اقتصادیصنعت-معدن-تجارت

برنامه ریزی برای صادرات 41 میلیارد دلار کالای غیرنفتی

به گزارش تفاهم آنلاین، حسین مدرس خیابانی امروز در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی افزود: هفته گذشته میز داخل و کاهش ارزبری به میزان ۶۰ میلیون دلار برگزار شد و هفته آینده نیز میز ساخت داخل دیگری به منظور کاهش ارزبری ۲۰۰ میلیون دلاری برگزار خواهد شد، علاوه بر آن ارتقای ساخت داخل به همه شهرک های صنعتی سراسر کشور ابلاغ شد.

وی از مشخص شدن برش استانی و بخشی برنامه کاهش ارزبری ۳.۲ میلیارد دلاری در سال ۹۹ خبر داد و بیان داشت: در کشور ۱۳ هزار طرح نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد وجود دارد که چهار هزار مورد از این طرح ها پیشرفت بیش از ۸۰ درصد داشته و با شکل دادن پویش “تولید و تداوم امید” هر هفته ۲۰۰ مورد از این طرح ها راه اندازی می شود.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری این طرح ها ۱۷۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۰ هزار نفر به طور مستقیم و بیش از ۵۰۰ هزار نفر را به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهد کرد.

وی ادامه داد: امسال توسعه صادرات غیر نفتی به میزان ۴۱ میلیارد دلار را با وجود همه مشکلات تحریم ها و شیوع کرونا و بسته شدن مرزها در برنامه داریم.

سرپرست وزارت صنعت گفت: امروز ۸۰ درصد مرزهای تجاری ما بازگشایی شده و ۷۵ درصد بازارچه‌های مرزی فعال شده است و تجارت کشور به روال عادی برگشته است.

وی بیان داشت: شکاف ۴۲ درصد ایجاد شده در صادرات غیرنفتی در دو ماهه امسال تا ۲۷ درصد در سه ماهه امسال کاهش یافته و این در حالی است که کرونا تاکنون بیش از ۳۳ درصد تجارت جهانی را تحت تاثیر قرار داده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: اتکای کشور در صادرات غیر نفتی بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب به ۱۵ کشور همسایه و تقویت تجارت با هند و چین است.

وی گفت: اکنون ۶۰ درصد صادرات غیرنفتی به ۱۵ کشور همسایه انجام می‌شود به طوری که به عنوان نمونه در اردیبهشت امسال صادرات به افغانستان دو برابر مدت مشابه پارسال بود.

مدرس خیابانی بیان داشت: برنامه های جهش تولید این وزارتخانه در چهار محور اصلی استفاده از ظرفیت‌های خالی، راه اندازی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، راه اندازی معادن غیر فعال و استفاده از ظرفیت و توان شرکت های دانش بنیان دنبال می شود.
وی اظهار داشت: در سه ماهه امسال ۲۱۰ واحد صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی و خارج از آن مجدد راه اندازی شدند، همچنین از مجموعه چهار هزار و ۴۰۰ معدن غیرفعال کشور، امسال راه اندازی یک هزار و ۲۰ مورد آنها را در برنامه داریم که در سه ماهه امسال ۱۴۶ معدن سرپا شدند.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در بخش تجارت، صادرات و واردات، امروز ۳۳ هزار کارت بازرگانی فعال در کشور وجود دارد.
وی گفت: در سال ۹۸ صادرکنندگان با صادرات ۴۱.۳ میلیارد دلاری انواع کالا به ۱۰۰ کشور حماسه خلق کردند و با وجود تحریم‌ها، رکورد وزنی صادرات ۱۳۵ میلیون تنی زده شد که ۵۷ میلیون تن آن مربوط به محصولات زنجیره فولاد به ارزش ۹ میلیارد دلار بود.
مدرس خیابانی تاکید کرد: امروز به جز تامین مواد اولیه کارخانجات، کالاهای اساسی و تجهیزات و ماشین آلات تولید، با هر گونه واردات به کشور مخالفیم.
وی ادامه داد: سال گذشته یک‌هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالایی مسدود شد و در سه ماهه امسال این آمار به دو هزار و ۵۰۰ ردیف تعرفه کالایی رسید.
به گفته این مقام مسوول، ۸۵ درصد واردات کشور را نهاده های تولید تجهیزات و ماشین آلات تشکیل داده و ۱۵ درصد دیگر آن را کالاهای مصرفی تشکیل می‌دهند که هفت درصد آنها کالاهای اساسی است.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ شاهد رشد ۱.۹ درصدی بخش معدن و ۲.۱ درصدی بخش صنعت بودیم و در سه ماهه امسال با وجود شرایط تحریم ها و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا صدور جواز های تاسیس صنعتی، معدنی و تجاری از نظر تعداد ۲۵ درصد، از نظر سرمایه گذاری ۳۷.۳ درصد و از نظر اشتغال زایی ۱۸.۱ درصد رشد داشته است.

تامین اقلام مقابله با کرونا
مدرس خیابانی با اشاره به تامین اقلام مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: در حالی که در ابتدای اسفند سال گذشته محدودیت های زیادی در تامین اقلام مواجه بودیم، اما امروز با بسیج همگانی، میدان دادن به مردم، نیروهای مسلح و گروه‌های جهادی و با استفاده از ظرفیت‌های خالی کارخانجات و تغییر خطوط و سه شیفت کار کردن، در این حوزه از روزی ۲۰۰ هزار عدد تولید ماسک به روزی ۶ میلیون ماسک رسیدیم و از یک واردکننده این اقلام به صادر کننده تبدیل شده‌ایم.
وی بیان داشت: در حوزه لباس های پرستاری ۷۰۰ هزار دست لباس دپو شده و صادرات می‌شود و علاوه بر آن صادرات ونتیلاتور و دستگاه های اکسیژن ساز را در برنامه داریم.
سرپرست وزارت صنعت همچنین به برخی ارقام در حوزه تحقق شعار جهش تولید اشاره کرد و گفت: در حوزه خودرو که نخستین حوزه ای بود که با تحریم آمریکایی‌ها مواجه شد و در پی آن کره ای ها و فرانسوی‌ها کشورمان را ترک کردند، در سه ماهه امسال پس از دو سال رشد منفی شاهد رشد هشت درصدی و تولید بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو بودیم.
مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: در این مدت تحویل خودرو ۵۵ درصد رشد داشته و تعهدات خودروهای ناقص کف پارکینگ خودروسازان ۷۱ درصد کاهش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: در این حوزه رشد ۴۰ درصدی و تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو را در تا پایان سال در برنامه داریم.
این مقام مسوول یادآور شد: در سه ماهه امسال شاهد رشد ۱۱۵ درصدی در تولید لباسشویی و رشد ۵۰ درصدی در تولید تلویزیون بودیم و با توجه به ظرفیت ۲۰ میلیون دستگاهی لوازم خانگی کشور، تا پایان امسال در تلاشیم ۱۲ میلیون دستگاه از این لوازم خانگی تولید شود.
وی همچنین از راه اندازی کارخانه ساخت پنل تلویزیون در یکی از واحدهای بزرگ استان اصفهان تا پایان سال خبر داد و گفت: رشد ۳۰ درصدی تولید تایر، ۱۰ درصدی تولید سیمان، هفت درصدی تولید یخچال و فریزر، هفت درصدی محصولات پتروشیمی و یک درصدی تولید کمباین از دیگر آمارهای قابل اشاره سه ماهه امسال است.
سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تنظیم بازار یادآور شد: دستاورد مهم این حوزه در مقابله با کرونا بود به طوری که صف‌های طولانی، هجوم مردم به فروشگاه ها و خالی بودن قفسه ها را به هیچ عنوان شاهد نبودیم.
وی خاطر نشان کرد: امروز مقادیر زیادی کالا در بنادر جنوبی و انبارهای کشور دپو شده است.
به گفته این مقام مسوول، ۲۵ ردیف کالایی که تا پارسال ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی استفاده می کردند، امروز فقط به پنج قلم کالای اساسی به همراه دارو و تجهیزات کاهش یافته است.
وی یادآور شد: در بخش بازرگانی داخلی جامعه بزرگ سه میلیون واحد صنفی اصناف را داریم که ۶ میلیون نفر در آنها شاغلند که با در نظر گرفتن نرخ تکفل، جامعه بزرگ ۲۰ میلیون نفری اصناف را داریم.
مدرس خیابانی، اصناف را مردمی ترین و غیردولتی ترین نهاد اقتصادی کشور توصیف کرد که در زمان شیوع کرونا با تعطیلی همه مغازه ها  حماسه‌ای در مقابله با این ویروس را رقم زدند و تاکید کرد: در ادامه باید تلاش کرد که اصناف آسیب دیده را ترمیم کنیم.

 امسال صادرات ۱۰.۵ میلیارد دلار مواد معدنی را در برنامه داریم

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به صادرات ۹ میلیارد دلاری کالاهای بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته، از برنامه‌ریزی برای صادرات ۱۰.۵ میلیارد دلاری در سال جاری خبر داد.

مدرس خیابانی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالات نمایندگان افزود: از نیمه دوم پارسال کمترین اتکا به صادرات نفتی به ثبت رسیده و در تلاشیم تا بخش معدن را جایگزین نفت کنیم.

وی یادآور شد: در این راستا ۲۶ میلیون تن به ظرفیت زنجیره فولاد کشور افزوده شده که فقط در موضوع شمش فولادی از ۳۷ میلیون تن ظرفیت به ۴۲ میلیون تن افزایش یافته است.

مدرس خیابانی گفت: ۶۸ گونه معدنی در کشور وجود دارد و ایران با دارا بودن یک درصد وسعت کشورهای جهان، دو درصد ذخایر معدنی جهان را در خود دارد و از این نظر کشوری غنی محسوب می‌شود.

وی بیان داشت: همه تلاش ما در بخش صنعت معدن حرکت به سمت صادرات محصولات انتهای زنجیره فولاد یعنی شمش و پس از آن مقاطع فولادی است و در این راستا از حدود یک ماه پیش تاکنون صادرات سنگ آهن ممنوع شده است.

سرپرست وزارت صنعت یادآور شد: این وزارتخانه ۱۵۳ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی را امسال در برنامه دارد و مجموع ذخایر معدنی کشور ۵۳ میلیارد تن است.

وی گفت: با وجود تحریم‌ها در بیش از دو سال گذشته، چرخ تولید کشور کند نشده که به معنای افزایش تاب آوری به حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی است.

این مقام مسوول در خصوص بازنگری در قیمت های خرید تضمینی یادآورشد: قیمت‌های تضمینی در اختیار شورای اقتصاد است و وزارت صنعت تنها یکی از اعضای این شورا است.

سرپرست وزارت صنعت خاطرنشان کرد: از مجموع دو هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان کشور، فقط هزار مورد آنها در وزارت صنعت مجوز فعالیت دریافت کرده اند.

وی به طور نمونه به برگزاری میز ساخت داخل در صنعت خودرو در هفته گذشته اشاره کرد که از مجموع ۵۵ که قرار بر داخلی‌سازی شدن آنها شده بود شرکت های دانش بنیان برای داخلی سازی ۳۷ قطعه وارد عمل شده بودند.

مدرس خیابانی ادامه داد: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید جلسه ویژه برای راه اندازی کارخانجات استان لرستان برگزار خواهد کرد، اما سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران راه اندازی کارخانه بیواتانول را در این استان در برنامه دارد.

وی گفت: در این راستا بیش از هزار برنامه با رویکرد محرومیت زدایی از ۱۲ استان محروم و مرزی کشور در این وزارتخانه در دستور کار است.

این مقام مسوول در پاسخ به یکی از نمایندگان که چرا کالاهای فاقد ارز بری با گرانی مواجه شده‌اند، توضیح داد: فراموش نکنیم نرخ دستمزد ۳۵ درصد و بر اساس با آمارهای بانک مرکزی تورم ۴۱.۲ درصد رشد داشته که اینها ربطی به ارز ندارد.

وی درخصوص قیمت مرغ، با بیان اینکه مرغ کیلویی هشت هزار تومانی نداشتیم، یادآور شد: قیمت مصوب این کالا کیلویی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است که با تعطیلی تالارها و شیوع کرونا تقاضای آن به شدت کاهش یافت و قیمت مرغ به حدود ۱۰ هزار تومان هم رسید و فاجعه دفن جوجه های یکروزه حاصل این موضوع بود.

مدرس خیابانی یادآور شد: با توجه به آزاد بودن قیمت واکسن، همچنین افزایش قیمت نهاده ها، تورم و افزایش هزینه های کشتار و پرسنل، تولیدکنندگان مرغ قیمت های بالاتری را خواهان هستند.

وی تاکید کرد: با توجه به این که صادر کننده هستیم، واردات مرغ آن هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی صحت ندارد و ظرفیت تولید این کالا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن در سال است.

سرپرست وزارت صنعت همچنین در خصوص گوشت قرمز، خاطر نشان کرد: از اواخر سال ۹۷ ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات این محصول حذف و واردات آن کاهش یافت و علاوه بر آن امروز دیگر از منطقه آمریکای جنوبی گوشت قرمز وارد نمی کنیم، بلکه واردات از کشورهای همسایه انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: دست کم ۹۰ درصد در تولید این محصول خودکفا هستیم.

مدرس خیابانی یادآور شد: امروز ارز ۴۲۰۰ تومانی علاوه بر دارو و تجهیزات مرتبط، تنها به سه قلم نهاده ها و خوراک دام و طیور و همچنین روغن و دانه‌های روغنی تعلق می گیرد.

وی کاهش سرمایه‌گذاری در کشور را ناشی از تحریم‌ها برشمرد و گفت: با این وجود، رشد سرمایه گذاری بیش از ۳۷ درصدی در جوازهای تاسیس صنعتی و رشد ۱۳۷ درصدی سرمایه‌گذاری در پروانه‌های بهره‌برداری کشور در سه ماهه امسال را شاهد بودیم.

سرپرست وزارت صنعت در خصوص موضوع رایزنان بازرگانی، با اشاره به برنامه افزایش صادرات به همسایگان از برنامه‌ریزی برای مستقر کردن ۱۵ رایزن در این کشورها خبر داد، اما گفت: به دلیل محدودیت‌های بودجه تنها پنج رایزن در این کشورها مستقر شدند.

وی از امضای توافقنامه با اتاق بازرگانی برای معرفی افرادی از سوی این اتاق با تایید وزارت صنعت برای یافتن بازارهای صادراتی و رایزنی در این زمینه‌ها خبر داد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=31770
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن