بانک-بیمه-بورس

ضوابط سرمایه‌گذاری صندوق‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی ابلاغ شد

به گزارش ایسنا،مصوبه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی با عنوان «آیین نامه(ضوابط کلی) نحوه مدیریت وجوه، ذخایر و سرمایه گذاریهای دستگاههای اجرایی دولتی و عمومی غیردولتی فعال در قلمروهای مختلف نظام تامین اجتماعی و سازمانها، موسسات و صندوقهای بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور» که به تصویب وزرای عضو شورا و تایید و توشیح رئیس جمهور رسیده، برای اجرا به ادارات ابلاغ شد.

سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارتخانههای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور اقتصادی و دارایی و همه صندوقهای بازنشستگی کشور دستگاههای مخاطب این آیین نامه هستند.

پیش نویس ضوابط سرمایه گذاری صندوقهای بازنشستگی در سال گذشته(۱۳۹۸) با حمایت  وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور کار معاونت رفاه اجتماعی و دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی قرار گرفت. این مصوبه بعد از بررسیهای فنی و کارشناسی لازم و دریافت نظرات تخصصی کارشناسان و نمایندگان دستگاههای عضو شورای عالی رفاه، و تصویب وزرای عضو شورای عالی رفاه و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، به تایید و توشیح رئیس جمهوری نیز رسید.

اصلاح اساسنامه صندوق حمایت و بازنشستگی آینده ساز و ضوابط سرمایه گذاری صندوقهای بازنشستگی توسط شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی با مشارکت ذینفعان صندوق در کارگروه تلفیق دبیرخانه و با حضور نمایندگان و کارشناسان دستگاه‌های عضو شورای عالی رفاه و همچنین دریافت نظرات متخصصین حوزه های اقتصادی، اجتماعی و حقوقی مطابق با قانون تهیه شد.

بر اساس ماده ۱۷ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به بررسی و اصلاح اساسنامه همه صندوقهای بیمه اجتماعی فعال در کشور اقدام کرده و مراتب را به تایید شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی برساند. اصلاح این اساسنامهها باید به نحوی باشد که ترکیب کلی ارکان آنها شامل هیات امناء، هیات مدیره، مدیرعامل و هیات نظارت باشد.

از مهمترین اهداف قانونگذار در اصلاح اساسنامه صندوقهای بیمه اجتماعی که سال گذشته(۱۳۹۸) با مدیریت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستورکار معاونت رفاه اجتماعی و دبیرخانه شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی قرار گرفت، میتوان به موضوعاتی مانند افزایش مشارکت ذینفعان در اداره امور صندوق، گسترش و تعمیم انواع پوششهای بیمه اجتماعی، افزایش تاب آوری و پایداری صندوق، رعایت حقوق بیمه شدگان و نسلهای تحت پوشش، نظارت لازم در اداره صندوق و اصل تضمین دولت اشاره کرد.

همچنین از دیگر مصوبات مهم شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی، می توان به تصویب ضوابط سرمایه گذاری صندوقهای فعال در قلمرو بیمه اجتماعی، بر اساس تکلیف مقرر در بند (هـ) ماده ۱۵ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی اشاره کرد.

از مهمترین ویژگیهای این مصوبه تصریح بر رعایت اصول سرمایه گذاری بهینه (امنیت، شفافیت وسودآوری)، عدم تعارض منافع، حاکمیت مدیریت حرفهای و تخصصی و رعایت صرفه و صلاح نسلهای تحت پوشش است.

همچنین تعیین حوزههای متنوع برای سرمایهگذاری با انعطاف لازم و متناسب با وضعیت هر یک از صندوقها، تاکید بر روزآمد کردن پرتفوی سرمایه گذاری و رعایت سقف‌های مقرر در قانون سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و ایجاد سازوکار نظارتی لازم برای تحقق این موضوعات نیز از مهمترین نکات ذکر شده در ضوابط است.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مصوبات انجام شده بعد از مدتی طولانی از تاریخ تصویب قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، با حمایت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مشارکت دستگاه‌های عضو شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی و کارشناسان این حوزه به تصویب رسید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=29653
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن