اقتصادی

رشد ۷۵ درصدی سقف صدور ضمانتنامه تعاونی‌ها

به گزارش تفاهم آنلاین، محمد کبیری در حاشیه وبینار بین المللی تجربه نگاری الگوهای کسب‌وکارهای  تعاونی در کشورهای منتخب که در وزارت کار برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت روز جهانی تعاون و در حمایت از تعاونگران کشور سقف صدور ضمانت‌نامه برای تعاونی‌ها توسط صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون را به میزان هفتاد و پنج درصد افزایش دادیم و تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت کار و معاونت علمی‌ و فناوری ریاست جمهوری به منظور حمایت بیشتر از تعاونی‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده‌های دانش‌بنیان تعاونی در سراسر کشور را به امضاء رساندیم.

وی افزود: با کمک صندوق نوآوری و شکوفایی و بانک توسعه تعاون، یک خط اعتباری ویژه را برای تعاونی‌های دانش‌بنیان ایجاد کرده‌ایم و این تعاونی‌ها به تمام شعب بانک توسعه تعاون در سراسر کشور مراجعه و با کمک صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری بخش تعاون فرآیند اخذ تسهیلات را با نرخ ترجیحی تسهیل کنند.

تشکیل اولین اتحادیه تعاونی‌های تسهیل‌گر در سیستان و بلوچستان

معاون امور تعاون وزارت کار، تشکیل اتحادیه تعاونی‌های تسهیل‌گر را از دیگر اقدامات بخش تعاون اعلام کرد و گفت: این اتحادیه جمعا از چهل و یک تعاونی در سراسر کشور تشکیل می‌شود و سیاست وزارت کار برای محرومیت زدایی و توسعه مناطق روستایی از طریق تشکیل تعاونی‌های روستایی و اتصال تعاونی‌های خرد به بازار مصرف با کمک این اتحادیه، اتفاق خواهد افتاد و این طرح به صورت آزمایشی در سیستان و بلوچستان اجرا خواهد شد. کبیری با اشاره به فعالیت بیش از نود و چهار هزار تعاونی در کشور گفت: این تعاونی‌ها در سه حوزه تولیدی، توزیعی و خدمات فعالیت دارند و بیش از ۵۴ درصد تعاونی‌ها تولیدی هستند.

مذاکره با مرکز آمار برای تعیین سهم دقیق بخش تعاون

معاون وزیر کار همچنین از مذاکره با مرکز آمار ایران برای احصء و تعیین سهم دقیق بخش تعاون در حوزه‌های مختلف خبر داد و گفت: با توجه به شرایط اقتصاد کشور، پیامدهای منفی کووید ۱۹ و تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان، تعاونی‌ها بهترین قالب برای مقابله با شمار می‌روند و به افزایش تاب‌آوری، جذب سرمایه‌های خرد و ایجاد اشتغال در کشور کمک می‌کنند.

ثبت‌نام تعاونی‌های متقاضی وام کرونا در سامانه کارا

وی از اختصاص 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک توسعه تعاون در سال گذشته خبر داد و گفت: در راستای آسیب‌شناسی تعاونی‌های آسیب دیده از بحران کرونا، جلسات متعددی را به شکل آنلاین برگزار کرده‌ایم و تعاونی‌های متقاضی تسهیلات کرونا، علاوه بر تسهیلات بانک توسعه تعاون می‌توانند در سامانه کارا ثبت‌نام کرده و از وام و تسهیلات حمایتی کرونا بهره‌مند شوند.

افتتاح ۱۲ مرکز نوآوری در بخش تعاون

بنابراین گزارش، محمد شریعتمداری-وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی که در وبینار بین‌المللی تجربه نگاری الگوهای کسب‌وکارهای تعاونی در کشورهای منتخب حضور داشت، با اشاره به اینکه امسال ۱۲ مرکز نوآوری در بخش تعاون افتتاح می‌شود، گفت: ۲۰ درصد از اعتبارات اشتغال پایدار روستایی را به بخش تعاونی اختصاص خواهیم داد.

وی اظهار داشت: استفاده از تعاونی‌ها یکی از عدالت‌محورترین فعالیت‌های اقتصادی است. وی افزود: انتخاب شعار اتحادیه تعاونی‌های جهانی مبنی برمباحث اقلیمی، نشان می‌دهد که تعاونی‌ها به مسائل روز توجه دارند و یکی از بهترین اشکال برای تحقق اقتصاد سبز هستند.

وزیر تعاون ادامه داد: تعاونی‌ها در کنار ایجاد عدالت اجتماعی، می‌توانند دنیای زیباتری را ترسیم کنند. ما به عنوان یکی از پیشتازترین‌ها در حوزه تعاونی‌ها می‌توانیم در این عرصه نقش‌آفرینی کنیم، البته تعاونی‌های ما هم‌اکنون نیز در این حوزه فعال هستند.

وی با بیان اینکه ۹۴ هزار تعاونی با ۱۰ میلیون نفر عضو در کشور داریم، افزود: ۱.۷ میلیون اشتغال در حوزه‌های مختلف تولیدی، خدماتی و توزیعی کشور ایجاد و ۱۰۴ تعاونی توسعه عمران‌شهری تشکیل شده است.

گفتنی است که این وبینار با حضور نمایندگان کشورهای مختلف از جمله چین، فرانسه، ساحل عاج، اسپانیا، هندوستان و چین برگزار شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=32091
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن