کارآفرینی

سه ضلع مثلث اشتغال و رفع بیکاری دانشجویان

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از ایرنا، جمعیت دانشجویی کشور بر اساس تازه‌ترین آمار موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی سه میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۱۴ نفر در سال ۹۸ اعلام شد. از این تعداد ۲۵۵ هزار و ۷۵ نفر معادل ۲۵.۴۵ درصد از ثبت نام شدگان در دوره کاردانی، ۵۲۴ هزار و ۸۸۲ نفر معادل ۵۲.۳۸ درصد در دوره کارشناسی، ۱۸۳ هزار و ۶۳۷ نفر معادل ۱۸.۳۲ درصد در دوره کارشناسی ارشد، ۱۲ هزار و ۷۹۴ نفر معادل ۱.۲۸ درصد در دوره دکتری حرفه ای و ۲۵ هزار و ۷۲۷ نفر معادل ۲.۵۷ درصد نیز در دوره دکتری تخصصی نام نویسی کردند تا از مسیر تحصیل به اشتغال برسند.

اما این سوال مطرح است که با این تعداد دانشجو به خصوص دانشجوی تحصیلات تکمیلی در کشور چه تعداد از آنها وارد بازار کار می شوند و آیا بازار کار ظرفیت پذیرش این میزان فارغ التحصیل را دارد؟

از میان تمام فارغ التحصیلان فقط تعدادی از آنها که از مهارت لازم برخوردارند. می توانند از بقیه سبقت گرفته و به شغل مورد نیاز خود دست پیدا کنند. با توجه به اقدامات وزارت علوم در خصوص کاربردی کردن پایان نامه ها و رساله ها و توجه به موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه، نرخ بیکاری تکان خورده و روند مطلوبی داشته است. همچنین فارغ التحصیلان قفل اشتغال را با کلید حل مسائل جامعه، توجه به بومی گرایی، اقتصاد مقاومتی و ارائه طرح های نوآورانه باز کرده اند.

در این رابطه، معراج رجایی-مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای می گوید:  مهارت‌آموزی دانشجویان، نیازسنجی جامعه و ارائه مقالات در راستای رفع نیازهای داخلی و بومی‌سازی، سه ضلع مثلت اشتغال و رفع بیکاری است.

وی با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه (ایجاد سراهای نوآوری و مراکز رشد) تصریح کرد: دانشگاه فنی و حرفه ای حدود ۱۷۶ دانشکده و آموزشکده دارد که در کل استان های کشور مستقر هستند.

رجایی با بیان اینکه رویکرد دانشگاه پژوهش های کاربردی است، ادامه داد: در چند سال اخیر اقدامات قابل توجهی صورت گرفته است و حدود ۵۰۰ طرح پژوهشی در سال ۹۸ دریافت شد و مقالات مرتبط با صنعت و یا نیاز خود پژوهشکده ها پذیرش شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه فنی و حرفه ای تصریح کرد: دانشگاه ۲ هزار و ۳۰۰ آزمایشگاه و کارگاه در کل کشور دارد که یکی از بزرگترین ظرفیت های آزمایشگاهی کشور است و سعی شده نیاز دانشکده ها و صنعت با توجه به فناوری های جدید رفع شود.

رجایی در ادامه اظهار داشت: یکی از رسالت هایی که در سال جدید ایجاد شده است توجه به توسعه مراکز رشد و کانون شکوفایی و خلاقیت است که در تمامی استان ها برنامه ریزی های لازم محقق شده است.

وی خاطرنشان کرد: دانشجویان در مراکز رشد ایده های خود را به بازار صنعت نزدیک می کنند که یکی از اهداف اصلی ما است. تمام استان ها هسته های نوآور را معرفی و ایده های خود را به مراکز شکوفایی و خلاقیت ارائه کرده اند و دانشگاه نیز اعتباراتی برای این موضوع اختصاص داده است. اکنون در حالا دسته بندی طرح های تحقیقاتی هستیم و اولویت با طرح هایی است که نگاه صنعتی دارند.

رجایی ادامه داد: در سال گذشته ۴۲۹ طرح داوری و حدود ۱۱۰ طرح پذیرفته شد. این طرح ها با نگاه استانی و آمایش سرزمینی متناسب هستند؛ به صورتی که دانشجویان نیاز و چالش استان و شهر خود را بررسی و برای رفع آن طرح ارائه کرده اند، اما هم اکنون در حال کارشناسی و بررسی ایده های هسته های نوآور هستیم.

مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص طرح های نوآورانه همکاری بسیاری داشته اند و سعی کرده ایم در حوزه پژوهش های فناوری از تمامی نهادهای مربوطه بهره گیری کنیم.

دانشگاه‌ها بر اساس ماهیت خود ماموریت‌گرا شوند

وی با اشاره به چالش های پیش روی ارتباط دانشگاه و صنعت گفت: اگر اعتقاد داشته باشیم که می توانیم نیاز صنعت را در دانشگاه رفع کنیم، این فاصله کاهش پیدا می کند و آمیختگی ایجاد می شود. در این راستا باید اولویت های مورد نیاز کشور به دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های کاربردی و مهارتی سپرده شود.

مدیرکل امور پژوهشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: کشورهای صنعتی و پیشرفته اعتقاد دارند که طرح های پژوهشی و پایان نامه ها می تواند هدفمند و در راستای نیاز جامعه طراحی شود.

رجایی با بیان اینکه دانشگاه ها باید بر اساس محوریت و رسالت مربوطه وظایف خود را انجام دهند، عنوان کرد: نیاز است دانشگاه های حوزه فناوری و های تک در مرز دانش فعالیت کنند. همچنین بین دانشگاه ها بر اساس ماهیت آنها باید تقسیم بندی وظایف و ماموریت صورت گیرد و مقاله ها در همان محور ارائه شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های دانشجویان تحصیلات تکمیلی نبود بازار کار لازم است، افزود: دلیل اصلی این موضوع آموزش دروس بنیادین به دانشجویان و مدرک گرایی است. در حالی که آنها باید با پژوهش های کاربردی و مهارت های نرم آشنا شوند تا بتوانند به راحتی وارد بازار کار شوند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=33768
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن