اقتصادی

فروش سهام خطوط لوله ابوظبی به ارزش 10 میلیارد دلار

به گزارش ایلنا، بر اساس اعلام شرکت ملی نفت ابوظبی(Adnoc)، خریداران، 49 درصد سهام یک شرکت تازه تاسیس  زیرمجموعه شرکت ملی نفت ابوظبی-Adnoc Gas Pipeline- را خواهند داشت و مابقی سهام متعلق به شرکت ملی نفت ابوظبی خواهد بود.

بر اساس آمار شرکت Preqin معاملات مربوط به زیرساخت در پی شیوع کرونا و کاهش قبل توجه در فرایندهای ادغام و تصاحب(mergers and acquisitions) در کانون توجه معامله گران بوده است و حجم این معاملات در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال قبل 20 درصد افزایش داشته و به 81 میلیارد دلار رسیده است .

این معامله ارزش کل خطوط لوله را 20.7 میلیارد دلار نشان می دهد که از معاملات مشابه در انگلستان و پرتغال بیشتر است. به عنوان مثال  در قراردادی که بین KKK  برای خرید بخش مدیریت پساب Pennon Group انگلستان در ماه مارس امضا شد ارزش قرارداد 5.2 میلیارد دلار بوده است و و شرکت نفتی پرتغالی Energia SGPS SA قصد دارد دارایی های مرتبط با توزیع گاز را 1.7 میلیارد دلار به فروش برساند.

قرارداد خط لوله موجب ورود نقدینگی به ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی می شود که با کاهش 35 درصدی قیمت نفت خام در سال جاری مواجه شده است. این قرارداد بزرگترین دستاورد تلاش 3 ساله این کشور به منظور جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی(FDI)  بوسیله داراییهای مرتبط با بخش انرژی است.

الجابر مدیرعامل شرکت ملی نفت ابوظبی(Adnoc) در این خصوص اظهار کرد: با در نظر گرفتن شرایط جهانی اقتصاد، این معامله تاییدی برای دارایی‌های در کلاس جهانی  شرکت ملی نفت ابوظبی  و امارات متحده عربی محسوب می شود.

این معامله شامل 38 خط لوله می شود که طول تقریبی مجموع آنها 1000 کیلومتر است. شرکت ملی نفت ابوظبی به مدت 20 سال شبکه را اجاره می کند و بر اساس میزان گاز انتقالی تعرفه را پرداخت می کند. شرکت زیرمجموعه Adnoc Gas Pipeline – که سهام 49 درصدی آن در این قرارداد واگذار شده است- در بازه های زمانی مشخص سود سهام را به سرمایه گذاران پرداخت خواهد کرد. مدیریت عملیات و هزینه ها همچنان بر عهده سهامدار عمده شرکت ملی نفت ابوظبی خواهد بود.

ابوظبی به منظور جذب سرمایه، بخش انرژی را به روی سرمایه گذاران گشوده است. شرکت ملی نفت ابوظبی در گذشته نیز سهام خود در واحدهای توزیع به فروش رسانده است و سرمایه گذاران بین المللی را وارد بخش های پالایشی و خدمات نفتی کرده است.  شرکتهای KKR و BlackRock در سال گذشته با سرمایه گذاری 4 میلیارد دلاری در خطوط لوله نفتی Adnoc  موافقت کردند.

ابوظبی تنها تولید کننده نفت خلیج فارس نیست که دارایی های مرتبط با بخش انرژی خود را واگذار می کند. عربستان سعودی برای اولین بار در ماه دسامبر بخش از سهام آرامکو را واگذار کرد. این شرکت که بزرگترین صادرکننده نفت جهان بشمار می رود، همچنین از مشاوران خواسته است تا در مورد فروش سهام  بخشی از واحدهای خطوط لوله مطالعه کنند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30560
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن