اقتصادیانرژیصنعت-معدن-تجارت

رقبای آمریکایی برای کمک اوپک دست به دعا برداشتند

به گزارش ایسنا، تولیدکنندگان آمریکایی در میز مذاکره اوپک حضور ندارند اما اگر این گروه در نشست هفته جاری خود در وین تصمیم بگیرد برای تقویت قیمتهای نفت، تولید نفت را به میزان بیشتری کاهش دهد، بسیار خوشحال خواهند شد. گفته می شود عربستان سعودی که بزرگترین عضو اوپک است، در تلاش برای افزودن یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز دیگر به کاهش جمعی تولید نفت است.

اما اگر اوپک به اقدام دیگری دست زده و تصمیم بگیرد با ادامه روند فعلی عرضه، سهم بازارش را حفظ کند، تولیدکنندگان آمریکایی که با کمبود نقدینگی روبرو هستند، ورشکسته خواهند شد.

تحلیلگران می گویند اگر تولید شیل آمریکا امسال رشد کند، در مقایسه با سال گذشته نرخ رشد بسیار اندکی خواهد داشت. طبق آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور سال گذشته بیش از ۱.۲ میلیون بشکه در روز رشد کرد و به رکورد ۱۲.۲ میلیون بشکه در روز رسید. با وجود این که رشد تولید برای منافع اقتصادی و استراتژیک آمریکا حائز اهمیت بوده اما سرمایه گذاران اشتیاق چندانی نشان نداده اند.

به گفته آرتم ابراموف، مدیر تحقیقات شیل در شرکت ریستاد، تولیدکنندگان آمریکایی در فاصله سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ حدود ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه جذب کردند بدون این که قسمت اعظم آن را برگردانند.  وال استریت اکنون خط سرمایه خود را به روی تولیدکنندگان نفت بسته و از این که کسب و کاری را تامین مالی کند که به جای سوددهی، نفت تولید می کند خسته شده است. اگر قیمت نفت که از اوجش در ابتدای امسال بیش از ۲۰ درصد نزول کرده است، پایین بماند در این صورت قربانیان ممکن است افزایش پیدا کنند مگر این که اوپک برای کمک به ثبات بازار وارد شود.

به گفته مت پورتیلو، مدیر یک بانک سرمایه گذاری آمریکایی، کل سرمایه گذاری صنعت نفت شیل روی واگذاری داوطلبانه سهم بازار از سوی اوپک بنا شده است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، آژانس اعتبارسنجی مودیز ماه گذشته اعلام کرد بیش از ۶۰ درصد از ۸۶ میلیارد دلار بدهی شیل که موعد بازپرداخت آن در چهار سال آینده فرامی ‌رسد، از سوی شرکتهایی صادر شده اند که هیچ ارزش اعتباری ندارند که به منزله ریسک بالای ورشکستگی صنعت شیل است.

موج ورشکستگی شرکتهای شیل، بی اعتمادی سرمایه گذاران را تشدید کرده و مشکل تامین اعتبار را وخیم می کند اما ممکن است روی تولید تاثیر چندانی نگذارد. عمده تولید فعلی نفت آمریکا توسط شرکتهایی انجام می گیرد که پیش از این ورشکسته شده بودند اما با سرمایه ارزانی که تحت قانون آمریکا دریافت کردند، موفق شدند دوباره روی پای خود بایستند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=16745
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن