انرژی

طرح‌های آبرسانی روستایی با ورود بسیج سازندگی سرعت می‌گیرند

به گزارش ایرنا، تفاهمنامه همکاری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و سازمان بسیج سازندگی امروز (سه شنبه) توسط «حمیدرضا جانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و «محمد زهرایی» رییس سازمان بسیج سازندگی در محل شرکت مهندسی آب و فاضلاب به امضا رسید.

براساس این تفاهمنامه مقرر است سازمان بسیج سازندگی با هدف محرومیت زدایی از مناطق محروم به خصوص در بخش تامین آب به کمک شرکت‌های آب و فاضلاب آمده و طرح‌های آبرسانی روستایی را با سرعت بیشتری وارد مرحله عملیاتی کند.

«محمد زهرایی» در این مراسم گفت: محرومیت زدایی در سال‌های گذشته به عنوان یک رسالت برای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بسیج مطرح بود اما از سال گذشته این موضوع تبدیل به یک ماموریت درکنار سایر ماموریت‌ها تعریف شد و براساس آن مقرر شد درکنار ماموریت تامین امنیت نیروهای بسیج در هر نقطه که نیاز است برای برطرف شدن محرومیت وارد عمل شده و درکنار سایر دستگاه‌ها اقدام کند.

وی افزود: ورود بسیج به برنامه‌های محرومیت زدایی براساس تاکید قانونی است و برای آن طرح‌های کلان محرومیت زدایی تدوین شده است.

زهرایی درعین حال ادامه داد: گرچه برنامه‌های کلان در این بخش تدوین شده اما قرار نیست بسیج در همه روستاها و مناطق محروم ورود کند بلکه این ورود در برخی بخش‌ها و روستاهایی خواهد بود که محرومیت بیشتری دارند و علاوه برآن در حاشیه شهرهایی که محرومیت وجود دارد هم صورت می‌گیرد.

رییس سازمان بسیج سازندگی با بیان اینکه طرح‌های تدوین شده در پنج عنوان پروژه محدود شده‌اند خاطرنشان ساخت: تامین آب برای روستاها و مناطق محروم هدف، اولویت نخست این طرح‌ها است که ۵۰ درصد حجم پروژه‌ها را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه طرح کلان آبرسانی سازمان بسیج در سازمان مدیریت و برنامه ریزی مطرح و مورد موافقت قرار گرفته است، ادامه داد: طرح‌های کوچکتر بر اساس آن طراحی و عملیاتی خواهد شد.

زهرایی گفت: سازمان بسیج سازندگی با بهره مندی از ظرفیت نیروی انسانی و ماشین آلات فراوانی که در اختیار دارد برای کمک به طرح‌های آبرسانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور آمادگی لازم را برخوردار است.

رییس سازمان بسیج سازندگی از اختصاص ردیف اعتباری برای نخستین بار توسط مجلس شورای اسلامی به این سازمان خبرداد و خاطرنشان ساخت: بخشی از این اعتبارات برای این طرح اختصاص خواهد یافت.

در ادامه این مراسم «حمیدرضا جانباز» مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هم گفت: همکاری شرکت آب و فاضلاب با سازمان بسیج از سال‌های گذشته آغاز شده اما در این طرح با حمایت سازمان برنامه و بودجه و تفاهمنامه‌ای که امضا شد عملیات آبرسانی روستایی با سرعت بیشتری تحقق خواهد یافت.

وی افزود: سال‌های قبل با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه سطح آبرسانی به روستاها از نظر برخورداری تعیین و در قالب مجتمع های آبرسانی روستایی تعریف شدو از سال ۱۳۹۳ با پیگیری‌های صورت گرفته و مبادله موافقت نامه‌های لازم و درنهایت اجازه مقام معظم رهبری برای استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی این امر در قالب ۹۲۴ مجتمع آبرسانی روستایی با جمعیت تحت پوشش ۱۰ میلیون نفری عملیاتی شد.

جانباز با بیان اینکه هدف اجرای طرح، روستاهای بالای ۲۰ خانوار بود که تاکنون ۷.۷ میلیون نفر از عواید این طرح بهره مند شده‌اند، ادامه داد: کاری که امروز و با انعقاد تفاهمنامه عملیاتی خواهد شد خارج از طرح مجتمع‌های آبرسانی روستایی است و روستاها تک خانوار را نیز در بر می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: براین اساس روستاهای کمتر توسعه یافته شناسایی خواهندشد و با کمک ظرفیت‌های بسیج سازندگی آبرسانی سیار سالم و بهداشتی به آنها صورت خواهد گرفت.

وی خواستار همکاری سازمان بسیج سازندگی در موضوع تبصره ۱۸ قانون بودجه و در موضوع اشتغال شد و خاطرنشان ساخت: تفاهمنامه‌های لازم مابین وزارت نیرو، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بانک عامل منعقد شده و نزدیک به سه هزار میلیارد تومان تسهیلات برای آن در نظر گرفته شده‌است.

جانباز ادامه داد: سازمان بسیج سازندگی می‌تواند با فراخوان نیروهایی که تمایل دارند در طرح‌های آبرسانی روستایی فعالیت داشته باشند و با معرفی آنان نسبت به ایجاد اشتغال کمک کنند.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: ۵۰ درصد اعتبارات این موضوع از صندوق توسعه ملی تامین و ۵۰ درصد مابقی هم توسط بانک عامل تامین شده و اکنون مبلغ مورد نظر در بانک عامل موجود است که سازمان بسیج سازندگی می‌تواند با توجه به گستردگی پایگاه‌های خود از آن برای ایجاد اشتغال بهره گیرد.

وی از کاهش تعداد روستاهایی که آبرسانی سیار برای آنها انجام می‌شود خبرداد و گفت: بارش‌های خوب و نیز اقدام های صورت گرفته سبب شده تعداد روستاهایی که آبرسانی سیار داشت از بیش از ۶ هزار روستا به کمتر از چهار هزار برسد.

جانباز افزود: تفاهمنامه امروز آبرسانی به روستاها و مناطق کمتر برخوردار را هدف قرار خواهد داد که اگر درست عملیاتی شود امکان تداوم آن برای سال های آتی هم وجود خواهد داشت.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=30749
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن