استان هاگیلان

رشت شهرستان پیشتاز در تولید برنج کشور/رتبه نخست رشت در تولید مرغ و ماهی استان

‌به گزارش تفاهم آنلاین؛ دکتر میرشمس مومنی زاده با حضور در اداره جهاد کشاورزی شهرستان رشت و در دیدار با مدیر و کارکنان این اداره که به مناسبت هفته جهاد کشاورزی برگزار شدبا  ابراز خرسندی بابت توفیق دریدار با همکاران جهاد کشاورزی شهرستان رشت برای دومین سال پیاپی، گفت: از این فرصت استفاده می کنیم و از تلاش ها و زحمات، پیگیری ها و تعامل خوب مدیر و کارکنان جهاد تقدیر نمایم.
مقام عالی دولت در مرکز استان گیلان با بیان اینکه شهرستان رشت در بسیاری از زمینه های کشاورزی در سطح کشور و یا استان پیشتاز است که نشان از ظرفیت بالای شهرستان در این حوزه است، افزود: شهرستان رشت با تولید 11 درصد از برنج کشور و 27 درصد برنج استان گیلان در سطح کشور در این زمینه رتبه نخست را دارد و همچنین با تولید 27 درصد مرغ استان و 50 درصد ماهی استان در صدر تولید کننده های مرغ و ماهی استان قرار دارد.
وی با اشاره به نقش بسیار موثر ‌جهاد کشاورزی در تحقق اقتصاد مقاومتی، تصریح کرد: یکی از مسئولیت های مهمی که برعهده همه ما است، بهره وری صحیح و مناسب  از منابع موجود در راستای ایجاد اقتصاد مقاومتی می باشد و باید از همه ظرفیت های موجود در این زمینه به خوبی استفاده نماییم.
‌فرماندار شهرستان رشت اشتغال و معیشت را مهمترین دغدغه مردم در زندگی روزمره دانست و افزود: با توجه به نامگذاری سال جدید به عنوان سال جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری، نقش آفرینی جهاد در راستای ارتقای تولید محصولات کشاورزی و دامی و تامین نیازمندی های غذایی کشور بسیار حائز اهمیت و برجسته است.
دکتر مومنی زاده با اشاره به تحریم های ظالمانه علیه کشور در راستای قطع صادرات نفت و درآمد ناشی از آن، اظهار داشت: افزایش میزان صادرات غیر نفتی کشور از مهمترین راهکارهایی است که جهت مقابله با تحریم ها باید دنبال شود و جهاد کشاورزی در این راستا می تواند بسیار موثر و کارگشا باشد.
وی  توسعه زیرساخت ها و ارتقای مکانیزاسیون کشاورزی را از جمله راهکارهای توسعه و ارتقای میزان تولید محصولات کشاورزی و دامی در کشور عنوان کرد و گفت: خوشبختانه شهرستان رشت تا کنون در این زمینه عملکرد خوب و موفقی داشته است که البته با تداوم پیگیری ها و تلاش مضاعف باید همچنان در این حوزه پیشتاز باشد.
‌فرماندار رشت آموزش و ترویج را از دیگر مولفه های حائز اهمیت در زمینه ارتقای تولید محصولات کشاورزی برشمرد و تصریح کرد:  آمیختن علم و تجربه و انتقال صحیح آن به کشاورزان، نقش بسیار اساسی در موفقیت آنان و بهبود کمیت و کیفیت محصولات آنان ایفا می کند.
دکتر مومنی زاده با بیان اینکه ‌آبزی پروری و شیلات  از جمله ظرفیت های بسیار خوبی است که می تواند در زمینه ایجاد اشتغال موثر باشد، افزود:  علی رغم همه مومفقیت هایی که جهاد کشاورزی شهرستان تاکنون داشته است همچنان ظرفیت های بدون استفاده بسیاری در شهرستان وجود دارد که در صورت بهره گیری صحیح از آن در زمینه ارتقای معیشت و حل معضل بیکاری، بسیار کارگشا خواهد بود.
وی در پایان سخنان خویش با اعلام آمادگی جهت حمایت از برنامه های جهاد کشاورزی و تامین نیازمندی های این اداره در جهت رشد و ارتقای تولیدات کشاورزی، گفت: فرمانداری شهرستان رشت در کمیته برنامه ریزی سال جاری، تامین نیازمندی ها و کمبودهای جهاد کشاورزی شهرستان رشت را در اولویت خود قرار خواهد داد.
‌مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت نیز در ابتدای این نشست به تشریح عملکرد اداره جهاد کشاورزی شهرستان رشت پرداخت و اظهار داشت: جهاد کشاورزی شهرستان رشت موفقیت های خوبی را در زمینه های مختلف داشته است که منجر به کسب رتبه نخست شهرستان در بسیاری از تولیدات کشاورزی و دامی شده است.
‌اسدی پرور با تقدیر و تشکر از فرماندار شهرستان رشت بابت پی گیری اختصاص اعتبارات زیربنایی کشاورزی در دیدار با وزیر جهاد کشاورزی، تصریح کرد: در سال گذشته 550 هکتار معادل  ۵ درصد از اراضی کشاورزی را تجهیز و نوسازی کردیم که این میزان نسبت به سال های گذشته از رشد و شتاب بسیار خوبی برخوردار بوده است.
‌وی تغییر کاربری اراضی کشاورزی و کمبود آب کشاورزی را دو تهدید بزرگ برای محصولات کشاورزی استان دانست و تصریح کرد: متاسفانه تغییر کاربری و ویلاسازی غیر مجاز در سطح استان و به تبع شهرستان رشت افزایش یافته است که باید به طور جد با این موضوع مقابله شود تا از بروز مشکلات بعدی  در این زمینه جلوگیری شود.
‌مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با بیان اینکه  50 درصد نیاز آبی زراعی شهرستان رشت از طریق آب بندان ها تامین می شود، افزود: شهرستان رشت در مجموع دارای  ۱۸۳۰ هکتار آب بندان است که خوشبختانه عملیات اجرایی احیای450 هکتار از این آب بندان ها، هم اکنون در حال اجرایی شدن است.
در پایان این نشست از حجت الاسلام ایمانی باغدار نمونه بخش سنگر نیز با اهدای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=28801
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن