انرژی

سهم ۳۸ درصدی نیروگاه‌های برق آبی در تامین برق غیرفسیلی

مدیر کل مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: نیروگاه‌های برق‌آبی با ثبت رکورد بالغ بر ۳۰ میلیاردکیلوات ساعت تولید برق سهمی ۳۸ درصدی در تولیدبرق غیرفسیلی در کشور دارند.

«فربد استیری» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: برای نخستین بار در کشور، در سال ۱۳۹۸ افزون بر ۲۵ درصد از برق مصرفی کشور با اتکاء به بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی، نیروگاه‌های برق‌آبی، نیروگاه‌های اتمی و انرژی‌های نو، بدون استفاده از سوخت‌های فسیلی تولید شد.

وی ادامه داد: سهم نیروگاه‌های برق‌آبی کشور، از این بین ۳۸ درصد بوده است که با وجود تنگناهای فنی و مالی شدید، بسیار حائز توجه است.

استیری خاطرنشان ساخت: این میزان از تولید توسط نیروگاه‌های برق‌آبی، ۴.۸ میلیاردمترمکعب صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی (گاز طبیعی) در کشور را به‌دنبال داشته است.

مدیرکل مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق آبی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی دقیق و بهره‌گیری مناسب از بارش‌های قابل ملاحظه در سال آبی گذشته، نیروگاه‌های برق‌آبی با تولید بالغ بر ۳۰۰۰۰ گیگاوات‌ساعت، رکورد بی‌سابقه‌ای را در طول مدت بهره‌برداری از این تأسیسات رقم زدند، به‌گونه‌ای‌که معادل ۵.۹ درصد از کل انرژی برق تولید شده در کشور در این سال متعلق به واحدهای برق‌آبی است.

وی ادامه داد: همچنین، با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در منابع آب از ابتدای سال‌ آبی جاری و اقدام های به‌هنگام انجام شده در زمینه عملیات تعمیرات ادواری، نیروگاه‌های برق‌آبی کشور در تابستان سال جاری نیز با ضریب آمادگی بالغ بر ۹۰ درصد، آماده تحویل ۱۰۰۰۰ مگاوات ظرفیت هم‌زمان با متوسط تولید انرژی روزانه ۹۰۰۰۰ مگاوات‌ساعت به شبکه سراسری برق کشور هستند.

استیری افزود: خرداد ماه سال‌ جاری باوجود برنامه‌ریزی تولید انرژی روزانه براساس منابع آب به‌میزان ۶۵۰۰۰ مگاوات‌ساعت، با توجه به افزایش بی‌سابقه دمای هوا در کشور در این ماه و در راستای مشارکت حداکثری نیروگاه‌های برق‌آبی در تولید انرژی مورد نیاز و جلوگیری از اعمال خاموشی به شبکه، انرژی اخذ شده از نیروگاه‌های برق‌آبی کشور از عدد ۹۲۰۰۰ مگاوات‌ساعت فراتر رفت (بالغ بر ۴۲ درصد بیشتر از برنامه‌ریزی تولید اولیه).

این مقام مسوول گفت: تابستان امسال تا کنون حداکثر انرژی تولید شده توسط واحدهای برق‌آبی در ساعات اوج مصرف شبکۀ برق کشور، به میزان ۱۴۰۰۰۰ مگاوات‌ساعت مربوط به روز ۳۱ خردادماه بوده است.

وی ادامه داد: در این روز میزان توان تولید شده همزمان توسط این واحدها در پیک روز شبکه، به میزان ۱۰۱۴۰ مگاوات، به‌عنوان یک رکورد جدید در صنعت برق‌آبی کشور ثبت شده است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=33438
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن