکوفایی صنعت گردشگری ایران شده است.

 

  • ناشناخته بودن ایران برای بسیاری از مردم در سرتاسر جهان به دلیل نداشتن تبلیغات و اطلاع رسانی از جانب ایران.

 

  • ضعف داشتن ایران در وسایل و امکانات حمل و نقل درون شهری.

 

  • نبود راهنمای جامع و کامل از ایران و جاذبه های گردشگری.

 

  • عدم فرهنگ سازی لازم در برخورد با گردشگران خارجی .

 

  • بی توجه بودن به آثار باستانی به جهت حفظ و مرمت.

 

  • توجه ویژه نداشتن به این صنعت و تمرکز کشور به نفت جهت ارزآوری باعث فراموشی صنعت گردشگری در ایران از جانب مسئولین محترم شده است

 

  • کمبود و یا نداشتن نیروهای انسانی با تخصص در زمینه ی گردشگری جهت اطلاع رسانی به گردشگران.

 

  • نبود برنامه ی لازم برای جذب گردشگران ایرانی مقیم خارج از کشور.

 

  • ناشناخته ماندن موزه های ایرانی به جهت عدم معرفی توسط ایران برای جذب بیشتر توریست.

 

مواردی که در زمینه ی نقاط قوت و ضعف در صنعت گردشگری ایران عنوان شد تنها نمونه های کوچکی بود که شما را با آنها آشنا کردیم و موارد دیگری هم بصورت ریز در نقاط قوت و ضعف در این صنعت رو به رشد در ایران وجود دارد که با حل مشکلات اساسی و توجه روز افزون دولت و مجلس به این نقاط قوت، دیگر ضعف های این حوزه را هم پوشانی خواهد کرد که البته با تلاش و کوشش مردم و خواستار بودن از مسئولان توسط مردم بسیار موثر می باشد.

 

 

گردشگری و چشم انداز مسافرتی ایران 2025

از نظر درآمد جهانی گردشگری ، سهم ایران باید در مدت مشابه از 0.7٪ به 2٪ افزایش یابد. بنابراین درآمد حاصل از صنعت گردشگری در سال 2025 باید به 25 میلیارد دلار برسد.

دستیابی به رشد 30 درصدی در برنامه ششم ، به وضوح خواستار رسیدگی به موضوعاتی از قبیل: ایجاد تعادل بین تعداد گردشگرانی است که به کشور و از آن کشور سفر می کنند ، استفاده بهینه از ظرفیت عظیم منابع تاریخی ، فرهنگی و طبیعی کشور ، و سرانجام نوسازی زیرساخت های گردشگری.مقامات معتقدند كه ایران این پتانسیل را دارد كه به یكی از جذاب ترین مقاصد گردشگران جهانی تبدیل شود.

برای رسیدن ایران به چشم انداز سال 2025 ، باید سالانه 16.8 درصد گردشگران بین المللی خود را افزایش داده و به 20 میلیون گردشگر برسد.

 

توصیه های مسافرتی در ایران

ایران یکی از سوء تفاهم ترین کشورها در جهان است. اطلاعات زیادی در مورد ایران در خارج از کشور وجود دارد ، اما بیشتر آنها نادرست یا قدیمی است. به عنوان یک بازدید کننده در ایران ، موارد زیادی وجود دارد که می خواهید قبل از رسیدن به ایران آنها را بدانید.

 

پول: واحد پول ایران ریال است اما در بازار ایران قیمت ها به تومان بیان می شود که 10 ریال است. (1 تومان = 10 ریال). به خارجی ها توصیه می شود از آنجا که کارت های اعتباری خارجی در داخل ایران کار نمی کنند ، پول نقد بیاورند.

 

لباس: برای آقایان ، شلوار جین یا شلوار و هر نوع بالاپوش مناسب است اما برای خانم ها ، به طور کلی ، روسری و تاپ های متناسب نسبتاً گشاد که بازوهای شما را پوشانده و به سمت ران یا زانوی میانی شما می آید،ضروری هستند

 

جهت یابی :گشت و گذار در ایران به جهت اینکه علائم خیابانی،ایستگاه های مترو با حروف رومی نیز نوشته شده اند ساده و راحت می باشد.

غذا: بسیاری از مسافران غذای ایرانی را به دلخواه خود پیدا می کنند. کباب یک غذای ضروری در ایران است. بیشتر غذاهای ایرانی با برنج سرو می شود. تقریباً در هر رستوران غذای حلال سرو می شود و الکل در ایران به شدت ممنوع است.

 

بهترین زمان برای بازدید : ایران یک کشور چهار فصل است و این بدان معناست که هر استان می تواند دوره طلایی خود را برای بازدید داشته باشد ، اما به طور کلی پیشنهاد می شود بهترین زمان برای بازدید از ایران مارس تا ماه مه و سپتامبر تا نوامبر باشد.

امیدواریم با نقطه نظرات و تجربیات شما عزیزان بتوانیم در جهت شناساندن نقاط ضعف و قوت گردشگری در ایران،به رشد و ارتقای این صنعت مغفول بعنوان یکی از ظرفیت های بالقوه کشور در تامین درامد کمک شایانی کرده باشیم.

 

منبع:تفاهم آنلاین

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=18349

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن