فرهنگی

حاشیه نگاری “روز صفر” جشنواره فیلم فجر

سومین روز جشنواره فیلم فجر با غافلگیری از تعریف و تمجیدهای یک منتقد سخت‌گیر سینمایی نسبت به فیلم سعید ملکان و جایگزین شدن فیلمی به جای «خورشید» مجید مجیدی به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، روز سوم جشنواره فیلم فجر با رسمی شدن شایعاتی که دو روز پیش و حتی پیش از شروع جشنواره درباره فیلم مجید مجیدی مطرح میشد، آغاز شد چون با انتشار اطلاعیه جشنواره مشخص شد حرف و حدیث‌ها درباره نرسیدن  فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی درست بوده‌ است.
در این اطلاعیه گفته شد به دلیل تمام نشدن مراحل فنی، فیلم در روزهای ابتدایی جشنواره آماده نشد و به جای آن فیلم «پسر کشی» به کارگردانی محمد هادی کریمی که اولین فیلم از فهرست رزروی‌های بخش سودای سیمرغ بود جایگزین آن می‌شود.
اگرچه در روزهای گذشته هم گمانه زنی می شد که فیلم مجیدی به جشنواره نمی‌رسد و یا حداقل اگر برسد قطعاً در بخش آرای مردمی حضور نخواهد داشت، اما اطلاعیه جشنواره نیز به طور قطع و یقین مشخص نکرد که این فیلم از داوری‌ها و بخش سودای سیمرغ حذف شده است یا خیر، چون اعلام کرده‌اند برای ارج نهادن به زحمات گروه سازنده و همینطور احترام به مخاطبانی که بلیت این فیلم را خریده بودند به محض آماده شدن، فیلم در جدول نمایش قرار می‌گیرد. البته پیگیری ایسنا هم با این تاکید دست‌اندرکاران جشنواره همراه بوده که فیلم به جشنواره می‌رسد!
براین اساس انتقاداتی مخصوصا پس از اطلاعیه جشنواره مطرح شده که ایا برای فیلم سازان دیگر هم این فرصت را قائل می شدند! به هرحال برخی از فیلم ها به دلیل اماده نبودن در روزهای قبل از جشنواره از قضاوت هیات انتخاب کنار گذاشته شد!
با این حال اگر فیلم مجیدی به جشنواره هم برسد و در بخش رقابتی هم حضور داشته باشد، همین سومین روز جشنواره نشان داد یک رقیب سرسخت برای کسب جوایز دارد.
«روز صفر» اگرچه اولین فیلم سعید ملکان به عنوان کارگردان است، اما قطعاً تجربه های فراوان او در تهیه‌کنندگی پروژه‌های بزرگ تاثیرگذار بوده و اولین فیلم او که مربوط به ماجرای دستگیری عبدالمالک ریگی در ایران است، با تصویربرداری خوب و شکل و شمایلی تازه از فیلمسازی در سینمای ایران ساخته شده است، البته این Big Production به خوبی ثابت می کند که حرف بعضی دیگر از فیلمسازان بخش نگاه نو نسبت به تفاوت کیفی و بودجه‌ای تولید سعید ملکان به عنوان یک فیلم اولی و بودجه با آنچه آن ‌ها به عنوان فیلم‌ اولی واقعی ساخته‌اند، تا حدی درست است.

روز صفر دوشنبه، ۱۴ بهمن در اولین سانس سینمای رسانه‌ها در پردیس سینمایی ملت نمایش داده شد و تقریباً رضایت اکثر آنها را هم کسب کرد. نکته غافلگیر کننده فیلم در بازخورد مخاطبان پردیس ملت، حضور ناگهانی مسعود فراستی منتقد همیشه ناراضی سینمای ایران در سالن پرسش و پاسخ و روز صفر بود که اصطلاح «درنیامده» او برای خیلی از فیلم‌های موفق سینما گفته شده بود، اما هیجان و خوشحالی خاص او با حضور در نشست خبری فیلم و در آغوش گرفتن کارگردان و امیر جدیدی و ساعد سهیلی نشان داد که این فیلم گویا خوب «درآمده است».

فراستی در چند جمله کوتاه به سینمای ایران ساخت اولین فیلم ملی اکشن ضد امنیتی را تبریک گفت. او بازی امیر جدیدی را هم در نقش یک مامور امنیتی عالی توصیف کرد آن هم در حالیکه بعضی خبرنگاران بازی و کلا ماهیت نقش او را اغراق شده، غیرقابل باور و بیشتر شبیه مامور ۰۰۷ می‌دیدند.
البته در این باره کارگردان فیلم توضیح داد: نقشی با این ویژگی‌ها بیشتر در سینمای هالیوود دیده‌شده و ما به آن عادت نداریم. اگر خلاف این انجام می شد متهم به کلیشه سازی می‌شدیم.
در این فیلم ساعد سهیلی به زبان اردو صحبت می‌کند که خوش و بش اولیه‌اش با خبرنگاران هم در نشست به همین زبان بود و گفت که بعد ‌از دو سال دوری خودخواسته از سینما دلتنگ شده بود.
در نشست خبری این فیلم تعدادی از جمله بازیگران تئاتری آن مثل تیم صالحی هم حضور داشتند که همگی در کنار سعید سهیلی، کارگردان سینما و پدر ستعد سهیلی به تماشای فیلم نشسته بودند.
یکی از شخصیت‌های این فیلم بازیگر نوجوان یا نسبتاً جوان سینما مهدی قربانی بود که نقش یک عضو گروه تروریستی و  مأمور انجام عملیات انتحاری را بازی میکرد. ‌اگرچه‌ او بازی خوبی داشت اما صحبت کردن درباره نقش و جواب به سوالات به قول خودش سطح بالا برایش سخت بود و تنها چیزی که در نشست با شوخی و سادگی گفت این بود که قرار بوده انتحاری بزند که آن را هم نزد.
مهدی قربانی که در تنگه ابوقریب هم با سعید ملکان همکاری کرده و او را پدر خود در سینما می‌داند، اگرچه خوب سوالی را جواب نمی‌داد اما شیطنت‌های خاص خود را مقابل دوربین  عکاسان نشان داد و دقایقی با ژست‌هایش سوژه آن‌ها شد.

فیلم دیگر روز سوم در سالن رسانه ها “ابر بارانش گرفته” مجید برزگر بود که مثل خیلی دیگر از  فیلم‌هایی که سوژه‌های مربوط به بیماری و مسائل پزشکی دارند چالش‌ها و سوالاتی را در نشست خبری‌اش پیش آوردند که آیا اتفاق فیلم در دنیای پزشکی واقعی است یا خیر.
فیلم داستانی آخری هم که در پردیس ملت رونمایی شد، «آبادان یازده ۶۰» به کارگردانی مهرداد خوشبخت بود که  روزهایی از جنگ تحمیلی ایران را در ساختمان رادیو آبادان نشان می‌داد.
نشست های پرسش و پاسخ این دو فیلم بر خلاف اولین نشست روز سوم جشنواره با جمعیتی نسبتا کم و تقریبا بی‌حاشیه برگزار شد تا بعد از آن در سانس آخر فیلم مستند و کوتاه برای علاقه مندان به نمایش درآید.
با پایان یافتن سومین روز جشنواره فیلم اولین نتیجه آرای مردمی امسال هم که به صورت اینترنتی انجام می‌شود اعلام  شد و مشخص شد در سه روز اول جشنواره کدام ۱۰ فیلم‌  بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند.
این در حالی است که برخی سینماگران و صاحبان فیلم‌ها در بخش سودای سیمرغ از شفاف نبودن نحوه رأی‌گیری فیلم‌ها انتقاد دارند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=13035
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن